تبیان، دستیار زندگی
خودروهای درون شهری که در صنعت خودروسازی از آنها به عنوان خودروهای فشرده (Compact) یاد می شود، یکی از خطوط اصلی تولید در بسیاری از شرکت های خودوسازی شناخته شده جهان به شمار می آیند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پینینفارینا، کوچولوی بی خطر


خودروهای درون شهری که در صنعت خودروسازی از آنها به عنوان خودروهای فشرده (Compact) یاد می شود، یکی از خطوط اصلی تولید در بسیاری از شرکت های خودوسازی شناخته شده جهان به شمار می آیند. اینها محصولاتی هستند که نه تنها سوخت کمتری مصرف می کنند، بلکه قیمت کمتری نیز در مقایسه با بسیاری از خودروها داشته و در عین حال مراقبت و استفاده از آنها در محیط های شلوغ شهری نیز به مراتب ساده تر است. می خواهیم با یکی از این مدل خودرو ها به نام Pininfarina Nido EV آشنا شویم.

پینینفارینا، کوچولوی بی خطر

پینینفارینا یک شرکت طراحی خودرو و بدنه‌سازی ایتالیایی است که در شهر کامبیانو قرار دارد. این شرکت توسط باتیستا فارینا (که خود طراح خودرو بود) در سال 1930 با هدف طراحی و ساخت خودرو و با نام سوسیتا انونیما کاروزریا پینین فارینا کار خود را آغاز نمود. این شرکت کامل کننده رده‌بالاترین خودروسازها مانند فراری، مازراتی، رولز-رویس موتور کارز، کادیلاک، جگوار، ولوو، آلفا رومئو و لانچیا است. این شرکت همچنین طراحی تراموای در فرانسه، قطار پر سرعت در هلند و اتوبوس برقی در ایالات متحده را نیز انجام می‌دهد. از دهه 1980، پینینفارینا فعالیت‌هایی در زمینه‌ی طراحی صنعتی و طراحی داخلی دارد.

محققان این شرکت تلاش کرده اند تا محصولات جدید خود و از جمله Pininfarina Nido EV را به نوعی به عنوان یک خودروی هوشمند و مبتنی بر تازه ترین دستاوردهای فنی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات روانه بازار کنند. این بدان معنی است که این خودرو قابلیت به کارگیری در سیستم های مدیریت شبکه هوشمند ترافیکی را خواهد داشت.این خودرو ظاهر نسبتا زیبایی نیز دارد به طوری که چندی پیش که نخستین مدل ابتدایی آن رونمایی شد جایزه زیباترین خودروی جهان در رده خودروهای درون شهری را نصیب خود کرد.

پینینفارینا، کوچولوی بی خطر

برخی معتقدند محصول جدید این برند ایتالیایی آزمایشگاهی کوچک، اما واقعی است برای ساخت طیف گسترده ای از خودروهای برقی متناسب با شهرهای شلوغ و مملو از خودرو. چارچوب اصلی نسخه ابتدایی این خودرو از فولاد لوله ای شکلی ساخته شده بود که در چند سال اخیر و با اصلاحات مختلفی که در آن اعمال شده است اکنون کار به مرحله ای رسیده که از نوعی فولاد مستحکم و البته سبک برای چارچوب اصلی آن استفاده شده است.

ابتکار عملی که در این زمینه به خرج داده شده این است که این ساختار کلی را می توان برای 4 نوع خودروی متفاوت که در آینده تولید تجاری آنها آغاز می شود به کار گرفت: خودروی کاملا برقی یا دوگانه سوز دو نفره، چهار نفره، پیکاپ (خودروهای نیمه سنگین دارای محفظه مخصوص حمل بار) و ون سبک.

پینینفرینا برنامه های زیادی برای سال های پیش روی دارد و در نظر دارد تا با ارائه این خودروی جدید و نسخه های تکمیلی و متنوع آن در سال های آینده یکی از قطب های اصلی خودروسازی ایتالیا و حتی اروپا در زمینه تولید خودروهای سبز لقب گیرد

مدیران ارشد برند پینینفرینا در نظر دارند تا در یک دهه آینده از این چارچوب کلی برای ساخت حداقل 4 مدل از خودروهای خود استفاده کنند. با این حال برخی فاکتورها و بخش های اصلی در تمام این خودروها مشترک خواهند بود. به کارگیری موتوری مغناطیسی در قسمت عقبی خودرو یکی از این بخش های مشترک است که گفته می شود تاثیر قابل توجهی در توان حرکتی خودرو خواهد داشت. ساختار کلی این خودرو به گونه ای است که امکان توزیع مناسب کل بار خودرو وجود دارد.

چه فکری برای باتری شده است؟

در یک خودروی برقی یا دوگانه سوز، باتری به عنوان قلب خودرو در نظر گرفته می شود. طول عمر بالای باتری در چنین خودروهایی همواره به عنوان یکی از برگ های برنده در نظر گرفته می شود و برای این که Pininfarina Nido EV  نیز از این قافله عقب نمانده باشد از باتری خاصی استفاده شده است. طول عمر بالا، امنیت تضمین شده و اطمینانی که می توان به این باتری کرد موجب شده تا محققان این برند در استفاده از آن برای خودرویی که قرار است مدل های مختلفی از آن در سال های آتی تولید شود نگرانی به خود راه ندهند.

پینینفارینا، کوچولوی بی خطر

خودرو با استفاده از این باتری تا 140 کیلومتر قابلیت حرکت خواهد داشت و گذشته از آن تا 120 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت برای آن تعریف شده است که می توان آن را یک رکورد مناسب در نظر گرفت. اما شتاب اولیه هر خودرو یکی از نقاط عطف و فاکتورهای جذاب برای هر علاقه مندی است. این مشخصه حتی در خودروهای برقی و دوگانه سوز که این رقم همواره چنگی به دل نمی زند نیز به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. Pininfarina Nido EVصفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 7/6 ثانیه طی می کند. با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله برقی بودن خودرو، می توان نمره خوبی به این رقم داد.

این خودرو از حیث رعایت استانداردهای زیست محیطی نیز به عنوان یک محصول موثر شناخته می شود. باتری خودرو که در آن خبری از ترکیبات شیمیایی آلاینده و خطرناک نیست نقش مهمی در قرار گرفتن خودرو در سطوح بالای رعایت معیارهای زیست محیطی دارد. گذشته از تمام این موارد باید به این نکته هم توجه کرد که باتری خودرو 100 درصد تجدیدپذیر است و پس از پایان عمر مفید آن نگرانی از بابت دور انداختن آن و لطمات احتمالی به محیط زیست وجود نخواهد داشت. بر اساس برنامه ریزی هایی که از پیش صورت گرفته می توان از این باتری های دور ریز در تاسیسات مخصوصی برای تولید فولاد ضدزنگ استفاده کرد.

پینینفارینا، کوچولوی بی خطر

سری هم به تایرهای خودرو می زنیم. تایرها که به وسیله شرکت پیرلی ساخته شده اند از نوع تایرهای سبز هستند که در ارائه آنها به 3 فاکتور امنیت، پایداری زیست محیطی و مقرون به صرفه بودن توجه شده است. مطالعات نشان می دهند در شرایط آب و هوایی مختلف مصرف سوخت در خودروها تغییر می کند. در این خودرو و زمانی که کنترل آب وهوایی خودرو مورد نگرانی قرار می گیرد می توان حساب ویژه ای روی برنامه توسعه Nido باز کرد. در این فناوری از یک دستگاه متراکم کننده برقی AC و گرم کننده الکتریکی ولتاژ بالا استفاده می شود که کنترل خودکار و تکمیلی خودرو را در هر نوع شرایط جاده ای فراهم می کند و این یعنی کاهش قابل توجه و مدیریت شده مصرف سوخت.

پینینفرینا برنامه های زیادی برای سال های پیش روی دارد و در نظر دارد تا با ارائه این خودروی جدید و نسخه های تکمیلی و متنوع آن در سال های آینده یکی از قطب های اصلی خودروسازی ایتالیا و حتی اروپا در زمینه تولید خودروهای سبز لقب گیرد و این گونه به نظر می رسد که معرفی این نمونه در هشتادمین سالگرد حیات آن شروع مناسبی بوده است.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم، ویکی پدیا