تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور ونزوئلا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس جمهور آمریكا را شیطان، دروغگو و ستمكار خواند. «هوگو چاوز» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك، با اشاره به سخنرانی بوش كه یك روز قبل از او...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاوز: دیروز شیطان اینجا بود


رئیس جمهور ونزوئلا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس جمهور آمریكا  را شیطان، دروغگو و ستمكار خواند.

«هوگو چاوز» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك، با اشاره به سخنرانی بوش كه یك روز قبل از او در سازمان ملل صورت گرفته بود گفت:«روز گذشته شیطان اینجا بود. هنوز بوی گندش از تریبون سازمان ملل بلند می شود. خانم ها و آقایان، روز گذشته رئیس جمهور آمریكا كه من او را «شیطان» می نامم، اینجا آمد و چنان صحبت كرد كه گویی او مالك جهان است.»

در حالی كه صحبت های چاوز با خنده و تشویق حاضران همراه بود، وی ادامه داد: بوش به عنوان سخنگوی امپریالیسم به اینجا آمد تا برنامه اش را برای برقراری امپریالیسم و استثمار مردم جهان به ما اعلام كند. به گفته او، بوش ، ریاكارانه از دموكراسی سخن می گوید.

چاوز با اشاره به سخنان بوش  كه گفته بود «كشور من به دنبال صلح است.» تاكید كرد: «كاملاً صحیح است. اگر ما به خیابان های نیویورك، واشنگتن، سان دیگو، سان فرانسیسكو و هر شهر دیگری رفته و از مردم نظرخواهی كنیم، خواهیم دید كه مردم آمریكا به دنبال صلح هستند.»

چاوز با جدا كردن خط مشی دولت و مردم آمریكا از یكدیگر ادامه داد: «اما دولت این كشور به دنبال صلح نیست. این دولت می خواهد هژمونی خود را با تهدید به جنگ و خونریزی به دنیا تحمیل كند.»

وی ضمن زیر سؤال بردن فعالیت های سازمان ملل متحد تاكید كرد: «خودكامگی های آمریكا  دلایل روشنی است بر این كه سیستم سازمان ملل فروپاشیده و این سازمان بی ارزش شده است؛ باید آن را بازسازی كرد.

رئیس جمهور ونزوئلا زمانی كه درباره جنایات آمریكا علیه بشریت سخن می گفت، به كتاب «هژمونی و بقا» نوشته نوام چامسكی اشاره كرد و گفت، «هم اكنون جهان در برابر یك دو راهی قرار گرفته است، یا بقا و یا هژمونی. » چاوز پیشنهاد كرد علاقه مندان برای درك بهتر موضوع به كتاب این اندیشمند برجسته مراجعه كنند. گفتنی است همین امر موجب شده كه فروش كتاب مذكور به شدت افزایش یابد.

كاخ سفید نیز در واكنش به سخنان چاوز اظهار داشت: «سخنان رئیس جمهور ونزوئلا احتیاجی به پاسخ گویی و واكنش ندارد.»