تبیان، دستیار زندگی
جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی روز گذشته طی نامه‌ای به مهدی عظیمی‌میر‌آبادی، معاون فعالیت‌های سینمایی این سازمان، وی را مامور تشکیل هیات پیگیری بازگشایی خانه سینما برای تسریع در مراحل انجام کار هماهنگی و نظارت لازم بر این موضوع کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این خانه بهانه است!

تلاش سازمان سینمایی برای بازگشایی خانه سینما


جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی 2 روز گذشته طی نامه‌ای به مهدی عظیمی‌میر‌آبادی، معاون فعالیت‌های سینمایی این سازمان، وی را مامور تشکیل هیات پیگیری بازگشایی خانه سینما برای تسریع در مراحل انجام کار هماهنگی و نظارت لازم بر این موضوع کرد.

خانه سینما

خانه‌ای که ویران شد تا...

روزی که به دستور جواد شمقدری در خانه سینما بسته شد کسی فکر نمی‌کرد قرار است ماجرا اینقدر کش پیدا کند تا رئیس‌جمهور برای رفع مشکل آن شخصا وارد ماجرا شود! ظاهر قضیه مقبول بود؛ خانه سینما به لحاظ اساسنامه ایراداتی داشت و برای ادامه فعالیت صنفی باید اصلاح می‌شد. جواد شمقدری (معاونت سینمایی سابق و رئیس کنونی سازمان سینمایی ) در عزمش چنان جدی بود که با جمع کردن یکسری مستندات، وزیر ارشاد را قانع کرد تا در برنامه زنده تلویزیونی رسما انحلال خانه سینما را اعلام کند. چندی بعد ماجرا وارد فاز تازه‌ای شد تا دادگاه حکم به غیرقانونی بودن مستندات تیم شمقدری دهد. از آن سو همزمان با انحلال این خانه، جواد شمقدری دست به ابتکار جالبی زد. او برای اینکه اهالی صنوف سینمایی جایی برای رتق و فتق امورشان داشته باشند شورای ساماندهی صنوف را راه‌اندازی کرد. قاطبه سینما با این تشکل جدید همراه نشدند تا جایی که رئیس این تشکل هم از سمتش استعفا داد.

رئیس‌جمهور وارد می‌شود!

ماجرا همچنان کش و قوس داشت تا اینکه سال گذشته رئیس‌جمهور برای رفع مشکل همانطور كه پیش بینی می‌شد وارد ماجرا شد. به دستور محمود احمدی‌نژاد كمیته‌ای 7 نفره با حضور نمایندگانی از خانه سینما، وزارت ارشاد و مسعود جعفری‌جوزانی (به عنوان نماینده رئیس‌جمهور) اصلاح اساسنامه خانه سینما را آغاز كردند. اساسنامه به تایید کمیته هم رسید اما در وزارت ارشاد گیر کرد. چندی بعد هیات مدیره‌ خانه سینما خطاب به رئیس‌جمهور نامه‌ای نوشت و اعلام کرد: «در راستای حل مشکل خانه سینما سیاست دوگانه‌ای در حال اعمال اس».

با ماسك دلسوزی به میدان آمده‌اند!

ماجرای خانه سینما همچنان بی‌نتیجه بود تا اینکه 5 روز پیش سخنگوی کمیته 7 نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما عنوان کرد، بازگشایی خانه سینما احتیاج به این همه تاخیر و تفسیر نداشت و پیش از نوروز 92 هم می‌توانست انجام شود ولی متاسفانه عده‌ای آب را گل كردند. مسعود جعفری جوزانی در گفت‌و‌گویش چنین گفت: برخی صادقانه اما با كج‌فهمی، گروهی عوام‌فریبانه و عده‌ای سودجویانه مطالب ریز و درشتی بیان كردند. در فرصت به دست آمده عده‌ای هم با ماسك دلسوزان سینما به میدان آمدند و در این گیر و دار ركود كاری تا می‌توانستند مشقت و مصایب اهالی خانواده محترم سینما را اضافه كردند.

این بار رئیس سازمان وارد می‌شود

روز گذشته جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی که روزی عزمش را برای انحلال خانه سینما جزم کرده بود و یک تنه به آن می‌تاخت، مهدی عظیمی‌میر‌آبادی، معاون فعالیت‌های سینمایی این سازمان را مامور كرد تا روند بازگشایی خانه سینما تسریع یابد.

برخی صادقانه اما با كج‌فهمی، گروهی عوام‌فریبانه و عده‌ای سودجویانه مطالب ریز و درشتی بیان كردند. در فرصت به دست آمده عده‌ای هم با ماسك دلسوزان سینما به میدان آمدند و در این گیر و دار ركود كاری تا می‌توانستند مشقت و مصایب اهالی خانواده محترم سینما را اضافه كردند

كاندیدای دولت هم رسید

در هیاهوی اظهارنظر اهالی دولت درباره خانه سینما، كاندیدای احتمالی دولت در انتخابات هم لب به سخن گشود و بر بازگشایی «خانه سینما» در فرصت باقی‌مانده از عمر دولت دهم تاکید کرد. او در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود بنا بر اظهارات برخی افراد و مسۆولان، ممکن است بازگشایی «خانه سینما» به دولت بعدی موکول شود، تاکید کرد «حتما» خانه سینما در دولت دهم بازگشایی خواهد شد.

فرصت‌سوزی سازمان سینمایی

خانه سینما سال 1365 توسط مسۆولان وزارت ارشاد (دولت) برای بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تاسیس شد. این نهاد صنفی در طول فعالیتش توانست تاحدودی وضعیت فعالان سینما را سامان دهد. با این حال خانه سینما اشکالاتی داشت. به همین خاطر وقتی جواد شمقدری ایرادات اساسنامه و تخلفات آن را مطرح کرد، بسیاری از اهالی سینما و حتی مسۆولان این خانه از آن استقبال کردند. در این میان پرسش اصلی کارشناسان و اهالی سینما درباره کیفیت انحلال و شیوه بازگشایی خانه سینماست؛ مشکلی که به گفته جوزانی پیش از سال می‌شد آن را حل کرد چرا باید این همه ادامه یابد تا در آستانه انتخابات همچنان محل بحث باشد؟ اگر خانه سینما تشکلی صنفی است چرا پای سیاسیون به پرونده آن باز شده؟ ویران كردن فرصت‌های صنفی در شرایط سخت كنونی به چه قیمتی؟ خانه سینما تا كی باید بهانه‌ای برای مقاصد عده‌ای معدود باشد؟ هنوز تکلیف نهایی خانه سینما مشخص نیست اما بدون شک این اتفاق به عنوان یکی از ننگین‌ترین تصمیم‌های مدیریتی جواد شمقدری، تیم همراهش و برخی سینماگران فرصت‌طلب ثبت خواهد شد؛ سینماگرانی که یک‌روز سنگ خانه سینما را به سینه می‌زنند و روزی در مذمت آن رگ گردنشان متورم می‌شود... .

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روزنامه وطن امروز