تبیان، دستیار زندگی
فوتبال ایران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند. برای حل این مشکلات بهترین راهکار تشکیل کمیته فنی متشکل از متخصصان این کار است. این جمله و یا نکته ای است که سالها اهل فن برآن پافشاری می کنند. اما نرود میخ آهنین بر سنگ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوء استفاده از نام دیگران...

کمیته فنی فوتبال در حد لالیگا!


فوتبال ایران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند. برای حل این مشکلات بهترین راهکار تشکیل کمیته فنی متشکل از متخصصان این کار است. این جمله و یا نکته ای است که سالها اهل فن برآن پافشاری می کنند. اما نرود میخ آهنین بر سنگ...


سالهاست با بروز مشکلات سخت و زیر فشار رفتن مسئول فوتبال او قبول می کند که باید چنین کمیته ای را تشکیل داد اما این اتفاق هرگز رخ نمی دهد. دلایل فراوانی برای این کار عنوان می شود. دم دستی ترین دلیل همان اصطلاح معروف است: کمیته فنی یعنی کشک!

مشکل دیگر در راه عدم تشکیل چنین کمیته ای جدال ها ی لفظی و به عبارتی همدیگر را قبول نداشتن است. همین مورد کافی است تا کار بلدان کنار بمانند و آنهایی که به هر دلیل یکدیگر را قبول دارند قبول زحمت(!) کنند و بر این کرسی تکیه بزنند.

به این ترتیب سالهاست فوتبال ما از داشتن کمیته فنی به شکل واقعی محروم است. آیا با چنین روندی می توان مشکلات فوتبال را حل و فصل کرد؟ در فوتبالی که بسیاری از خاک خورده ها کنار هستند و راهی به فدراسیون و مجامع تصمیم گیری های کلان ندارند بروز مشکلات سطحی امری عجیب است؟

کمیته فنی

رفته رفته به فصل تعطیلی فوتبال به لحاظ برگزاری مسابقات می رسیم و این بهترین فرصت برای توجه جدی به چنین امور زیر بنایی است. البته به شرطی که متولیان امر چنین اندیشه ای در سر داشته باشند.

لابلای اخبار فوتبالی هفته گذشته مصاحبه رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال و اظهار نظرهای او جالب توجه بود. مطالبی که در هیاهوی یک بازی و نتیجه اش کمتر کسی به آن توجه داشت.

کمیته ای در فدراسیون وجود دارد که سه عضو آن معلوم شده و کمتر کسی راغب به همکاری با آن می شود! یعنی فوتبال با سابقه ایران به جایی رسیده که مثلا وحید هاشمیان و محمد خاکپور حاضر به حضور در کمیته فنی فدراسیون فوتبال آن نمی شوند! این درد را به که می توان گفت؟

قطعا این دو بازیکن خوش اخلاق فوتبال ایران خود را آن قدر بالا فرض نمی کنند که به اصطلاح برای فوتبال ایران طاقچه بالا بگذارند آنها به خوبی می دانند که این دعوت تنها برای سوء استفاده از نام نیک آنهاست. وحید و خاکپور می دانند که آقایان مسئول با استفاده از اسم این دو ، "چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند".

وقتی فوتبال در مهم ترین پست سازمانی اش چنین بود شما می توانید آینده آن را از امروز حدس بزنید. به راستی اگر رئیس فدراسیون نتواند 5 یا 7 چهره مقبول را برای کمیته فنی به خیابان سئول بکشاند از او چه انتظاری می توان داشت؟ با هم برخی نکات تکان دهنده اظهار رئیس فعلی کمیته فنی فدراسیون فوتبال را مرور می کنیم:

- مرتضی محصص در مورد وضعیت کمیته فنی فدراسیون گفت: در حال حاضر من ،فریدون معینی و هومن افاضلی عضو این کمیته هستیم. البته از هاشمیان و خاکپور هم دعوت کردیم که عضو این کمیته شوند اما بنا به دلایلی که داشتند این پیشنهاد را قبول نکردند اما از رسانه‌ها گله دارم که هر روز نام برخی از افراد را برای عضویت در کمیته فنی منتشر می‌کنند. من به عنوان مسئول کمیته فنی این حق را دارم که اعضای کمیته فنی را خودم انتخاب کنم نه آنکه رسانه‌ها اعضای کمیته‌ام را انتخاب کنند.

در حال حاضر من ،فریدون معینی و هومن افاضلی عضو این کمیته هستیم. البته از هاشمیان و خاکپور هم دعوت کردیم که عضو این کمیته شوند اما بنا به دلایلی که داشتند این پیشنهاد را قبول نکردند

-  نامرئی نیستیم، من و همکارانم را با فوتسال، بانوان، فوتبال ساحلی و ... هم‌فکری داریم و جلساتمان را مرتب برگزار می‌کنیم اما اگر از این جلسات خبری در رسانه‌ها نیست معنایش آن نیست که ما نامرئی هستیم. من و همکارانم در زمان عقد قرارداد کی‌روش حضور نداشتیم. بنابراین اگر کی‌روش دعوت ما را قبول می‌کند و به جلسات ما می‌آید به خاطر آن است که سابقه ما را می‌داند وگرنه او می‌تواند به این جلسات نیاید.

- اساسنامه قدیمی است، می‌توانید هم اکنون به اینترنت بروید و کمیته فنی فدراسیون‌های ایتالیا، آلمان واسپانیا را که طرفداران زیادی هم در ایران دارند را جست‌وجو کنید. اعضای این کمیته‌ها اکثراً 3 یا 4 نفر هستند. نمی‌توانیم 20 نفر را عضو کمیته فنی کنیم و بخواهیم هر هفته با کی‌روش صحبت کنیم و جلسه بگذاریم.

-باید بودجه کافی در اختیار منصوریان قرار بگیرد. من کمپ تیم‌های ملی کره را می‌بینم از هتل 5ستاره با کیفیت‌تر و با نظم‌تر است. در ایران هم باید چنین شرایطی داشته باشیم البته معضل اصلی ما همان پولی است که فیفا هنوز نتوانسته به فدراسیون ما بدهد. مخارج بالا رفته است و باید هزینه‌ها را تأمین کنیم. من معتقدم باید به تیم علی‌دوستی‌مهر هم توجه بیشتری شود تا این تیم با روحیه خوب عازم مسابقات شود نه فقط خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها که رادیو تلویزیون هم باید به این تیم بیشتر بها بدهند.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان