تبیان، دستیار زندگی

علل و درمان زانودرد هنگام شب

بسیاری از افراد ممکن است در طول شب به زانودرد مبتلا شوند و این درد آن قدر غیر قابل تحمل باشد که مانع از آرامش و خواب شبانه این گروه از افراد گردد. این افراد، در طی روز این درد را کمتر احساس می‌کنند و یا شاید اصلا هیچ گونه احساس درد و ناراحتی در طول  روز نداشته باشند. اگر شما یکی از این افراد هستید، ادامه مطلب را حتما دنبال کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زانو درد

علل زانودرد در شب

1- استئونکروز: یکی از شایع‌ترین عللی که سبب بروز درد زانو هنگام شب می‌شود، استئونکروز است. استئونکروز به معنای مرگ استخوان می‌باشد.

احتمال این که زنان به این بیماری مبتلا شوند، بسیار بیشتر از مردان است.

در طی این بیماری، استخوان‌ها جریان خون خود را از دست می‌دهند و شروع به مردن و از بین رفتن می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استخوانی بدن که مورد حمله استئونکروز قرار می‌گیرد، بخش برجسته استخوان ران در قسمت داخلی استخوان زانو می‌باشد. اما ممکن است این از بین رفتن در قسمت خارجی زانو هم اتفاق بیفتد.

در این هنگام فرد مبتلا در طول شب احساس افزایش درد می‌کند و باید با ناراحتی و درد ناشی از آن در طول شب دست و پنجه نرم کند.

 

2- آرتریت روماتوئید: این بیماری هم نسبتا شایع  می‌باشد و جاهایی از بدن مانند مفاصل، پاها، زانوها و لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ورم و درد این نواحی می‌شود. این بیماری ممکن است به هنگام استراحت شبانه شدت یابد و مانع از خواب راحت فرد شود. هنگامی هم که فرد مبتلا  در اثر  شدت درد بیدار می‌شود، با سفتی عضلات روبرو خواهد شد.

 

3- آرتروز: فردی که به آرتروز مبتلا می‌شود (مخصوصا آرتروز تخریب کننده) که معمولا افراد مسن و سالمند هستند، ممکن است طی خواب شبانه به علت درد از خواب بیدار شود و احساس ناراحتی کند. مخصوصا اگر فرد مبتلا در طول روز و یا روز قبل از آن، از مفاصل خود بیش از حد استفاده کرده باشد. مواردی مانند تغییر آب و هوا و تغییرات فشار جوی می‌تواند سبب بدتر شدن این بیماری شود. بنابراین اگر در طول شب شرایط آب و هوایی تغییر کند، می‌تواند اثر بدی روی این بیماری بگذارد.

 

4- آسیب رباط ها: این آسیب ممکن است در همه محدوده سنی از جمله کودکی و جوانی هم رخ دهد و تنها مختص افراد مسن و سالمند نمی‌باشد. اگر فردی دچار جراحت در ناحیه رباط ها و تاندون‌ها و کیسه پر مایعی که مفاصل زانو را احاطه کرده شود سبب درد می گردد. این درد در روز هم وجود دارد و شب موقع خواب، آرامش فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر زانودرد دارید، هنگام استراحت و یا خواب، بالشی زیر زانوی خود قرار دهید تا زانوهایتان بالا بیاید. در این حالت گردش خون راحت‌تر انجام گرفته و منطقه‌ای که دردناک است را از هر گونه ورم و درد تا حدی پاک سازی می‌کند

 

5- نقرس: بیماری نقرس نوعی از آرتریت است که ممکن است درد ناشی از آن، شب هنگام و به شکل ناگهانی ایجاد شود. در این بیماری قرمزی و ورم در ناحیه مفاصل رخ می‌دهد.

 

نقرس بیماری است که در اثر تجمع زیاد ماده ای در بدن به نام اسید اوریک ایجاد شده و می‌تواند موجب بروز علائمی مثل درد و ورم مفاصل شود.

بروز نقرس می‌تواند ارتباط نزدیکی با مصرف زیاد غذاهای پر پروتئین به خصوص گوشت داشته باشد.

 

راه های کاهش درد مفاصل و زانوها

اگر چه راه‌های زیر جنبه درمانی ندارد، اما می‌توان با رعایت آنها از درد ناشی از مفاصل و زانوها در طول شبانه روز تا حدی کاست، اما باید در نظر داشت که برای درمان قطعی آن حتما باید به به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

 

1- اگر درد ناشی از استخوان‌ها و مفاصل شما آنچنان زیاد است که بی‌تاب شده اید، می‌توانید با صلاحدید پزشک از مسکن‌هایی مانند بروفن و یا ناپروکسن استفاده کنید.

 

2- هنگام ورود به رختخواب، حتما توجه داشته باشید که منطقه دردناک زیر پتو قرار گرفته باشد. در صورت لزوم پتوی اضافی برای آن قسمت مهیا کنید. گرم نگه داشتن آن در طول شب به کاهش درد آن کمک می‌کند.

 

3- برای بیشتر گرم کردن منطقه‌ای که دردناک شده است از پد حرارتی استفاده کنید. همچنین می‌توان از کیسه آب جوش هم بدین منظور استفاده کرد.

 

4- برای روزهایی از سال که هوا بسیار گرم و طاقت فرساست، می‌توانید به جای استفاده از پد حرارتی و یا کیسه آب جوش، از ماساژور موضعی استفاده کنید.

 

5- اگر زانودرد دارید، هنگام استراحت و یا خواب، بالشی زیر زانوی خود قرار دهید تا زانوهایتان بالا بیاید. در این حالت گردش خون راحت تر انجام گرفته و منطقه‌ای که دردناک است را از هر گونه ورم و درد تا حدی پاک سازی می‌کند.

 

6- آن دسته از بیماران که این درد، خواب راحت را از آنها سلب کرده است می‌توانند قبل از رفتن به رختخواب، دوش آب گرم بگیرند. آب گرم مفاصل را نرم و گردش خون را تسریع می‌کند و خواب را برای فرد راحت‌تر می‌کند. ماساژ دادن مفاصل توسط لیف را در حمام فراموش نکنید.

 

7- در موقع استفاده از پله بسیار احتیاط کنید و در هنگام عبور از موانع و مکان‌های غیرهموار، مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

 

8- خود را با کار بیش از حد خسته نکنید و سعی کنید فعالیت‌های خود را کمتر کنید.


مطالب مرتبط:

زانو درد و درمان آن

زانودرد دارید؟

انواع زانو درد

كاهش سن آرتروز و درد زانو

خشكی صبحگاهی زانوها

7 ورزش برای درد زانو

5 ورزش مفید برای درد زانو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.