تبیان، دستیار زندگی
جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس با حضور وزرای کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی علت افزایش نرخ برخی کالاهای اساسی برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایندگان ملت از گزارش گرانی قانع نشدند


جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس با حضور وزرای کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی علت افزایش نرخ برخی کالاهای اساسی برگزار شد.

جلسه غیرعلنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دقایقی قبل با حضور محمود بهمنی رئیس کل در این جلسه قرار است علاوه بر مسئولان دولتی، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، رۆسای کمیسیون‌های اقتصادی پارلمان و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس درباره موضوعات اقتصادی و افزایش نرخ برخی کالاهای اساسی سخنرانی کردند.

مجلس

این جلسه به سه بخش تقسیم شد که در بخش اول وزرای صنعت،معدن و تجارت و کشاورزی به همراه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از عملکرد خود در حوزه اقتصادی ارائه دادند.

در بخش دوم هشت نفر از نمایندگان صحبت کردند و در بخش سوم نمایندگان دولت به اظهارات مجلس پاسخ دادند.  عمده مسائل مطروحه در جلسه غیرعلنی مجلس با این محور بود که آیا گرانی طبیعی است یا ریشه مدیریتی دارد؟ آیا افزایش قیمت گوشت، روغن و برنج ریشه ارزی دارد یا برنامه‌ریزی ؟ آیا برداشت‌های گذشته و حال از صندوق توسعه ملی طبیعی است یا خیر؟

*بهمنی: ارز مرجع دارو حذف شد/ پرداخت یارانه به دارو

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص جلسه غیر علنی امروز صبح مجلس که با حضور وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی به منظور رسیدگی به مشکلات اقتصادی و گرانی کالاهای اساسی تشکیل شده است، اظهار داشت: در این جلسه آقای محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی درباره میزان مصارف و منابع ارزی ارائه داده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گزارشی درباره نحوه تخصیص منابع ارزی و بانکی و همچنین میزان تسهیلات و سپرده‌های بانکی قرائت کرده‌ است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اینکه آیا رئیس کل بانک مرکزی گزارشی درباره ارز دارو هم ارائه داده است یا خیر؟ افزود: طبق اعلام بهمنی ارز مرجع دارو حذف شده است و بانک مرکزی به داروسازان و شرکت‌های دارویی یارانه‌ای برای واردات می پردازد.

بخش اول صحبت نمایندگان و همچنین دفاع اعضای کابینه دولت درخصوص سهم هماهنگی بخش‌های مختلف تیم اقتصادی دولت، سهم تحریم‌ها و همچنین تاثیر واردات در کشور و سهم مدیریت دولتی و مدیریت بخش‌های داخلی و صنوف در گرانی‌های اخیر صحبت شد که فشار زیادی به مردم وارد کرده است

فرافکنی بهمنی در تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از فرافکنی بهمنی در تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی و ادعای اختصاص این ارز در حد توان خبر داد.

ایرج ندیمی درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی درخصوص مسائل مبتلابه اقتصادی صورت گرفته بود، اظهارداشت: جلسه امروز پیرامون مسائل اقتصادی ناشی از گرانی‌های اخیر که مربوط به حوزه مدیریت بدنه اجرایی کشور می‌شود و همچنین اثرگذاری نوسان نرخ ارز در گرانی‌های اخیر و برنامه‌ها و هماهنگی‌هایی که باید در بخش‌های مختلف اقتصادی باشد، در حال برگزاری است.

ایرج ندیمی

وی افزود: بخش اول صحبت نمایندگان و همچنین دفاع اعضای کابینه دولت درخصوص سهم هماهنگی بخش‌های مختلف تیم اقتصادی دولت، سهم تحریم‌ها و همچنین تاثیر واردات در کشور و سهم مدیریت دولتی و مدیریت بخش‌های داخلی و صنوف در گرانی‌های اخیر صحبت شد که فشار زیادی به مردم وارد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: در ارتباط با مسائل مطرح شده نظرات متنوعی وجود داشت که نحوی که وزیر صنعت، مشابهت‌های گفتاری با نمایندگان داشت، اما معتقد بود اختلاف نظر، ریشه ارزی دارد؛ وزیر جهاد کشاورزی معتقد بود که مسائل رخ‌داده ریشه در سیاست‌های اقتصادی دارد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی نیز فرافکنی کرده و اعلام کرده که همه وظایف خود را به درستی انجام داده است.

ندیمی با تاکید بر اینکه بسیاری از مباحثی که از سوی اعضای دولتی مطرح می‌شد، بیشتر حالت فرافکنی داشت، گفت: آقای توکلی در این جلسه اشاره کرد که مباحث اقتصادی بوجود آمده ناشی از نوسانات نرخ ارز است، در حالی که دولت نهم و دهم، بیشترین درآمد را ارز نفتی داشته است و لذا سیاستها و بسته‌های اقتصادی نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد.

ندیمی در واکنش به این سوال که آیا در خصوص ارز مرجع کالاهای اساسی نیز صحبت شد، گفت: در این نشست تاکید شد که یکی از دلایل اصلی گرانی‌های اخیر ریشه در ارز دارد، اما رئیس کل بانک مرکزی گفت به حد توانمان ارز مرجع را به کالاهای اساسی داده‌ایم.

آقای توکلی در این جلسه اشاره کرد که مباحث اقتصادی بوجود آمده ناشی از نوسانات نرخ ارز است، در حالی که دولت نهم و دهم، بیشترین درآمد را ارز نفتی داشته است و لذا سیاستها و بسته‌های اقتصادی نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد

توضیحات بهمنی درباره ارز مرجع مجلس را قانع نکرد

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر جهاد کشاورزی به منظور ارائه گزارش در خصوص تورم اخیر و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شدند که توضیحات بهمنی نمایندگان را قانع نکرد.

سید مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان در مجلس با اشاره به جلسه غیر علنی امروز نمایندگان با مسئولین اجرایی پیرامون تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی گفت: در ابتدای جلسه رئیس کل بانک مرکزی به ارائه گزارشی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در ارتباط با اختصاص ارز مرجع به واردات دارو و مواد غذایی پرداخت که البته مطالب مطرح شده توسط وی مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: فارس، تسنیم