تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی گفت: در مذاکرات سعدآباد، من تمام متن مذاکرات خود را به رهبری داده بودم و ایشان این مذاکرات را تایید کرده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مورد حوادث سال 88حرف‌های زیادی داریم


حسن روحانی گفت: در مذاکرات سعدآباد، من تمام متن مذاکرات خود را به رهبری داده بودم و ایشان این مذاکرات را تایید کرده بودند.

روحانی

به گزارش تبیان به نقل از خبرآنلاین؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سخنرانی خود در دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که «در فعالیت هسته‌یی هیچ عملی بدون اجازه رهبری صورت نگرفت» اظهار کرد: تعلیق فعالیت هسته‌یی نیز با اجازه کتبی رهبری انجام پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «در مذاکرات سعدآباد ما به این موفقیت رسیدیم که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع نشد» خاطرنشان کرد: وزرای خارجه فرانسه و انگلیس در سعدآباد به ما گفتند حتی اگر آمریکا بخواهد پرونده را به شورای امنیت ببرد ما از حق وتوی خود استفاده می‌کنیم.

وی گفت: بزرگ‌ترین دستاورد حقوقی جمهوری اسلامی ایران در سال 83 این بود که شورای حکام فعالیت هسته‌یی ایران را صلح‌آمیز دانست.

این کاندیدای احتمالی با بیان این‌که «در سعدآباد، جمهوری اسلامی هیچ تعهد حقوقی به غرب نداد» اظهار کرد: خانم رایس در آن زمان گفت که در مساله هسته‌یی آمریکا منزوی شد. ما در واقع توانستیم فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی خود را به اثبات برسانیم که این یک سیاست خارجی پیروز بود.

وی ادامه داد: در سال 84 یک طرح چهار مرحله‌ای تهیه شد که در پایان این طرح 54 هزار سانتریفیوژ در کشور فعال می‌شد، اما اروپایی‌ها معتقد بودند که مرحله اول این طرح باید در دولت بعدی ایجاد شود.

روحانی با اشاره به دیدگاه رهبری مدعی شد: این نگاه وجود داشت که چون پذیرفتن تعلیق در دولت خاتمی صورت گرفته است؛ بنابراین باید شکستن تعلیق هم در همین دولت صورت گیرد تا مشخص شود که پذیرفتن تعلیق تصمیم نظام بوده است.

من با آقای هاشمی و خاتمی سال‌ها کار کرده‌ام و افکار من به آن‌ها بسیار نزدیک است، البته من نظرات شخصی خود را نیز دارم

وی با بیان این‌که «فتنه 88 از زمانی شروع شد که در صداوسیما تهمت‌های ناروایی به افراد زده شد» خاطرنشان کرد: باید از ابتدا با حرکتی که نمی‌پسندیدیم مقابله می‌کردیم. صداوسیما باید همان روز به تمام کسانی که مورد اتهام واقع شدند وقت می‌داد. در مورد حوادث سال 88 باید با تساهل برخورد کنیم، اما اگر قرار است در این‌باره زمانی بحث کنیم ما حرف برای گفتن زیاد داریم.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «توسعه و پیشرفت کشور بدون آزادی امکان‌پذیر نیست» تصریح کرد: اگر به سه اصل آزادی، عقلانیت و اعتدال پایبند باشیم به توسعه فرهنگی، انسانی و اقتصادی می‌رسیم. حذف آزادی‌خواهان و منتقدان و جریان‌های سیاسی امکان‌پذیر نیست.

روحانی

روحانی در ادامه در مورد موسویان، گفت: وی از اتهام جاسوسی تبرئه شد و محکومیت تعلیقی وی به دلیل نگهداری کپی‌های اسنادی بود که در دوران سفارت خود در آلمان به تهران می‌فرستاد. من با نظر این قاضی مخالف هستم چون موسوی اجازه داشت که این کپی‌ها را نگه دارد.

وی درباره احتمال نامزدی هاشمی و خاتمی در انتخابات، گفت: این دو به من گفتند که نامزد انتخابات نمی‌شوند، ولی من از نامزدی هاشمی و خاتمی استقبال می‌کنم؛ زیرا این دو جزو ارکان و بزرگان نظام هستند. هاشمی اشاره کرده و هنوز نگفته نمی‌آید؛ بنابراین عده‌ای شروع به اهانت به هاشمی کردند در حالی‌که شورای نگهبان باید صلاحیت نامزدها را تایید کند نه افراد دیگر.

وی بر ضرورت قدرت ملی به معنای انسجام، وحدت ملی و اعتماد متقابل مردم و دولت تاکید کرد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: من با مراجع قم، بزرگان اصلاح‌طلب و اصولگرا، نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی در مورد حضورم در انتخابات دیدار داشتم. هاشمی از من خواسته که من وارد صحنه شوم و خاتمی هم مرا تشویق کرده است.

وی گفت: اگر رییس‌جمهور آینده شوم فضای پادگانی را برای دانشگاه نمی‌پسندم. از نقد دانشجو ضرر نمی‌کنیم. ما باید با دانشجو به صورت اقناعی برخورد کنیم. هیچ کس جز امام زمان(عج) فرد معصومی نیست و همه ما قابل نقد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «نگفته‌ام همه کارهای دولت بد بوده است» خاطرنشان کرد: وضع مردم در این سال‌ها خوب نیست و ما حق داریم دولت را نقد کنیم. این دولت در مقایسه با دو دولت گذشته و با توجه به امکاناتی که داشت خوب عمل نکرده است.

وضع مردم در این سال‌ها خوب نیست و ما حق داریم دولت را نقد کنیم. این دولت در مقایسه با دو دولت گذشته و با توجه به امکاناتی که داشت خوب عمل نکرده است

روحانی در مورد هزینه‌های انتخاباتی خود گفت: در زمانی که تبلیغات انتخاباتی آغاز شود من شماره حسابی اعلام می‌کنم تا مردم به کمک من بیایند.

وی وعده داد: اگر رییس‌جمهور شوم منشور حقوق شهروندی را تبیین و تصویب می‌کنم. در این حقوق شهروندی هر ایرانی با سایرین برابر خواهد بود و برای من مهم است که فضای امنیتی از بین برود.

وی با بیان این‌که «ما به دنبال تعامل سازنده با دنیا هستیم» تصریح کرد: معتقدم باید در داخل کشور نیز فضا را به سمت مدارا ببریم. باید صلح و آشتی را در داخل کشور ایجاد کنیم و با تفکر اعتدالی به فکر اجماع باشیم. در این مسیر باید از همه اساتید، نخبگان و مدیران کشور نیز استفاده کنیم.

روحانی در پایان گفت: من با آقای هاشمی و خاتمی سال‌ها کار کرده‌ام و افکار من به آن‌ها بسیار نزدیک است، البته من نظرات شخصی خود را نیز دارم.

بخش سیاست تبیان