تبیان، دستیار زندگی
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نقش آموزش در زندگی پررنگ تر شده و نیاز به آموزش برای کودکان به شدت احساس می شود چرا که این روند از همه بیشتر در مدارس و دانشگاهها رو به رشد می باشد و آگاهی والدین از این آموزش ها بیشترین تاثیر را برزندگی فرزندان می گذارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهد کودک الکترونیک

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نقش آموزش در زندگی پررنگ تر شده و نیاز به آموزش برای تمامی سنین خصوصا کودکان به شدت احساس می شود چرا که این روند بیش از همه در مدارس و دانشگاهها رو به رشد می باشد و آگاهی والدین از این نوع آموزش بیشترین تاثیر را بر زندگی فرزندان می گذارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع مهدهای کودکها و خدماتی که ارائه می دهند بپردازیم.

مهد کودک الکترونیک

دو ابتدا 2 نوع مهد کودک را با هم مقایسه کنیم:

1. مهدکودکی که مجهز به آموزش الکترونیکی می باشد و به بیانی مجهز به فناوری است.

2. مهدکودکی که فاقد آموزش الکترونیکی است.

مدل شماره 1 خدمات خود را از طریق اینترنت به والدین منتقل می کند که به طور عمده شامل معرفی مهد کودک و امکانات و خدمات و معرفی مربیان می باشد و اطلاع از برنامه های فوق العاده مهد کودک از طریق اینترنت صورت می گیرد هم چنین انتقال مطالب آموزشی از این طریق میسر است و حتی ثبت نام در مهد کودک را می توان اینترنتی انجام داد و اما در بخش دسترسی خصوصی آن، اختصاص یک فایل به هر کودک وجود دارد که کارهای روزمره او در این فایل وارد می شود و وقتی که والدین به این فایل دسترسی داشته باشند در هر ساعت از شبانه روز امکان سر زدن و چک کردن این فایل برای آن ها وجود دارد.

مهد کودک الکترونیک

چه امکاناتی ارایه می شود؟

در این فایل شخصی، کدی توسط مهد کودک برای هر فرد در نظر گرفته می شود گزارشی از تصاویر، نقاشی هایی که کودک کشیده و شعرهایی که کودک یاد گرفته و هم چنین عکس ها و مراسم فوق برنامه و ... در آن قرار داده می شود.

قرار دادن آرشیو کاملی از آموزش ها که شامل: شعرها و قصه ها و ... به صورت صوتی و تصویری که قابلیت دانلود نیز باشد برای والدین در نظر گرفته می شود.

قرار دادن فایل آموزش و سرگرمی و بازی های مبتدی در سایت که برای کودک سرگرم کننده باشد و روزهای بیماری و یا ایام تعطیل از این آموزش ها بهره ببرد.

ایجاد پرونده برای هرکودک که شامل اطلاعات شخصی کودک و والدین می باشد و همچنین شماره تلفن های ضروری برای دسترسی به آن ها در این پرونده وجود دارد.

امکان برقراری ارتباط دوطرفه برای والدین با مربیان برای بهبود خدمات رسانی.

مهد کودک الکترونیک

بیایید فراتر رفته و استفاده از دوربین های دیجیتال را در مهدهای کودک در نظر بگیریم، که با استفاده از اینترنت و آموزش مجازی می توان به صورت برخط شاهد اعمال و حرکات کودکمان در مهد کودک باشیم و خود ناظر بر احوالات او باشیم و یا فیلم کارهای روزانه او در فایل شخصی کودکمان قرار بگیرد و هرگاه فرصت کردیم به این فایل سرکشی کنیم و به صورت برخط با مربی مربوطه در تماس باشیم و هم چنین ارتباط با کودک در موارد ضروری برایمان امکان پدیر باشد.

البته  در کشور ما از سال 1383 طرح هایی برای مهدکودک الکترونیک داده شده است که جزء طرح های 20ساله عنوان شده است و این امر محقق نمی شود مگر با پیگیری های بهزیستی و همکاری و استقبال والدین از این گونه طرح ها.

مسئله دیگر که محققان در حوزه فناوری های نوین به آن اهمیت می دهند آن است که این آموزش ها باید از دوران کودکی در بین جامعه مقدمه سازی شود.

چیزی که واضح است یادگیری در سنین کودکی بهره وری بیشتری دارد و آن بدلیل ذهن باز کودک برای یادگیری است.

یک طرح دیگر که در دنیا مطرح است به عنوان کودک الکترونیکی می باشد که ذهن کودک را برای دریافت فناوری های آینده آماده می کند و این قضیه مسئولان امر در دنیا را به فکرانداخته تا مدارس هوشمند را راه اندازی نمایند.

هدف از مدرسه هوشمند ، مدرسه ای است که با استفاده از فناوری سرعت یادگیری را بهبود می بخشد ، و از خصوصیات این مدرسه مجهز بودن آن به تجهیزات الکترونیکی و فناوارانه است.

هدف از مدرسه هوشمند ، مدرسه ای است که با استفاده از فناوری سرعت یادگیری را بهبود می بخشد ، و از خصوصیات این مدرسه مجهز بودن آن به تجهیزات الکترونیکی و فناوارانه است در کشور ما نیز این مدارس تأسیس شده است که با رعایت استانداردها به فعالیت خود ادامه می دهند، به عنوان مثال یکی از استفاده های فناوری در این مدارس استفاده از کارت های هوشمند می باشد و در کنار درس های مدرسه که استاندارد آموزش و پرورش است آموزش فناوری به کودکان را نیز برعهده دارد، و از ابزارهای مورد استفاده در این مدارس استفاده از کامپیوتر و تخته های هوشمند الکترونیکی است که عموما به ویدئو پروژکتور متصل است و درس از این طریق داده می شود.

نتیجه گیری:

هر چند که در مورد مزایای بی شمار یادگیری الکترونیکی کودکان و نوجوانان مطالبی گفته شد از این نکته نیز غافل نشویم که نباید فرزندانمان را در این سنین کودکی در محیط مجازی رها کنیم، چرا که در این سنین کودک بسیار آسیب پذیر بوده و ممکن است به سمت شبکه هایی جذب شود که اطلاعات مفید در اختیار او قرار نگیرد، پس اینکه در این زمینه والدین نظارت بیشتری داشته باشند امری ضروری است.

تهیه: سیدخاموشی

بخش آموزش الکترونیکی تبیان