تبیان، دستیار زندگی
لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس با برگزاری 9 دیدار در هفته سی چهارم دوره دوازدهم خود را به پایان می برد. در این هفته فقط سه بازی حساس و سرنوشت ساز وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته پایانی لیگ برتر فوتبال

چهار تیم در بیم و امید


لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس با برگزاری 9 دیدار در هفته سی چهارم دوره دوازدهم خود را به پایان می برد. در این هفته فقط سه بازی حساس و سرنوشت ساز وجود دارد. تهران نفت و فولاد برای آسیایی شدن می‌جنگند و در شهرهای انزلی و اصفهان تیم‌های ذوب‌آهن و آلومینیوم در خارج از خانه برای سقوط نکردن روزی سرنوشت‌ساز را پیش رو خواهند داشت. استقلال هم که قهرمانی اش مسجل شده در پی برگزاری جشن این موفقیت است.
دوازدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز جمعه با برگزاری 9 دیدار همزمان از هفته سی و چهارم درحالی به پایان می‌‎رسد که تکلیف تیم قهرمان، دو تیم صعود کننده به آسیا و سه تیم سقوط کننده مشخص شده است و از بین 4 تیم، در این هفته یک تیم آسیایی می‌شود، یک تیم به دسته اول سقوط خواهد کرد و یک تیم شانس بقای خود در لیگ برتر را در بازی پلی‌آف دنبال خواهد کرد. در این بین تیم‌های ملوان بندرانزلی و سپاهان اصفهان نقش مهمی در مشخص شدن آخرین تیم سقوط کننده به دسته اول دارند.

در این هفته یک تیم آسیایی می‌شود، یک تیم به دسته اول سقوط خواهد کرد و یک تیم شانس بقای خود در لیگ برتر را در بازی پلی‌آف دنبال خواهد کرد

ضمن اینکه تیم‌های سپاهان و تراکتورسازی در خانه با هدف نایب قهرمانی به میدان خواهند رفت و پرسپولیس هم در روزی که یحیی گل‌محمدی، علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا را در اختیار ندارد، در آرزوی پایانی خوش در لیگ سیزدهم برای یک فصل تلخ و پر از ناکامی هستند.

ملوان - ذوب‌آهن ؛ تب و لرز سقوط

پیروزی 6 بر صفر مقابل صنعت نفت آبادان و شکست آلومینیوم در خانه برابر تراکتورسازی، مردان اصفهانی فرهاد کاظمی را به بقا در لیگ امیدوار کرد. آنها درحالی به مصاف ملوان در انزلی می‌روند که چشم امیدشان به ساق‌های بازیکنان تیم قهرمان جام حذفی و همشهری خودشان سپاهان است تا با شکست دادن آلومینیوم خیال آنها را برای حضور در بازی پلی‌آف لیگ راحت کند. البته ذوب‌آهن در صورت شکست دادن ملوان که این روزها اسیر حاشیه‌های بسیار است، حضور خود در بازی پلی‌آف را تضمین خواهد کرد. اما ملوان که این روزها اسیر درگیری‌های مدیران آن خصوصا صادق درودگر با احمدزاده است، معلوم نیست برای این بازی چه وضعیتی خواهد داشت. آیا آنها می‌توانند در این مسابقه به دومین پیروزی خود در نیم فصل دوم دست یابند تا احمدزاده به نوعی توانایی‌هایش را نشان دهد! و یا با از دست دادن امتیاز، این فصل پر نوسان را هم با ناکامی به پایان خواهند رساند؟، مسئله‌ای که بار دیگر صحبت‌های صادق درودگر مدیرعامل این باشگاه را در خصوص ضعف فنی ملوان تائید خواهد کرد.

سپاهان - آلومینیوم ؛ به خاطر همشهری

سپاهان اصفهان هرچند ساعت 20 روز یکشنبه جام قهرمانی لیگ برتر را از دست داد اما کمتر از یک ساعت بعد توانست با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل پرسپولیس آن هم در ورزشگاه آزادی، جام قهرمانی حذفی را بالای سر ببرد. این موفقیت کارناوال شادی را در اصفهان به راه انداخت و روحیه نامناسب شاگردان بوناچیچ را پس از ناکامی در آسیا و لیگ برتر بهتر کرد. زردپوشان اصفهانی در حالی در آخرین بازی خود به میدان می‌روند که از یک سو برای حفظ نایب قهرمانی در لیگ باید مقابل آلومینیوم امتیاز بگیرند و از سوی دیگر ناکام گذاشتن تیم هرمزگانی در این مسابقه، از سقوط مستقیم ذوب‌آهن اصفهان به دسته اول جلوگیری خواهد کرد. همچنین سپاهانی‌ها برای شیرین‌تر کردن جشن قهرمانی برابر هواداران خود در ورزشگاه فولادشهر، می‌خواهند در این دیدار پیروز شوند.

سپاهانی‌ها برای شیرین‌تر کردن جشن قهرمانی برابر هواداران خود در ورزشگاه فولادشهر، می‌خواهند در این دیدار پیروز شوند.

در سوی دیگر میدان آلومینیومی قرار دارد که هفته گذشته 3 امتیاز حیاتی را در خانه از دست داد و حالا باید مقابل تیمی با انگیزه و با روحیه برای رسیدن به 3 امتیاز به میدان برود. البته درصورتی آلومینیوم حتی با پیروزی هم از سقوط مستقیم به دسته اول نجات پیدا می‌کند که ملوان در انزلی ذوب‌آهن را متوقف کند. البته تساوی و باخت در میدان سخت اصفهان، زمینه‌ساز سقوط آلومینیوم به لیگ دسته اول خواهد شد، فارغ از هر نتیجه‌ای که در انزلی بدست می‌آید.

نفت  - فولاد ؛ سهمیه آسیا

مهمترین و حساس‌ترین دیدار هفته پایانی لیگ در ورزشگاه دستگردی برگزار می‌شود، جایی که دو تیم نفت و فولاد برای رسیدن به آخرین سهمیه آسیایی از لیگ برتر، برابر هم به میدان می‌روند. نفتی‌ها که با توجه به پیروزی برابر سایپا در هفته گذشته و شکست فولاد مقابل استقلال در لیگ و پرسپولیس برابر سپاهان در جام حذفی، امیدهایشان برای آسیایی شدن افزایش یافت، نمی‌خواهند مانند فصل گذشته در هفته پایانی لیگ شانس آسیایی شدن را از دست بدهند. آنها درصورت پیروزی در این بازی خانگی آسیایی شده و در دومین فصل حضور در لیگ برتر کاری بزرگ را انجام خواهند داد.

لیگ برتر

در نقطه مقابل اما فولادی قرار دارد که با توجه به پیروزی تراکتورسازی در هفته گذشته، در خطر از دست دادن سهمیه آسیایی قرار گرفت اما برد سپاهان برابر پرسپولیس آنها را امیدوار کرد با یک پیروزی و یا کسب حداقل یک نتیجه مساوی در تهران، پس از 7 سال بار دیگر به آسیا صعود کنند. شاگردان فرکی که در این فصل عملکرد بسیار خوبی داشتند، امیدوارند با کسب سهمیه آسیایی لیگ دوازدهم را به بهترین شکل به پایان رسانده و بار دیگر اهواز را به شهری آسیایی تبدیل کنند، نتیجه‌ای که تلخی باخت هفته گذشته برابر استقلال و ناکامی‌های این تیم در سال‌های گذشته را به فراموشی خواهد سپرد. البته در این بین ممکن است حتی این بازی، آخرین مسابقه‌ای باشد که ابراهیم‌زاده هدایت نفت را برعهده گرفته و حسین فرکی هم روی نیمکت فولاد می‌نشیند زیرا شایعه توافق این دو مربی با تیم‌های دیگر مطرح شده است.

تراکتورسازی – پرسپولیس؛ سرخ ها و کاظمیان

تیم بحران‌زده و ناکام پرسپولیس تحت تاثیر خداحافظی مهدوی‌کیا و کریمی و استعفای گل‌محمدی راهی تبریز می‌شود. قرمزپوشان تهرانی در این مسابقه تقریبا تشریفاتی میهمان تیمی هستند که هرچند در آسیا انتظارات را برآورده نکرد و به خاطر این ناکامی تونی اولیویه‌را از سرمربیگری آن کنار گذاشته شد اما به خاطر قطعی کردن حضورش در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا روحیه بسیار بالایی دارد.

لیگ برتر

پرسپولیسی‌ها در این بازی برای جبران شکست بازی رفت، پایانی خوش بر فصل تلخ لیگ سیزدهم و حفظ رده ششم به میدان می‌روند اما تراکتورسازی‌ها با آذرنیا سرمربی ایرانی خود و تکیه بر روحیه بالایی که دارند، به فکر پایان لیگ سیزدهم با نایب قهرمانی هستند، نتیجه‌ای که با شکست دادن پرسپولیس قطعی‌تر می‌شود. ضمن اینکه کاظمیان که به خاطر بی‌مهری مسئولان پرسپولیس در نیم فصل به تراکتورسازی پیوست، فردا مقابل تیم سابقش قصد دارد خیلی چیزها را ثابت کند.

استقلال - داماش ؛ فقط جشن

مهمترین اتفاق این بازی بعد از پایان سوت داور مسابقه رقم می‌خورد، جائیکه مردان آبی‌پوش تهرانی جام قهرمانی را بالای سر خواهند برد. نتیجه این مسابقه تشریفاتی شاید روی کاغذ برای استقلال اهمیتی نداشته باشد اما آنها می‌خواهند جشن قهرمانی را با پیروزی برابر داماش، گرفتن انتقام شکست بازی رفت و رسیدن به امتیاز 70 تجربه کنند. رسیدن به این امتیاز رکورد فوق‌‎العاده‌ای برای مردان قلعه‌نویی است زیرا در ادوار گذشته لیگ، هیچ تیمی موفق نشده است به امتیاز 70 برسد. در سوی دیگر میدان، داماش امیدوار است در این بازی با پیروزی و یا گرفتن امتیاز، لیگ را با جایگاهی بهتر از رده سیزدهم فعلی به پایان برساند.

لیگ برتر

فجرسپاسی - راه‌آهن ؛ تشریفاتی

شاگردان محمود یاوری که هفته پیش با پیروزی برابر پیکان، بقای خود را در لیگ قطعی کردند، در ورزشگاه خانگی به فکر پایان شیرین در لیگ دوازدهم هستند. فجری‌ها تنها می‌توانند لیگ را با رسیدن به رده دهم با پایان برسانند اما اگر در این بازی امتیاز از دست بدهند، احتمال سقوط‌شان به رده سیزدهم هم وجود دارد. در سوی دیگر میدان راه‌آهنی‌ها هم با هدف صعود یک پله‌ای در هفته پایانی به میدان می‌روند و پایان رساندن لیگ با خاطره‌ای خوش در دیار حافظ.

صبا- مس‌؛ بازهم تشریفاتی

شاید این آخرین مسابقه‌ای باشد که صمد مرفاوی روی نیمکت صبا می‌نشیند، تیمی که در این فصل نوسانات زیادی را تجربه کرد و در هفته پایانی تنها برای حفظ رتبه نه چندان جالب هشتم به میدان می‌رود، درحالیکه خطر سقوط تا رده دهم را هم احساس می‌کند. اما مس که در هفته‌های گذشته رقابت نزدیکی با پرسپولیس برای رسیدن به رده ششم را داشته است، امیدوار به ناکامی سرخپوشان تهرانی در تبریز بوده تا بتواند با گرفتن نتیجه دلخواه در قم، به رتبه ششم صعود کند.

صنعت نفت - پیکان ؛ سوته دلان

جدال دو تیم سقوط کرده در آبادان تنها برای رتبه شانزدهم است زیرا این دو تیم همچنان امیدوار به لیگ 18 تیمی هستند. هرچند مسئولان سازمان لیگ قاطعانه از برگزاری 16 تیمی شدن لیگ خبر دادند اما به نظر می‌رسد مدیران این دو باشگاه همچنان امیدوار به رایزنی‌های غیر فوتبالی برای افزایش تیم‌های شرکت کننده در لیگ سیزدهم هستند، به همین خاطر برای رسیدن به رتبه شانزدهم به میدان می‌روند. در صورت 18 تیمی شدن لیگ، تیمی که در رتبه شانزدهم قرار دارد، به دیدار پلی‌آف می‌رود و تیم هفدهم در هر صورت به دسته اول سقوط خواهد کرد. در این بازی پیکان با یک مساوی هم در رده شانزدهم می‌ماند اما صنعت نفت حتما باید پیروز شود تا به این رده برسد.

گهر - سایپا ؛ وداع درودی ها

تیم قعرشنین لیگ که حتی اگر لیگ هم 18 تیمی شود، امیدی به بقا ندارد، در آخرین بازی لیگ برتری خود در لرستان مقابل سایپا صف آرایی می‌کند. تلاش مردان مایلی‌کهن خوشحال کردن گهری‌ها در آخرین گام است اما سایپا هم با هدف رسیدن به رتبه‌ای بهتر از دهم و یا سقوط نکردن به رتبه‌ سیزدهم با هدف رسیدن به پیروزی در آخرین گام به دورود سفر می‌کند.

برنامه دیدارهای هفته سی و چهارم

جمعه - 92/02/20

* نفت تهران - فولاد خوزستان، ساعت 18، ورزشگاه دستگردی تهران

* ملوان بندرانزلی - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 18، ورزشگاه تختی انزلی

* سپاهان اصفهان - آلومینیوم هرمزگان، ساعت 18، ورزشگاه فولادشهر

* تراکتورسازی تبریز - پرسپولیس، ساعت 18، ورزشگاه یادگار امام تبریز

* استقلال تهران - داماش گیلان، ساعت 18، ورزشگاه آزادی تهران

* فجرسپاسی شیراز - راه‌آهن تهران، ساعت 18، ورزشگاه دستغیب شیراز

* صبای‌قم - مس‌کرمان، ساعت 18، ورزشگاهیادگار امام قم

* صنعت نفت‌آبادان - پیکان تهران، ساعت 18، ورزشگاه تختی آبادان

* گهر دورود - سایپا البرز، ساعت 18، ورزشگاه تختی دورود

رده‌بندی برترین گل‌زنان:

19گل: سیدجلال رافخایی (ملوان بندرانزلی)

15گل: سیدمهدی سیدصالحی (تراکتورسازی تبریز)

14 گل: مصطفی شجاعی (مس کرمان)

12 گل: لوسیانو پریرا (فولاد خوزستان) و محمدرضا خلعتبری (سپاهان اصفهان)

11 گل: سعید دقیقی(سایپا البرز) و جواهیر سوکای (سپاهان اصفهان)

10 گل: آرش برهانی و فرزاد حاتمی(استقلال)، غلامرضا عنایتی (مس کرمان)، فلاویو لوپز (تراکتورسازی تبریز) و یعقوب کریمی(نفت تهران)

9 گل: علیرضا جهانبخش (داماش گیلان)

8 گل: امید ابراهیمی (سپاهان اصفهان)، جابر انصاری (فجرسپاسی شیراز)، مهدی رجب‌ ‍ زاده (ذوب‌آهن اصفهان) و مجتبی شیری (راه‌آهن تهران)

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان