تبیان، دستیار زندگی
سینمای امروز به نظر می‌رسد تنها به فكر و سلیقه تماشاگرانی است كه آن نوع فیلم‌ها را می‌پسندند. نگاه كنید به فیلم‌های پر فروش سالی كه سپری شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در صف 2013


سینمای امروز به نظر می‌رسد تنها به فكر و سلیقه تماشاگرانی است كه آن نوع فیلم‌ها را می‌پسندند. نگاه كنید به فیلم‌های پر فروش سالی كه سپری شد.

فیلم های 2013

پس از این تماشاگرانند كه انتخاب می‌كنند. گویی سازندگان هالیوودی هم نمی‌خواهند ذوق و سلیقه عامه تماشاگر را تغییر دهند بلكه می‌خواهند فیلمی به بازار عرضه كنند تا درآمد بیشتری بازگرداند (و البته موفق هم شده‌اند.)

اما می‌رویم كه در سال 2013 شاهد سینمایی مردم‌پسندتر باشیم. چشم‌انداز این سینما تا چه حد روشن است، نمی‌دانیم. به هر رو، اینها انتظار برانگیزترین فیلم‌های امسال هستند:

«بازی‌های گرسنگی- آتش جاذب» The Hunger Games- Catching Fire

به دنبال توفیق فیلم اول سری رمان‌های پر فروش سوزان كالینز «بازی‌های گرسنگی»، ساخت قسمت دوم آن به عهده فرانسیس لارنس (به جای گری راس) سپرده شد.

این بار هم كماكان تقدیر جامعه به گردن قهرمان زن ماجرا یعنی «كاتینس اوردین» افتاده است و او پس از زنده ماندن از بازی‌های مرگبار گذشته، باید به دستور كاپیتالی وارد مبارزه‌ای تازه شود. همراه «كاتینس» (جنیفر لارنس) همكاران سابق‌اش «هیمیج» وودی هارلسن و پیتا (جاش‌ هاچرسون) به كمك برمی‌خیزند. در مقابل آنها دو چهره جدید ظاهر می‌شوند: «فینیك» (سم كلافلین) و جوهانا (جنا مالون). فیلم قرار است در 22 نوامبر به نمایش درآید.

مردی از آهن - Man of Steel

زاك اسنایدر قصه دوباره سوپرمن را درست هم زمان با 75 سالگی این مافوق بشر اسطوره‌ای در اوایل تابستان بر پرده سینماها می‌نشاند. البته این مرتبه ماجراهای این مرد ساخته شده از آهن را به ریشه‌های آن در سال 1938 برگردانده‌اند. كارگردان اسنایدر گفته است كه میراث سوپرمن یعنی موجودات بیگانه، اساس داستان را تشكیل می‌دهد و فضای سیاره دور دست كریپتون محل زندگی مرد پرنده است. بازیگر انگلیسی هنری كاویل نقش سوپرمن را بازی می‌كند و سایر بازیگران امی آدامز، راسل كرو و كوین كاسنر هستند. به گفته سازندگان سوپرمن هنوز بزرگ‌ترین مافوق قهرمان است. فیلم در 14 ژوئن بر پرده خواهد آمد.

«پر حرارت » The Heat

در این قصه هیجان‌آور پلیسی /كمیك برای اولین بار دو زن نقش‌ها را بازی می‌كنند. پل‌فیگ- كه كارگردانی را انجام داده- در این باره می‌گوید: چرا تا به حال هیچ‌كس همچه فكری نكرده است؟ در آن ساندرا بولاك در قالب مأمور اف بی آی و ملیسا مك كارتی به نقش كارآگاه مخفی می‌خواهند قضیه یك قتل مهم را حل و فصل كنند. فیگ گفته است: این دو زن حرفه‌ای‌اند و به دنبال مردی نیستند كه شوهری ایده‌آل باشد بلكه فقط به شغل و حرفه خودشان می‌اندیشند. فیلم در 5 آوریل به نمایش گذاشته خواهد شد.

گویی سازندگان هالیوودی هم نمی‌خواهند ذوق و سلیقه عامه تماشاگر را تغییر دهند بلكه می‌خواهند فیلمی به بازار عرضه كنند تا درآمد بیشتری بازگرداند ...

«جنگ جهانی زی»- World War.Z

برد پیت امتیاز ساخت فیلم از این رمان پر فروش 2007 درباره زامبی‌ها (آدم‌خواران) را چند سال قبل خرید و می‌خواست یك سه گانه از آن بسازد. فیلم اول را به كارگردانی مارك فورستر [سازنده «پیدا كردن نا كجا آباد»] شروع كرد اما با اختلافات زیاد همراه شد. به هر حال فیلم را در اوایل سال 2012 تمام كرد. برد پیت و مریل انوس بازیگران «جنگ جهانی زی» از كتاب مكس بروكس هستند. فیلم برای 21 ژوئن برنامه شده است.

«نسیان » Oblivion

سال 2072 است و تقریباً 60 سال از زمان حمله موجودات بیگانه به سیاره زمین گذشته است. تام كروز در این فیلم نقش یك تكنسین به اسم جك هارپر كه پس از حملات به زمین احساس می‌كند تنها موجود زنده است. سپس با یك زن (اولگا كریلانكو) روبه‌رو می‌شود و همه چیز برای او تغییر می‌یابد. كارگردان جوزف كوزینسكی آن را بر مبنای رمان تصویری 2005 و در مایه‌های «سولاریس» ساخته است. كوزینسكی درباره فیلم گفته است: این بار علمی- تخیلی از تاریكی در آمده و وارد روشنایی شده است. فیلم قرار است در 12 آوریل به اكران درآید.

فیلم های 2013

«دانشگاه هیولاها » Monsters University 

دنباله‌ای بر انیمیشن 2001 «كمپانی هیولاها» است و بار دیگر سالی پشمالو و مایك سبز رنگ را در سال‌های دانشكده می‌بینیم. باز هم دو موجود عوضی به جان یكدیگر می‌افتند (با صداهای جان گودمن و بیلی كریستال). كوری رای- تهیه‌كننده- در خصوص فیلم می‌گوید: ما این بار تفاوت‌های دو موجود را نشان می‌دهیم و سالی كه بسیار ترسو است و مایك دایم باید كار كند. فیلم در 21 ژوئن به نمایش در خواهد آمد.

«گتسبی بزرگ»  The Great Gatsby

رمان كلاسیك اف. اسكات فیتز جرالد به وسیله باز لورمن (مولن روژ) در عصر جاز مجدداً به تصویر بازگشته است (این فیلم قرار بود سال پیش به نمایش در آید). ماجرای «گتسبی بزرگ» اولین بار توسط كارل رایتس و با شركت رابرت ردفورد و میا فارو ساخته شد و اینك نقش قهرمان داستان را به عهده لیوناردو دی‌كاپریو سپرده‌اند و توبی مگوایر در قالب «نیك» راوی قصه ظاهر می‌گردد. لورمن می‌گوید: «فیتز جرالد خودش را فرزند شكوفای آمریكا نامیده و بنابراین باید این احساس را به تماشاگر منتقل سازیم. فیلم در 10 ماه مه بر پرده سینماها می‌آید.

«والورین»  The Wolverine

این فیلم دنباله‌ای بر فیلم «مردان مجهول» والورین در سال 2009 نیست و در حقیقت شاید بازگشتی به همان فضا و قهرمان‌ها باشد. هم‌چنان هیوجكمن نقش والورین را با چهره پشمالو و انگشتان تیغه‌ای بازی می‌كند و داستان در ژاپن پس از اتفاقات مردان مجهول: آخرین مقاومت به سال 2006، می‌گذرد. كارگردانی را جیمز منگولد (سازنده روی خط راه‌برو و قطار سه و ده دقیقه به یوما) انجام داده است و در مورد فیلم می‌گوید: من مسحور این ایده شدم كه جنگ تمام شده و این قهرمان سامورایی بدون شمشیر است و نمی‌داند باید چه كند. واقعاً با چه چیز روبه‌رو می‌شود؟ فیلم می‌خواهد به این پرسش، جواب دهد. والورین برای 26 ژوییه برنامه شده است.

فیلم های 2013

«وقار»  Gravity

از آن فیلم‌های شگفت‌انگیز است تنها با دو بازیگر و به طریقه 3- بعدی... آلفونسو كوآرون فیلم را با دو شخصیت پرداخت كرده: یك خلبان تازه‌كار (ساندرا بولاك) و یك خبره حرفه‌ای (جرج كلونی) و آن دو را در فضا رها كرده است. فیلم از طریق تلفیق CGI و كار با دوربین روی روبات‌ها حدود یك سال پیش تولید داشته است. كوآرون می‌گوید: فیلم بسیار ساده به نظر می‌رسد اگر این طور نگاه كنید كه یك دوربین در كار است با دو بازیگر در فضا. فیلم هنوز تاریخ معین اكران پیدا نكرده است.

«42»

فیلم البته بازگوی زندگی جكی رابینسون نیست و به گفته كارگردان آن برایان هلگلاند: فیلمی درباره بیس‌بال نیست. در واقع بیس‌بال در آن به صورت نمادی از ایالات متحده نشان داده می‌شود و داستان امضای قرارداد رابینسون با تیم «بروكلین راجرز» است در سال 1947 كه یك سیاه‌پوست وارد لیگ آمریكایی می‌گردد.

چادویك بازمن نقش قهرمان بیس‌بال رابینسون را به عهده دارد و هریسون فورد هم در نقش «برنچ ریكی» مدیر لیگ بر پرده می‌آید. فیلم «42» در 12 آوریل به نمایش گذاشته می‌شود.

«آز بزرگ و قدرتمند» Oz the Great and Powerful

اثر كلاسیك «جادوگر شهر زمرد» گویی با آن جاده زرد رنگ و «دوروتی» و همراهان او به پایان نمی‌رسد. رمان‌های فرانك بوآم هرگز جذابیت خود را از دست نمی‌دهند. سم ریمی این فیلم پر هزینه و با شكوه را تحت تأثیر كلاسیك 1939 متروگلدوین مه‌یر با شركت میلاكونیس (در قالب نقش جودی گارلند) ساخته است. ریمی گفته است: من طرفدار شدید رمان جادوگر شهر زمرد بوده‌‌ام. نقش مرد داستان را هم جیمز فرانكو بر عهده گرفته و میشل ویلیامز هم در ماجراها مقابل فرانكو ظاهر می‌شود.

«تحویل دهنده»  Delivery Man

این كمدی حادثه‌ای ساخته ست روگن از حال و هوای تازه‌ای برخوردار است و در آن وینس وان در نقش اصلی یعنی مردی كه تحویل دهنده خوراكی‌ها به منازل است، ظاهر می‌گردد. فیلم برای 4 اكتبر برنامه شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: بانی فیلم