تبیان، دستیار زندگی
ادیو : دادکان : اینها همه یك توطئه است! هیچ كس دوست ندارد فوتبال ایران با مشكل مواجه شود / سازمان باید جوابگو باشند / از مسؤولانی كه صدای من را می‌شنوند، می‌خواهم تحقیق كنند در سازمان تربیت بدنی با چه اهدافی كارها پیش می‌رود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن گفت و گوی خبرساز دادكان با رادیو :

دادکان : اینها همه یك توطئه است!


هیچ كس دوست ندارد فوتبال ایران با مشكل مواجه شود / سازمان باید جوابگو باشند / از مسؤولانی كه صدای من را می‌شنوند، می‌خواهم تحقیق كنند در سازمان تربیت بدنی با چه اهدافی كارها پیش می‌رود / اینها همه یك توطئه از قبل طراحی شده بود / باخت ما به مكزیك و پرتغال لجبازی نبود ، واقعیت بود / ارنج تیم ملی ، همان ارنجی است كه برانكو می‌كرد / واقعیت این است كه برانكو به رسانه های ایراتی پول نداد ، هیچ وقت / متاسفم كه چرخ آن طور كه باید نچرخید ! / اگر باز هم به فوتبال ایران برگردم ، باز هم نسبت به كادر خود پافشاری می‌كنم / تورهای ورزشی منتخب فدراسیون فوتبال نبوده است / فوتبال ما را این افراد در خارج از كشور كوچك كردند

محمد دادكان ،. رئیس سابق فدراسیون فوتبال در برنامه شبكه گفت و گوی رادیو که به اتفاقات و رویدادهای ایام جام جهانی و بعد از آن اختصاص داشت به بیان حاشیه های اتفاق افتاده در زمان ریاستش و همچنین تیم ملی و تورهای ورزشی پرداخت.

در این برنامه رادیویی ، مازیار ناظمی ، مجری برنامه در همان ابتدا سراغ سوژه داغ مطبوعات و رسانه ها یعنی نامه‌ فدراسیون بین‌المللی فوتبال FIFA رفت و با اشاره به مهلتی كه تا 25 آبان ماه امسال به فدراسیون فوتبال ایران داده اند گفت: FIFA در این نامه صریحا در خواست كرده كه گروه قبلی، یعنی تیم كاری محمد دادكان به فدراسیون بازگردند و خیلی نگاه‌ها به این سمت است كه چه خواهد شد.بخاطر همین از خود آقای دادكان می خواهیم كه در این خصوص توضیحاتی را ارائه دهند.

شما بهتر از هر كسی می‌دانید كه فوتبال ایران با مشكل مواجه شد. چه احساسی دارید؟

دكتر محمد دادكان ، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران،نیز بعد از تقدیر و تشكر از زحمتكشان برنامه ، خطاب به مجری برنامه گفت:خودتان بهتر می دانید كه من بعداز سه ماه و به خاطر شخص خود شما حاضر به مصاحبه شدم. تا كنون با هیچ رسانه‌ای گفت و گو نكرده ام اما امروز بسیاری از حقایق برای علاقمندان روشن خواهد شد.

هیچ كس دوست ندارد فوتبال ایران با مشكل مواجه شود یا از چرخه فوتبال روز دنیا عقب بیفتد. این بخشی كه شما اعلام كردید به فدراسیون فوتبال ایران اعلام شده اما اینكه چرا آنها هیچ كجا اعلام نكرده اند برایم جای سوال دارد.دلیل این كار را نمی‌دانم و مطمئن باشید هر اتفاقی برای فوتبال كشورم بیفتد من متأسف‌تر از مسؤولان تربیت بدنی خواهم بود چراكه من برای این ورزش بسیار تلاش كرده‌ام . كسانی هم كه امروز ورزش را اداره می‌كنند، اگر خواستار ارتقا ورزش هستند ، دلشان بیش از آنچه برای خودشان می‌سوزد، برای ورزش بسوزد تا بتوانند جایگاه ورزش ما را در مجامع بین‌المللی حفظ كنند.

وی ادامه داد:یكی از مسایلی كه این روزها مطرح می گردد این است كه به ناحق می گویند پیگیری‌های فدراسیون فوتبال بوده كه كار را به اینجا كشانده و باعث شده FIFA همچنین نامه‌ای را بنویسد. من به هیچ عنوان مطلبی را پیگیری نكردم چون اصلا مصر نیستم كه به فوتبال برگردم. اگر خاطرتان باشد پیش از جام جهانی خود شما در برنامه‌تان از من پرسیدید كه بعد از جام جهانی ممكن است كه خداحافظی كنید؟ و من گفتم كه هیچ علاقه‌ای به ادامه این كار ندارم و مصر بودم كه بعداز جام جهانی از فدراسیون فوتبال بروم و جا را برای كسانی كه عشق و علاقه به این كار دارند، باز بگذارم ولی خوب مسایلی پیش آمد كه كار به اینجا رسید و مسایل به FIFA كشیده شد.

دادكان ضمن تكذیب اخباری كه در خصوص سفرهایش به مقرهای فیفا مطرح شده بود تصریح كرد: من در طول این سه ماه، نه به AFC ، نه به FIFA و نه به مالزی رفتم .اصلا دلیلی نداشت كه من در مقر FIFA حضور یابم. تمامی این مطالبی كه مطرح می‌شود ز سوی افراد فرصت‌طلبی است كه در بخشی از رسانه نوشتند دادكان به مالزی رفت، به مقر FIFA در سوئیس رفت و غیره. من تا به امروز نه به مالزی و نه به FIFA رفتم، اما این را هم در نظر داشته باشید كه FIFA برای خودش قوانینی دارد و بر اساس اساسنامه‌ها ، قوانین فدراسیون‌های تحت پوشش خود را اداره می‌كند.

دادكان در پاسخ به این سوال كه راه حل چیست؟ گفت:به اعتقاد من اصلا هیچ مشكلی نبود. گره‌ای بود كه با دست باز می‌شد اما مسؤولان خواستند كه گره را با دندان باز كنندو حال باید جوابگو باشند .

مجری برنامه در ادامه پرسید؟ شما چه كمكی می‌توانید بكنید كه دادكان پاسخ داد:كمك من به كشورم است. خودم و همكارانم 4 سال با عشق و علاقه كارمان را انجام دادیم.ما كمكمان را با كار بزرگ انجام دادیم. اما سازمان تربیت بدنی اگر به فكر فوتبال و ارتقاء جایگاه آن است فوتبال را به عنوان یك جایگاه اجتماعی نگاه كند تا مسئولین آن بتوانند از لحاظ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی، آزادانه تصمیمات درون سازمانی خودشان را بگیرند .

من و همكارانم در طول این 4 سال هیچگاه اجازه دخالت هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی را در امور داخلی ندادیم و همه مشكلاتمان نیز از آنجا آغاز شد كه وظیفه هر كسی را در حیطه مسؤولیتش تعیین نكردیم بلكه بر طبق راهی پیش رفتیم كه فكر می‌كردیم درست است .

دادكان در خصوص نقش مطبوعات و رسانه‌ها و همچنین نقش سازمان در وضعیت موجود بیان كرد:هر كدام از این اركان اگر بخواهند از جایگاه خود خارج شوند، اختلاف سلیقه پیش می‌آید. من از مسؤولانی كه صدای من را می‌شنوند، می‌خواهم یك كار كارشناسی بكنند و ببینند در سازمان تربیت بدنی با چه اهدافی كارها پیش می‌رود. همانطور كه نقاط ضعف ما را می‌گویند، باید نقاط ضعف خود را هم در نظر بگیرند.

می‌گویند در فدراسیون فوتبال 14 نفر استعفا داده‌اند اما اعلام نمی كنند كه برخوردهای نامناسب باعث شد آنها كار را رها كنند و با فدراسیون فوتبال همكاری نكنند.

مجری برنامه در ادامه پرسید: می‌گویند آقای دادكان یك مقدار زیادی لجباز بود و خود رأی بودن ایشان باعث شد كه به خیلی از ساختارها لطمه بخورد.نظرتان چیست؟

دادكان نیز پاسخ داد: به اعتقاد شمااگر رئیس فدراسیون آدم لجبازی نبود ، تیم ما مكزیك را می‌برد؟ اینها همه یك توطئه از قبل طراحی شده بود. امیدوارم همه اینها كه من می‌گویم، پخش شود. آنها كه عاشق فوتبال هستند و فوتبال را از عمق دلشان می‌شناسند، می‌دانند كه تیم ما تحت هیچ شرایطی نه مكزیك را می‌برد و نه پرتغال را. پس مسایل بی ربط را به واقعیتها مربوط نكنیم.

دادكان یادآور شد: مسؤولین سازمان ورزش اعلام كرده بودند ایران مكزیك را می‌برد، با پرتغال مساوی می‌كند و آنگولا را هم خواهد برد. من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال و یا حتی سرمربی تیم ملی نمی‌توانستیم این نتیجه را پیش‌بینی كنیم ولی آقایان فرضیه می دادند و تحلیل می كردند.

این نتیجه‌ها بر اساس جلساتی بود كه قبلاً با هم داشتند تا بیایید پیشاپیش مردم را با این ذهنیت آشنا كنند كه تیم ملی ما مكزیك را می‌برد. اگر نبرد، ضعف مدیریت دادكان و برانكو و دوستانش است وگرنه هر عقل سلیمی می‌داند اگر ما 10 بار با تیم ملی مكزیك بازی كنیم، 10 بار بازنده‌ایم و اگر با پرتغال هم بازی كنیم در شرایط فعلی بازنده‌ایم. فوتبال آنها كجا و ما كجا؟ باخت ما به مكزیك و پرتغال لجبازی نبود ، واقعیت بود. جمعی تصمیم می‌گرفتند و من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال آن نظر را انجام می‌دادم و اجرا می‌كردم.

وی ادامه داد: برانكو به فوتبال ما خدمت كرد و این واقیتی غیر قابل انكار است كه آینده و زمان این موضوع را ثابت خواهد كرد. مگر آدم به حرف چند غیر كارشناس می‌آید برانكو را عوض كند؟ همین فشار را برای آقای كاوابوچی برای تعویض زیكو وارد كردند اما كاوابوچی استقامت كرد و زیكو را حفظ كرد. شما می‌بینید آقای صفایی مصاحبه می‌كند و می‌گوید 4 سال پیش همین جو را ایجاد كردند و من آمدم ایویچ و بلاژویچ را عوض كردم. من خوشحالم كه این جو مانع ما نشد و ما توانستیم كار خودمان را درست انجام دهیم و راهمان را ادامه دادیم .

من با یكی از مسؤولان سازمان تربیت بدنی صحبت كردم و او صراحتا گفت كه وقتی علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی شد، اسامی افرادی كه در دستگاه ورزش هستند به ایشان ارائه كردند كه او نیز اعلام كرده بود دكتر محمد دادكان بیش از همه به من كمك خواهد كرد .

با این تصور چرا امروز این مسایل پدیدار شده؟

دادكان در پاسخ به این سوال گفت:من در این خصوص هیچ حرفی ندارم . آن كسی كه این حرف را زده امروز باید پاسخگو باشد. اما چیزی كه روشن و واضح است این است كه ورزش متخصص خودش را می‌خواهد ،همین طور كه گفتم ورزش كردن هنر است. مدیریت كردن در ورزش هم هنر است.

ناظمی با مطرح كردن این بحث كه قبلا مطرح می شد علی دایی و دادكان ارنج تیم ملی را تعیین می‌كردند پرسید:آیا این موضوع واقعیت دارد؟

دادكان نیز جواب داد:سؤال خیلی خوبی است. علی دایی و م دادكان رفتند، پس چرا ارنج همان ارنج است؟

جواب مشخص است؛ به قول بچه‌ها هنوز هم ارنج همان ارنجی است كه برانكو می‌كرد. فقط همان كارشناسانی كه ناكارشناس بودند، در جام جهانی می‌آمدند به خاطر اینكه مربی یكی از باشگاه‌ها شوند و پولی را بگیرند مسایل بیهوده ای را مطرح می كردند.

بارها گفتند چرا نصرتی در دفاع چپ بازی می كند؟ چرا میرزاپور در دروازه می‌ایستد؟ اما در بازی كره دیدید كه نصرتی در دفاع چپ بازی كردو میرزاپور در دروازه ایستاد.

مجری برنامه ادامه داد:سازمان تربیت بدنی بارها از لیست سیاه برانكو و همان لیستی كه كه فدراسیون هم آنرا تأیید كرده حرف می زند. منظور از این لیست چیست؟

دادكان جواب داد: خوشحالم كه خود اینها بحث لیست سیاه را مطرح كردند و خودشان هم آنرا تأیید نمودند . دیدید راز موفقیت تیم برانكو بوده؟ پیش از بازی با سوریه در همین تهران بسیاری از بازیكنان اعلام كردند كه به نوعی مشكل دارند و هر كدام كمر درد و پادرد دارند. می‌خواستند مقاومت كنند اما دیدند بازیكنان خوب همین افراد لیست سیاه برانكو هستند و همه دیدید كه تیم بدون هیچ تغییری با بازیكنان برانكو وارد زمین شد. فقط دایی نبود كه یكی جای او ‌گذاشتند یا مجیدی یا عنایتی.

مجری برنامه در ادامه پرسید: شما از علی دایی در زمان‌های مختلف دفاع كرده‌اید اما در جام جهانی نسبت به بازیهای ایشان انتقادات فراوانی بود؟

دادكان پاسخ داد: من هیچگاه از شخص علی دایی دفاع نكردم. من از افتخارات تیم ملی دفاع كردم نه از علی دایی. علی دایی برای فوتبال كشور زحمت كشیده است.

چرا از من سؤال نمی‌كنید مطبوعات به چه دلیل با برانكو مخالف بودند؟ اما من دلیل آنرا می گویم. دلیل این بودكه برانكو پولی را كه از فوتبال ایران می گرفت، خرج خود و خانواده‌اش می كرد. اگر بخشی از آن پول را خرج رسانه‌های كشور می‌كرد، شما مطمئن باشید كه برانكو حالا حالاها مربی تیم ملی ایران بود. واقعیت این است كه برانكو به رسانه های ایراتی پول نداد ، هیچ وقت . علی دایی هم به هیمن خاطر مورد انتقاد بود.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در ادامه گفت:شما ببینید برخوردها با ما و خانواده ما چگونه است. و آنها از این مطلب چه به دست آورده‌اند؟ می گویند دادكان 5 میلیون پاداش گرفته. خودتان می‌گویید پاداش گرفته. می‌خواستید مثل گذشته پاداش را بدهم به شما؟ اگر می‌دادم به شما هیچ مشكلی نبود.

سازمان تربیت بدنی بعد از رفتن تیم به اردن به همه پاداش داد. به من و سایر اعضای فدراسیون هم پاداش داد. گفتم مشكل برانكو با رسانه‌ها این است كه اینها پولشان را خرج خانواده‌شان می‌كنند. بخش كمی از مطبوعات شرافتمندانه زندگی كرده‌اند، اما از طرفی برخی رسانه ها برای مطرح كردن و یا خط زدن بازیكنان تیم ملی تلاش بسیاری را انجام داده اند. البته ما بسیار خوشحالیم كه طی 4 سال گذشته مانع از به تحقق رسیدن اهداف این رسانه ها شده ایم.

برای نمونه برخی ها می خواستند علی دایی را همانند میرزاپور تخریب كنند. هنگامی كه این افراد اصرار به كنار گذاشتن میرزاپور داشتند، برای ایجاد روحیه و انگیزه در میرزاپور اعلام كردم كه وی گلر اول تیم ملی است اما همین افراد پس از این میرزاپور را بهترین گزینه برای دروازه بانی خواندند. این اقدامات تماماً در جهت ضربه زدن به برانكو و فوتبال ما بوده است.

به هر حال من تحت هر شرایطی به دفاع پرداختم و اگر فرصتی داشته باشم و به فوتبال ایران برگردم كه این اتفاق انشاءالله هرگز نمی‌افتد، به همان تفكر برمی‌گردم و باز هم نسبت به كادر خود پافشاری می‌كنم.

مجری برنامه گفت: این روزها چه كار می‌كنید؟

دادكان پاسخ گفت: بیش از 29 سال در دانشگاه شهید بهشتی سابقه فعالیت دارم و عضو هیأت علمی این مجموعه هم هستم .قصد دارم با توجه به آغاز سال تحصیلی دانشگاهها ، همچنان به فعالیتم در این حیطه ادامه دهم. دوست داشتم تا پیش از حضور در فدراسیون فوتبال ، اداره امور برخی فدراسیون های ضعیف ( كه البته علاقه ای به اسم بردن از آنها ندارم ) به من واگذار می كردند تا پس از یك سال با بررسی وضعیت سالانه آن مجموعه ، میزان رشد و توسعه رشته را به درستی درك كنند اما متاسفم كه چرخ آن طور كه باید نچرخید !

مجری برنامه در ادامه با اشاره به فعالیت گروه تورهای ورزشی ، گفت : گروه تورهای ورزشی راه افتاد و البته در طول مدت فعالیت محل بحث و اشكال فراوانی بود.

دادكان توضیح داد : اگر این تورهای ورزشی مشكلی داشته بازگو كنند و اگر ناراحتی‌هایی دارند،آن را حق طبیعی آنها می دانم ولی اینجا را بپذیرید كه تورهای ورزشی منتخب فدراسیون فوتبال نبوده است. سازمان تربیت بدنی ، هم حراست و هم مسؤولانش ،‌ این مجموعه را تایید كردند و از ما خواستند تا با آنها قرارداد ببندید .ارایه بلیت مجانی از طرف ما ، گرفتن ویزا ، بیمه ، هزینه ای در حدود 300 تومان داشت كه فدراسیون از افراد نگرفت . در قبالش یك میلیون از گروه تورهای ورزشی به ازای سفر هر نفر گرفتیم . جمعاً 600 نفر را گروه تورهای ورزشی به آلمان برد كه در قبال آن 600 میلیون پول به فدراسیون داده شد . این مبلغی كه فدراسیون فوتبال دریافت كرد را سازمان ورزش حق ما دانست و حتی نامه آن را هم به رسانه ها اعلام كردیم . اگر بحث یا انتقادی درباره گرانی یا ارزانی هزینه مسابقات بوده ، بایستی از سازمان ورزش انجام شود.

ناظمی ، با اشاره به نامه فیفا و احتمال محرومیت ایران ، خواهان ارائه راه حل از سوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال شد.

دادكان در این زمینه گفت :آنهایی كه این مشكل را ایجاد كرده‌اند، بگویند مشكلی را كه با دست باز می‌شد، چرا با دندان می‌خواهند باز كنند. من بارها اعلام كرده بودم كه بعد از جام جهانی كنار می روم . طبیعتاً آن شرایطی را كه اعلام كرده بودم ، باید ایجاد می‌شد تا من می‌رفتم. من متاسفم كه عنوان كنم ، فوتبال ما را این افراد در خارج از كشور كوچك كردند . زمانی كه سپ بلاتر خبر بركناری من و مجموعه را متوجه می‌شود ، باید عنوان كنیم كه این یك درد بزرگ است برای كشور ما . زمانی كه حزب سبز و روزنامه بیلد آلمان ، نمایندگان آلمانی و آمریكایی و رژیم اشغالگر قدس ، هر كاری كردند ما را از جام جهانی حذف كنند، نگذاشتیم اما خودمان با دست خودمان به راحتی به فوتبال كشور بی حرمتی كردیم.

ناظمی در پایان گفت : آقای دكتر آیا حاضرید كه اگر مناظره‌ای باشد، با مسؤولان فعلی سازمان شركت كنید؟

دادكان گفت : برای حضور در مناظره معذرت می‌خواهم و امیدوارم این افراد در كارشان موفق باشند.اجازه دهید مردم خودشان قضاوت كنند.

بگویید همه اینها را بركنار كردیم ، اینها مشكل دارند و ... اما لطفاً نگویید خودشان فدراسیون را ترك كردند. امیدوارم در این زمینه شفاف سازی شود .

حتی امیدوارم تمام مسایل را درباره تورهای ورزشی اعلام كنند . من قصدم جسارت به هیچ كس نیست .