تبیان، دستیار زندگی
هویت یكی از شهیدان گمنام مدفون در مسجد فائق تهران شناسایی شد، این شهید با شهید حسین عرب نژاد كه در همین محل مدفون است و پیش از این هویتش مشخص شده بود پسرعمو و از اهالی شهر خانوك هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می‌خواهی مشهور شوی گمنام شو!

شناسایی شهید گمنامی که در جوار پسر عمویش شهید و دفن شد


هویت یكی از شهیدان گمنام مدفون در مسجد فائق تهران شناسایی شد.این شهید با شهید حسین عرب نژاد كه در همین محل مدفون است و پیش از این هویتش مشخص شده بود پسرعمو و از اهالی شهر خانوك هستند.

شهید عرب نژاد

در بین 58 شهید شهر خانوک 4 شهید جنازه مبارک آنها مفقود الثر بوده است:

شهید مجید اسدی فرزند یدالله سال شهادت 1360 عملیات محمد رسول الله در منطقه مریوان

شهید حسین عربنژاد فرزند اکبر سال شهادت 1361/3/3 در عملیات بیت المقدس

شهید محمد جلالی پور فرزند حسین سال شهادت 1362 در عملیات والفجر 1 در منطقه شلمچه

شهید عبدالحسین عربنژاد فرزند مرحوم حاج مختار عربنژاد سال شهادت 1367/3/22در عملیات بیت المقدس 7 در منطقه شلمچه

و تا کنون  جنازه دو شهید شناسایی شده است. شهیدی که نشانی قبرش را داد؛ شهید حسین عربنژاد فرزند اکبر در سال 1385 بر اثر معجزه در خواب شخصی به نام یزدی زاده آدرس قبر خود را داد، در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان سال 85، روز شهادت مولی متقیان امیرالمۆمنین حضرت علی(علیه السلام) در خیابان ایران محله عباس آباد(شهید فیاض بخش) تهران، پیکرهای پاک 5 شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور گسترده و باشکوه مردمی قدرشناس و روزه دار با احترام خاصی تشییع و در محوطه مقبرة الشهداء مسجد فائق به خاک سپرده شدند.

شهید طی نامه ایی در زمانی که جبهه بود به خانواده نوشته:اگر می خواهی مشهور شوی گمنام باش واگر می خواهی گمنام باشی مشهور شو و من دوست دارم مشهور شوم

جنازه دو شهید از 5 شهید شناسایی شدند یکی از شهدا حسین عربنژاد و این روزها جنازه پسر عمویش شهید عبدالحسین عربنژاد توسط تفحص DNA که از خانواده شهید نمونه برداری شد و با نمونه های که در هنگام پیدا شدن شهدای گمنام از آنها نمونه برداری کردند آدرس قبر شهید عبدالحسین عربنژاد به صورت معجزه آسای در کنار پسر عمویش در مقبره شهدای گمنام مسجد فائق تهران به خاک سپرده شده نکته جالب این مطلب این است که حسین در سال 61 در منطقه کوشک به شهادت رسیده و عبدالحسن 6سال بعد در منطقه شلمچه و حسین سال 85 مادر و پدر خود را از دوری جنازه پسر فارغ ساخت و این روزها عبد الحسین است بعد از 6 سال از پیدا شدن جنازه پسر عمو مادر خود را از دوری خود اطلاع داد.

شهید عرب نژاد

حسین، فرزند حاج اكبر عرب نژاد و فاطمه اسدی و عبدالحسین فرزند مرحوم حاج مختار عرب نژاد و زهراسادات مهدوی است. این دو شهید متولد شهر خانوك استان كرمان هستند.

این شهر به نسبت جمعیتش طی هشت سال دفاع مقدس شهیدان زیادی را تقدیم اسلام كرده است و بسیاری از اهالی این شهر، افتخار جانبازی را نیز دارند. مرحوم حاج مختار عرب نژاد، خود یكی از رزمندگان و از افتخارات اهالی شهر خانوك است كه سال گذشته به رحمت ایزدی پیوست. مادربزرگ شهید عبدالحسین عرب نژاد، معلم قرآن بسیاری از نوجوانان و زنان این شهر بوده است كه اهالی شهر خانوك یادگیری قرآن را مدیون این بانوی بزرگ می دانند.

پدر شهید حسین عربنژاد گفته بود: حسین بچه باهوشی بود، اهل نماز، مسجد و درس بود.

در سن 16 سالگی تصمیم گرفت به جبهه برود و می گفت: تا وقتی در کشور جنگ هست، من نمی توانم با آرامش به مدرسه و کلاس درس بروم حالا می روم می جنگم و بعد از جنگ درس می خوانم. من تا به حال همیشه احساس می کردم او زنده است و برمی گردد شاید اسیر شده باشد شهادتش را باور نمی کردم از زمانی که قبر شهید را در تهران زیارت کردم و از دلائلی که موضوع مفقودیت او را به شهادتش اثبات کرد پس از 24 سال انتظار متوجه شدم که شهید شده و در کجا دفن شده ، به آرامش رسیدم و گویی گم کرده چندین ساله ام را پیدا کردم. خواهر شهید گفته است: شهید طی نامه ایی در زمانی که جبهه بود به خانواده نوشته:((اگر می خواهی مشهور شوی گمنام باش واگر می خواهی گمنام باشی مشهورشو ومن دوست دارم مشهور شوم))

شهید عرب نژاد

شهر شهیدپرور خانوك در 55 كیلومتری شمال استان كرمان واقع شده است. این شهر به شهیدآباد استان كرمان معروف است. نسبت به جمعیت، رتبه دوم بیشترین شهید را در كشور دارا است. این شهر 58 شهید را در دل خود جای داده است. سرداران شهیدی همچون شهید حاج حسین اسدی، شهید عباس عرب نژاد، شهیدحمید عرب نژاد، شهید عباس عرب نژاد ازجمله آن هستند. یادواره شهدای این شهر هرساله در روز اربعین حسینی برگزار می شود كه یكی از باشكوه ترین و از اولین یادواره ها در سطح كشور محسوب می شود كه اولین آن در سال 1367 برگزارشد.

گفتنی است، مسجد فائق به نشانی تهران، میدان شهدا، خیابان شهید فیاض بخش واقع شده است. در این مسجد پنج شهید به خاك سپرده شده اند كه هویت دو تن از آنان شناسایی شده است.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت: شهدا خانوک ، خبرگزاری ایکنا