تبیان، دستیار زندگی
این شیرینی جزو شیرینی‌های خشک کردی است و به «ورساق» شهرت دارد و در روغن سرخ می‌شود. دستور پخت این شیرینی را به روایت سامان گلریز بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش تهیه شیرینی ورساق کردی به روایت سامان گلریز


این شیرینی جزو شیرینی‌های خشک کردی است و به «ورساق» شهرت دارد و در روغن سرخ می‌شود. دستور پخت این شیرینی را به روایت سامان گلریز بخوانید.

کردی

شیرینی‌ها انواع و اقسام دارند؛ برخی از آن‌ها خشک هستند و برخی تر. معمولاً شیرینی‌هایی تر هستند که برای تزیینشان از خامه استفاده می‌شود اما شیرینی‌های خشک اغلب شبیه بیسکویت و ترد هستند. در میان شیرینی‌های خشک هم برخی از آن‌ها در فر پخته و برخی دیگر در روغن سرخ و به این ترتیب آماده خوردن می‌شوند. این شیرینی جزو شیرینی‌های خشک کردی است و به «ورساق» شهرت دارد و در روغن سرخ می‌شود. دستور پخت این شیرینی را به روایت سامان گلریز بخوانید.

مقدار کالری

مواد غذایی یادشده در مجموع 2900 کیلوکالری انرژی دارند. در صورت به دست آمدن 40 عدد شیرینی هر یک 72 کیلوکالری انرژی خواهند داشت که البته افزودن پودر قند روی شیرینی‌ها مقدار کالری دریافتی را افزایش می‌دهد.

همراه این شیرینی

پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی را با چای دارچین یا چای هل‌دار سرو کنید. این‌ها بهترین نوشیدنی‌ها در کنار این شیرینی‌ها هستند. البته می‌توانید با توجه به ذائقه خود و میهمان‌هایتان با ورساق چای نعناع هم بنوشید.

طـرز تـهـیـه

* ابتدا آرد، نمک، رازیانه و شکر را با هم مخلوط و بعد تخم‌مرغ، شیر و زعفران دم‌کرده را اضافه کنید و خمیر به دست آمده را خوب ورز دهید. آن قدر ورز دادن را ادامه دهید تا خمیر به دستتان نچسبد.

* برای تهیه مواد داخل شیرینی، دارچین، هل پودر شده، گلاب، گردو و شکر را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

* خمیر آماده شده را با وردنه به صورت ورقه‌ای نازک درآورید و با سر لیوان آن را دایره دایره برش دهید.

* با قاشق از مواد داخل شیرینی وسط هر یک از دایره‌ها بگذارید و آن را ببندید.

* روغن را داغ کنید و شیرینی‌ها را در آن سرخ و از روغن خارج کنید و روی حوله یک‌بار مصرف بگذارید تا روغن آن گرفته شود. به این ترتیب شیرینی شما آماده خوردن خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه خمیر برای 4 نفر:

آرد                                500 گرم                                  560 کیلوکالری

شکر                             100 گرم                                  400 کیلوکالری

شیر                               1 لیوان                                    55 کیلوکالری

تخم‌مرغ                          1 عدد                                    100 کیلوکالری

رازیانه                             2/1 قاشق سوپ خوری           0 کیلوکالری

روغن برای سرخ کردن     به میزان لازم                          450 کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه مواد داخل شیرینی برای 4 نفر:

دارچین                           2 قاشق سوپ خوری               0 کیلوکالری

هل ساییده شده            1 قاشق مربا خوری                  0 کیلوکالری

گلاب                              1 قاشق مربا خوری                  0 کیلوکالری

گردوی چرخ شده            2/1 لیوان                                560 کیلوکالری

شکر                              1 لیوان                                   800 کیلوکالری

7 راز یک شیرینی

«ورساق» در کردی به معنای «کلوچه محلی» است که به دلیل ساده بودن روش پخت، آن را برای شما انتخاب کرده‌ام. این شیرینی برای پخت به فر نیاز ندارد بنابراین همه خانواده‌ها می‌توانند آن را تهیه و برای میهمانی‌هایشان بپزند. ورساق شیرینی‌ای متعلق به خطه کردستان و در واقع قطاب کردی است و برای پخت آن باید به چند نکته ریز دقت کرد:

1. خمیر ورساق باید بوی زعفران بدهد بنابراین در ریختن زعفران در این خمیر دست و دلبازی به خرج دهید.

2. خمیر ورساق نباید به دست بچسبد بنابراین آن را خوب ورز دهید و اگر احساس می‌کنید چسبناک است، روی آن آرد بپاشید و به ورز دادن ادامه دهید.

3. اگر خمیر سفت شد به آن کمی شیر یا زعفران دم‌کرده اضافه کنید.

برای نگهداری شیرینی،‌ بهتر است آن را در یخچال بگذارید، البته اگر روی شیرینی‌ها تخم‌مرغ زده‌اید، بهتر است آن را همان روز میل کنید در غیر این صورت می‌توانید آن‌ها را در ظرف شیشه‌ای درداری بچینید و در یخچال بگذارید

4. روغنی که برای سرخ کردن این شیرینی استفاده می‌کنید، می‌تواند روغن محلی، کره یا روغن مخصوص سرخ کردن باشد. البته 2 روغن اول، طعم بهتری ایجاد خواهند کرد.

5. برای تزیین این شیرینی، بهتر است از پودر قند و دارچین استفاده کنید.

6. اگر می‌خواهید شیرینی‌ها تردتر شوند، بهتر است روی آن‌ها با قلم‌مو کمی تخم‌مرغ بزنید. لزومی ندارد زرده و سفیده را جدا کنید و می‌توانید محتویات یک تخم‌مرغ را پس از مخلوط کردن، روی شیرینی‌ها بمالید.

7. برای نگهداری شیرینی،‌ بهتر است آن را در یخچال بگذارید، البته اگر روی شیرینی‌ها تخم‌مرغ زده‌اید، بهتر است آن را همان روز میل کنید در غیر این صورت می‌توانید آن‌ها را در ظرف شیشه‌ای درداری بچینید و در یخچال بگذارید.

اگر دیابت دارید

بهتر است در تهیه این شیرینی به جای شکر از قند رژیمی استفاده کنید یا در مخلوط داخل این شیرینی، توت خشک پودر شده و تکه‌های کشمش و خرما بریزید. البته با وجود این تغییرات هم باید خوردن این شیرینی را محدود کنید.

اگر چاق هستید

از تعداد واحدهای نان و غلات روزانه خود کم و یک عدد از این شیرینی‌ها میل کنید. این شیرینی انرژی فراوانی دارد و می‌تواند به سرعت میزان کالری دریافتیتان را افزایش دهد.

اگر چربی خون دارید

به جای کره از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید و حتماً به کمک حوله یک‌بار مصرف، روغن شیرینی‌ها را بگیرید. بهتر است شیر کم‌چرب مصرف کنید و در خوردن این شیرینی زیاده‌روی نکنید زیرا دریافت کالری مازاد بر نیاز و بروز چاقی زمینه تشدید چربی خون را فراهم خواهد کرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - ساقی اخوان - سامان گلریز، مدرس آشپزی

مطالب مرتبط:

کوفته شیرین (کرمانشاه)

خورش خلال بادام (کرمانشاهی)

آشنایی با روش تهیه شیرینی شکری

آشنایی با روش تهیه شیرینی گردویی

آشنایی با روش تهیه‌ی شیرینی خرمایی

آشنایی با روش تهیه‌ی شیرینک دارچینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.