تبیان، دستیار زندگی
امسال هیچ فیلمی از انگلیس در بخش مسابقه جشنواره كن حاضر نخواهد بود ، سهم این كشور در شصت‌ و ششمین دوره مهمترین فستیوال سینمای جهان اندك‌تر از همیشه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش انگلیسی‌ها در کن

سهمی اندك اما محسوس


امسال هیچ فیلمی از انگلیس در بخش مسابقه جشنواره كن حاضر نخواهد بود ، سهم این كشور در شصت‌ و ششمین دوره مهمترین فستیوال سینمای جهان اندك‌تر از همیشه است و خیلی‌ها افسوس می‌خورند كه چرا جدیدترین ساخته استیو مك‌كوئین كه «12 سال بردگی» نام دارد، در كن 2013 به نمایش در نمی‌آید.

جشنواره فیلم کن

با این حال در چنین سالی نیز چند تك ستاره انگلیسی و معدودی از هنرمندان این كشور در شكل‌گیری وقایع عمده دركن سهم محسوسی خواهند داشت و این نام‌ها و اوصاف و روابط انگلیسی را در دوره تازه این فستیوال  كه از 25 اردیبهشت تا 4 خرداد در جنوب فرانسه برگزار می‌شود، خواهیم دید و شنید.

استیفن فریرز و بزرگترین نبرد محمدعلی

این فیلم به بخش مسابقه كن 66 راه نیافته اما پخش جدیدترین كار یك سینماگر انگلیسی كه بیش از 30سال است در این حرفه خبرسازی می‌كند و با آثاری چون «روابط خطرناك» و «Grifters» در اواخر دهه 1980و اوایل دهه 1990 در اوج خود بود، نمی‌تواند توجه زیادی را موجب نشود. فیلم جدید فریرز بر خلاف تصوری كه نام آن ایجاد می‌كند نه راجع به یكی از مسابقات خاص محمدعلی كلی، بوكسور بزرگ و مسلمان و قهرمان سابق دسته سنگین وزن جهان و نه كوشش او روی رینگ مقابل بزرگانی كلاسیك همچون جو فریزر و جورج فورمن بلكه ایستادن او مقابل دولت جنایتكار آمریكا و خودداری وی از اعزام به جنگ ویتنام در نیمه دوم دهه 1960 است. مسئله‌ای كه سبب شد عنوان قهرمانی جهان از وی ستانده و او به مدت سه سال از حضور در مسابقات بوكس محروم شود و در بازگشت هم با كلی تأخیر و فقط با غلبه فورمن در مبارزه‌ای تاریخی در سال 1974 در كین شازا پایتخت كشور آفریقایی زییر این مقام را از نو بدست بیاورد. این فیلم بر اساس سناریویی از شان اسلوو ساخته شده و كریستوفر پلامر، دنی گلوور، فرانك لانگلا و بنجامین واكر ایفاگران رل‌های اصلی آن هستند.

«بزرگترین نبرد محمدعلی» در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره امسال به نمایش در می‌آید و از حالا خیلی‌ها برای تماشای آن انتظار می‌كشند، آن هم در شرایطی كه حال محمدعلی در 71 سالگی بر اثر بیش از 30 سال ابتلا به بیماری پاركینسون كه برخاسته از ضررهای بزرگ وارده به وی طی ایام شركتش در مسابقات مشتزنی است بدتر از همیشه شده و خیلی‌ها او را رفتنی می‌دانند و از نظر آنها بعید است كه وی پایان سال 2013 را به چشم ببیند.

امسال كریستین اسكات تامس انگلیسی نیز در كن حضور دارد و هنرمندی كه ابتدا در اوایل دهه 1990 شناسایی و در «چهار تشییع جنازه و یك عروسی» به سال 1994 مشهور و با فیلم كلاسیك و چند اسكاری «بیمار انگلیسی» در 96 صاحب اعتباری بسیار بیشتر شد

كری مولیگان با دو فیلم می‌آید

این هنرمند زن انگلیسی بر اساس اتفاقات كن 2013 قطعاً با شهرتی بیشتر از گذشته از این جشنواره فارغ خواهد شد. وی دو فیلم در كن امسال حاضر دارد و اینها اولین كارهای بعد از اكران فیلم «شرم» به حساب می‌آیند. وی ایفاگر رل اصلی زن در بازسازی «گتسبی بزرگ» است كه نسخه اورژینال آن در سال 1974 اكران شد و در آن سوزان ساراندون رل دیزی بوكانان را بازی می‌كرد و 39 سال بعد كری مولیگان آن را از ساراندون تحویل گرفته و با قالب و اصول خود آن را بازی كرده است. این ورسیون تازه را كه افتتاحیه كن امسال است، باز لورمن استرالیایی كارگردانی كرده كه بعد از «استرالیا» فیلم اپیك سال 2007 وی دیگر در صندلی كارگردانی ظاهر نشده بود. در این اقتباس تازه از روی كتاب رمان مشهور اف اسكات فیتز جرالد، اضافه بر مولیگان، لئوناردو دی‌كاپریو، ایسلا فیشر، توبی مگوایر و جوئل اجرتون نیز ایفای نقش كرده‌اند ولی همگان می‌دانند آنجا كه بحث تصویرسازی و رنگ و نمای یك فیلم مطرح باشد، كمتر كسی می‌تواند مانند لورمن آمیزه‌ای از نماها و آواهای دلنواز و رنگ‌های جالب را تحویل بیننده‌ها بدهد و «مولن روژ» در 2001سند آن است.

با این حال این تنها فیلم مولیگان در كن امسال نیست و او در فیلم «درون للوین دیویس» هم حاضر است كه كار تازه برادران كوئن به شمار می‌آید. جوئل و اتان كوئن كه پیشتر با فیلمی چون «بارتون فینك» (1991) نخل‌های طلای كن را برده و با «كلك میلر» (1990)، «برادر، تو كجایی» (2001) و «جایی برای پیرمردها نیست» (2007) هم در این گردهمایی بزرگ جلب نظر كرده‌اند، این بار نیز خواب‌هایی در معروف‌ترین جشنواره سینمای جهان دیده‌اند و با توجه به حضور فیلم «Inside llewyn davis» در بخش مسابقه كن یك بار دیگر نخل طلا را نشانه گرفته‌اند. رویدادی احتمالی كه می‌تواند مولیگان را هم بیش از پیش در رادارهای جهانی قرار بدهد. همبازیان مولیگان در این فیلم، جاستین تیمبرلیك، جان گودمن و گارت هدلوند هستند.

جشنواره فیلم کن

كریستین اسكات تامس مادر می‌شود

امسال كریستین اسكات تامس انگلیسی نیز در كن حضور دارد و هنرمندی كه ابتدا در اوایل دهه 1990 شناسایی و در «چهار تشییع جنازه و یك عروسی» به سال 1994 مشهور و با فیلم كلاسیك و چند اسكاری «بیمار انگلیسی» در 96 صاحب اعتباری بسیار بیشتر شد، این بار به عنوان یكی از هنرپیشه‌های اصلی «فقط خدا می‌بخشد» پای در كن می‌گذارد. این فیلم را نیكولاس ویندینگ ‌رفن دانماركی ساخته و نخستین كار این سینماگر اسكاندیناوی بعد از «Drive» به شمار می‌آید.

Drive از شاخص‌ترین فیلم‌های دوره‌ 2011 كن بود و فیلم جدید رفن امكان تجدید همكاری او را با رایان گاسلینگ فراهم آورده است. البته او این بار رل مادر این هنرپیشه مرد آمریكایی را بازی می‌كند و «بزرگ» خاندانی است كه كارشان توزیع و فروش مواد مخدر و فیلم رفن پیرامون فرجام تلخ چنین خانواده‌ای است. این فیلم یكی از 19 فیلم حاضر در مهمترین قسمت (بخش مسابقه) كن امسال است و به تبع آن و احتمالاً، بسیار هم خبرساز خواهد بود.

اما واتسون در كار جدید سوفیا كاپولا

این هنرمند انگلیسی بعد از پایان 8 گانه «هری پاتر»، تك و توك و اینجا و آنجا كار كرده است اما امسال وی در كن نه كاری معمولی و مهجور بلكه اثر تازه سوفیا كاپولا به نام the bling ring  است. این فیلم بر اساس واقعه‌ای حقیقی و درباره گروهی جوان و میانسال جویای شهرت و ناباب است كه در راه رسیدن به اهداف‌شان موجی از تخلف را در هالیوود و منطقه موسوم به هالیوود هیلز در كالیفرنیای آمریكا به راه می‌اندازند، سوفیا كاپولای 42 ساله نه فقط سناریست این فیلم بوده، بلكه كارگردانی را هم مثل معمول بر عهده داشته و این به واقع اولین فیلم او بعد از «جایی» به حساب می‌آید، اما واتسون كه آخرین بار در فیلم «‌the perks of being a wallflowers» رویت شده، در كار تازه كاپولا یكی از افراد خلافكار و ماجراجویی است كه با كارهایشان هالیوود را به هم می‌ریزند. «the bling ring» در بخش «نوعی نگاه» كن 66 پخش خواهد شد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: بانی فیلم