تبیان، دستیار زندگی
تصمیم «شب‌ها ریزه خواری نمی‌کنم» از خرید در سوپرمارکت کلید می‌خورد. باید در هنگام خرید با آگاهی کامل عمل کنید و از خرید مواد غذایی بیهوده و خالی از خاصیت بپرهیزید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ترفند برای جلوگیری از پرخوری‌های شبانه


تصمیم «شب‌ها ریزه خواری نمی‌کنم» از خرید در سوپرمارکت کلید می‌خورد. باید در هنگام خرید با آگاهی کامل عمل کنید و از خرید مواد غذایی بیهوده و خالی از خاصیت بپرهیزید.

پرخوری‌ شبانه

یکی از آشناهای ما معتقد است شام را که می‌خوری انگار تازه راه معده باز می‌شود. بعد باید فاز اول هدفمندی بخور بخور را آغاز کرد. اول میوه، هله‌هوله و تنقلات، بعد کمی  تخمه و اگر بود آجیل و به خصوص پسته. بالاخره که نمی‌شود برنامه‌ی نود یا سریال‌ها را بدون تخمه و آجیل دید. کمی که می‌گذرد چیزی ته دل آدم ضعف می‌رود. اگر باشد یک لیوان شیر با یک موز اضافه خیلی خوب است. راند آخر هدفمندی بخور و بخورهای شبانه‌ی این دوست ما یک پیاله بستنی می‌باشد. البته الآن ببینیدش کم کم دارد شبیه یک گلابی بامزه می‌شود اما هرگز قبول نمی‌کند کاری که می‌کند اشتباه است و اضافه وزن دارد. دوست ندارد کسی این «یک ذره دلخوشی» را از او بگیرد!

خیلی  از ما عادت کرده‌ایم بعد از شام ریزه خواری بکنیم. اما این کار به نفع سلامت و تناسب اندام ما نیست. برای اینکه بتوانید کم کم این عادت را کنار بگذارید چند ترفند برایتان داریم. لطفاً با ما همراه باشید.

به میان وعده های سبک فکر کنید

برای پیشگیری از پرخوری‌های شبانه بهتر است که عصرانه‌ی خوبی میل کنید. یک واحد میوه، یک پیاله ماست یا دو سه عدد بیسکوییت شما را تا رسیدن زمان شام به راحتی سیر می‌کند و لازم نیست برای شام و بعد از آن پرخوری کنید. در حالت کلی زمانی که با شکم خالی و با گرسنگی زیاد به استقبال شام می‌روید امکان پرخوری خیلی زیاد می‌شود. اما زمانی که چند ساعت قبل از شام عصرانه میل کنید معده‌تان با درایت تمام منتظر یک شام خوب و مناسب خواهد بود بدون اینکه تا رسیدن شام نصف بربری با سبزی خوردن و هر آنچه سر میز یا سفره است ناپدید شود.

شام کافی میل کنید

درست است که همیشه توصیه می‌شود وعده‌ی شام باید سبک‌تر از بقیه‌ی وعده های غذایی میل شود (چون بعد از آن زمان خواب فرا می‌رسد) اما با این حال باید به اندازه‌ی کافی شام خورده شود. به خاطر این که اگر معده‌تان پر نشود و احساس سیری نکنید بعد از شام تازه شروع به ریزه خواری خواهید کرد و این حالت بدتر است. برای این که شام مناسبی میل کرده باشید سعی کنید در غذاهایتان از سیب زمینی و هویج و غیره استفاده کنید. چون این مواد غذایی در معده حجیم می‌شوند و احساس سیری زودهنگامی ایجاد می‌کنند. برای همین لازم نیست پرخوری کنید.

تلویزیون مدام در حال تبلیغ مواد غذایی و خوراکی‌هایی است که عقل از سر

آدم می‌رباید. به جای تماشای تلویزیون با خانواده گپ بزنید، بازی‌های قدیمی

را احیا کنید، اسم و فامیل بازی کنید، جدول حل کنید، حالا که هوا خوب است

با خانواده و دوستان به پارک محلتان بروید و کمی قدم بزنید

از خرید هله‌هوله ها و تنقلات بپرهیزید

تصمیم «شب‌ها ریزه خواری نمی‌کنم» از خرید در سوپرمارکت کلید می‌خورد. باید در هنگام خرید با آگاهی کامل عمل کنید و از خرید مواد غذایی بیهوده و خالی از خاصیت بپرهیزید. به عنوان مثال از خرید چیپس، آب نبات، بیسکوییت های کرم دار، پفک و کلاً هله‌هوله ها بپرهیزید. یعنی در سبد خریدتان جایی برای مواد غذایی خیلی چرب، شور و یا خیلی شیرین نباشد. بهتر است این قبیل خوراکی‌ها را هر از گاهی آن هم قبل از غذا میل کنید نه این که روی مبل دراز بکشید و تا آخر برنامه‌های تلویزیونی هم بخورید و هم فیلم ببینید.

زودتر دندان‌هایتان را مسواک بزنید

یکی از ترفندهایی که خیلی خوب جواب می‌دهد و نمی‌گذارد بعد از شام پرخوری کنید مسواک زدن است. برای همین توصیه می‌کنیم خیلی زود بعد از صرف شام دندان‌هایتان را مسواک بزنید. طعم خمیر دندان یکی از اشتها کورکن‌های طبیعی و خوب است. حتماً شما هم این تجربه را داشته‌اید. بعد از مسواک زدن به ندرت پیش می‌آید که چیزی بخوریم چون به این فکر می‌کنیم مجبوریم دوباره مسواک بزنیم برای همین از خیر خوردن می‌گذریم. اگر تا حالا تجربه‌اش را نداشته‌اید به امتحانش می‌ارزد. بعد از مسواک زدن احتمال ریزه خواری خیلی خیلی کم می‌شود.

تلویزیون را خاموش کنید

این روزها فکر کردن به این موضوع هم سخت است چه برسد به انجام آن. ولی باید بدانید که خود تلویزیون یکی از عوامل ترغیب کننده به پرخوری است. تماشای تلویزیون بی اختیار آدم را به سمت کابینت‌ها و گنجه های حاوی خوراکی‌ها می‌کشاند. تلویزیون مدام در حال تبلیغ مواد غذایی و خوراکی‌هایی است که عقل از سر آدم می‌رباید. به جای تماشای تلویزیون با خانواده گپ بزنید، بازی‌های قدیمی را احیا کنید، اسم و فامیل بازی کنید، جدول حل کنید، حالا که هوا خوب است با خانواده و دوستان به پارک محلتان بروید و کمی قدم بزنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

5 کاری که نباید بعد از پرخوری انجام دهید

وسوسه های غذا خوردن در زمان سیری

چگونه در خواب لاغر شویم؟

8 تا از بدترین عادت‌های غذایی

کسی که کم می‌خوابد شام بیشتری می‌خورد

بالاخره شام بخوریم یا نخوریم؟

شام سبک؛ آرامش شبانه

شما به این 4 دلیل پرخوری می‌کنید

کم خوابی موجب پرخوری می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.