تبیان، دستیار زندگی
همیشه دنبال وسیله ای هستید که به اینترنت متصل باشد؟ هر جایی وارد می شوید دنبال شبکه وای فای می گردید؟ این مطلب مخصوص شماست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشرفت یا اعتیاد به تکنولوژی؟


همیشه دنبال وسیله ای هستید که به اینترنت متصل باشد؟ هر جایی وارد می شوید دنبال شبکه وای فای می گردید؟ این مطلب مخصوص شماست.

چطور اعتیاد به تکنولوژی زندگی ما را تغییر داد

یک خطر نه چندان جدید

تا به حال شده پشت فرمان ماشین اس ام اسی دریافت کنید و شروع به خواندن آن کنید؟ یا پشت چراغ قرمز آپدیت های نرم افزارهای مختلف گوش همراه خود را چک کنید؟

شاید کمی احمقانه به نظر برسد ولی آمار نشان می دهد درصد بالایی از کاربران در حین راننگی و یا پشت چراغ قرمز در حال خواندن اس ام اس و یا بدتر از آن جواب دادن به پیغام ها هستند.

فاجعه وقتی جدی تر می شود که در برخی کشورها افراد 16 ساله می توانند با سرعت 50 مایل در ساعت حق رانندگی داشته باشند و بر اساس آمار این گروه سنی بیشترین استفاده را از گوشی همراه خود می برند.

واقعیت این است که کم کم نسل رانندگان تغییر کرده و رانندگانی در خیابان های رانندگی می کنند که به تنها چیزی که حواسشان نیست رانندگی است. برای مثال در ایالات متحده آمارها نشان دهنده رشد چشمگیر مرگ و میر در حوادث رانندگی به خاطر همین موضوع است.

این مسئله تنها مثال کوچکی از انواع و اقسام حواس پرتی هایی است که تکنولوژی موجب آن شده است (یا در واقع بد استفاده کردن و اعتیاد به تکنولوژی).

لذت های کاذب

هر روز تعداد کاربران وبسایت هایی مثل اینستاگرام و شبکه های اشتراک گذاری تصویر بالاتر می رود. به شخصه روزانه درصد بالایی عکس از غذا و کافه و رستوران های مختلفی که افراد به اشتراک می گذارند را می بینم! در واقع افراد به رستوران می روند و به جای لذت بردن و صحبت کردن با دوستان خود به عکس گرفتن و به اشتراک گذاشتن تصاویر مربوط به آن مشغولند.

از آن جایی که تمام مدت به دنبال سرعتیم و به چیزهای سریع جذب می شویم، کتاب خوانی و خواندن مقالات درست و حسابی کاهش پیدا می کند زیرا نسل حاضر حوصله خواندن چیزهای کند و طولانی را ندارد

در واقع ما زمان حال را رها می کنیم و از دریچه دوربین از زمان حال عکس میگیریم تا بعد ها خاطرات آن را مرور کنیم!

چند  ماه قبل در خبری خواندم که esquire در مقاله ای پیشنهاد شده است که رستوران‌ها کلا عکاسی از غذاها را ممنوع کنند، زیرا که این کار:

- حواستان را پرت می‌کند.

- حواس کسی را که با او هستید پرت می‌کند.

- حواس شما را از همراهتان پرت می‌کند.

- حواس بقیه را پرت می‌کند.

- حواس آشپز و خدمه را پرت می‌کند!

- باعث می‌شود غذا سرد شود.

- شما را احمق جلوه می‌دهد.

- همیشه سوژه مناسبی برای عکاسی نیست.

- مثل تریلر یک فیلم، اسرار یک رستوران را فاش می‌کند و باعث می‌شود بقیه قبل از کشف شخصی آنچه در یک رستوران خواهند دید و خورد، پی به اینها ببرند!

چطور اعتیاد به تکنولوژی زندگی ما را تغییر داد

ارتباطات کلامی کمتر

وقتی از سر کار، دانشگاه و یا مدرسه به خانه باز می گردید صحبت کردن با اعضای خانواده برایتان در اولویت است و یا چک کردن شبکه های اجتماعی؟

وقتی در یک مهمانی خانوادگی هستید زمان به صورت زجر آوری کند می گذرد و ولی وقتی شبکه های اجتماعی را بالا و پایین می کنید ساعت ها به سرعت ثانیه ها می گذرند؟

در حال حاضر جذابیت های ارتباطات کلامی رو به کمرنگ شدن است و این یک زنگ خطر جدی برای نسل های بعد خواهد بود. نسلی که با آموزش صحیح به آنها می توانیم هم تعاملات حقیقی انسان ها را به آنها بیاموزیم و هم از جذابیت های زندگی دیجیتالی بهره ببرند.

کم توجهی

سرعت انتقال اطلاعات و دست یابی به آنها انقدر زیاد شده است که حتی روی نحوه لذت بردن از رسانه های تصویری مثل فیلم هم اثر گذاشته است.

فیلم های آرام با سکانس های یک نواخت و طولانی حوصله همه را سر می برد. خود من حتی موقع دیدن فیلم های مهیج هم حوصله ام سر می روند و جاهایی که می توانم دیالوگ ها را حدس بزنیم سریع فوروارد می کنم تا به آخر فیلم برسم!

چطور اعتیاد به تکنولوژی زندگی ما را تغییر داد

در نگاه اول این موضوع ساده به نظر می رسد و اصلا مشکل مهمی نیست در حالی که نشان می دهد نسل حاضر دیگر توانایی تمرکز و فوکوس بر روی یک موضوع یا وظیفه را ندارد. همان طور که با بی حوصلگی از روی یک فیلم رد می شویم و روی آن تمرکز نمی کنیم، اتفاقات بسیاری در محل کار، مدرسه، دانشگاه و... در حال رخ دادن است ولی به آنها توجهی نشان نمی دهیم.

از آن جایی که تمام مدت به دنبال سرعتیم و به چیزهای سریع جذب می شویم، کتاب خوانی و خواندن مقالات درست و حسابی کاهش پیدا می کند زیرا نسل حاضر حوصله خواندن چیزهای کند و طولانی را ندارد. بلکه ترجیح می دهد تمام مطالب در قالب 140 کاراکتر میکروبلاگینگ به او منتقل شوند!

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برداشتی آزاد از مقاله ی 5 Ways “Tech Addiction”‌ Is Changing Human Behaviour در Hongkiat