تبیان، دستیار زندگی
فلاحیان وزیر اطلاعات دوران سازندگی با تبیان از دیدگاه ها، برنامه ها و اوضاع سیاسی کشور سخن به میان اورده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه اختصاصی تبیان با علی فلاحیان


فلاحیان وزیر اطلاعات دوران سازندگی با تبیان از دیدگاه ها، برنامه ها  و اوضاع سیاسی کشور سخن به میان آورده است.


انگیزه شما برای اینکه تصمیم به کاندیداتوری گرفتید، چیست؟ و چه شد که تصمیم بر آمدن گرفتید؟

فلاحیان

در رابطه با اینکه من چرا آمدم، علتش این بود که اساسا ما از اول طلبگی مان در خط امام بودیم و با ایده های امام که آشنا شدیم دنبال تحقق آن ایده ها و آرمان ها بودیم . آرمان های امام که من در سخنرانی هایم هم گفتم بالاخره نتیجه اش همین است که باید همه کشورهای اسلامی بیدار شوند و اتحاد جماهیر کشورهای اسلامی به محوریت ایران تشکیل شود. و آن قدرت و عظمتی که اسلام داشته و آن را استکبار در جنگ های جهانی اول و دوم از بین برد و از دست رفته است؛ ما استکبار را از منطقه بیرون کنیم و مسلمانان را حاکم بکنیم. ما برای این موضوع کارهای بزرگی به رهبری امام و مقام معظم رهبری در کشورمان کردیم و الان من فکر کردم که مشکلاتی در این مسیر به وجود آمده است که یک مقدار سرعت رسیدن به آن اهداف را کم کرده است. نه اینکه سرعتی نداریم بلکه دچار فراز و نشیب هایی شده ایم و و من می توانم انشالله دولتی تشکیل دهم که در این مسیر حرکت کند.

مهمترین مشکلاتی که به وجود آمده، گرانی هست یعنی تنش در بازار و مسائل اقتصادی و اینکه ما دنبال این بودیم که صنایع مان را بازسازی کنیم و صنعت فرا صنعتی ایجاد کنیم تا بتوانیم افزایش در محصولات صنعتی ، کشاورزی و خدمات داشته باشیم. به کشورهای همسایه کمک کنیم تا صادراتمان را افزایش دهیم. آمدیم نهضت دانشگاه سازی را راه اندازی کردیم نیروی های کارآمد فارغ التحصیل های دانشگاهی تربیت کردیم.   ما باید صنایع مان را تغییر ساختار دهیم و آن افراد شاغل شوند تا به آن هدف اصلی مان برسیم. یک مقداری دچار مشکل شدیم این چند ساله رشد اقتصادی ما متوقف شد لذا من دیدم که این برنامه ها را دارم و می توانم با برنامه هایی که دارم خدمتی بکنم و آمدم.

الان من فکر کردم که مشکلاتی در این مسیر به وجود آمده است که یک مقدار سرعت رسیدن به آن اهداف را کم کرده است. نه اینکه سرعتی نداریم بلکه دچار فراز و نشیب هایی شده ایم و  و من می توانم انشالله دولتی تشکیل دهم که در این مسیر حرکت کند

چرا در قالب ائتلاف ها وارد انتخابات نشدید؟

ائتلافی وجود ندارد. این یک چیز تبلیغاتی بود. چون ائتلاف بین گروه های سیاسی است به منظوره اینکه یک نفر را معرفی کنند. این چند نفر آمدن گفتند که ما  اصولگرا هستیم و بعد هم با هم ائتلاف کردیم همون اول کار ؛ هیچ وقت این عرف سیاسی نیست که نامزدی با نامزدی دیگه ائتلاف کند ،تو کتاب های سیاسی نیست.

جریانات سیاسی هم گفتند که کسانی که اصولگرا هستند، بیایند تو صحنه  فعالیت کنند.( هم آنها اصولگرا هستند و هم بنده) هر کسی که آرای بیشتری داشت، برنامه هایش بهتر بود  و اقبال عمومی داشت، حالا یا یک فرد یا چند فرد را ما بعدا به عنوان نامزد معرفی می کنیم ولی آنها هم خودشان را اصولگرا اعلام کردند یعنی آنها ما را معرفی کردند و گفتند ما راجع به افراد نظر ندادیم مخصوصا جامعتین اطلاعیه داد.  دوما گفتم که ائتلاف خارج ار عرف سیاسی است و بعد هم جنبه های تبلیغاتی داشت .

فلاحیان

تمایز خودتون رو نسبت به سایر کاندیاها در چه می دانید؟

من همه برنامه های این افراد را نمی دانم شاید آنها برنامه بهتری هم از من داشته باشند ولی وجه تمایزم با آنها این است که هرآنچه که در برنامه هایم نوشته ام قبلا تبیین و تئوریزه شده است و موردهایش هم اجرا کردم. مثلا اگر میگم high tech هم توضیح دادم هم سه چهار تا کارخانه high tech در دوران خودم ساختم. انتقادات هم به من آن زمان شد. مثلا کارخانه سی دسی بود، کپسول بود، کارخانه نخ تایر بود ما اینها را ساختیم به منظور اینکه بگویم می توانیم. ما کمک کردیم برای مثلا تغییر خط تولید ایران خودرو ، تغییر خیلی کارخانجات، خود ما به عنوان وزیر اطلاعات به عنوان وظیفه ام بود حالا آنها قانون وزارت اطلاعات را نمی دانند چون ما موظف بودیم که خدمات فنی ارائه دهیم و اینها را انجام دادیم. بنایراین هم بلدیم، هم انجام دادیم به عنوان نمونه.  پس بنابراین ما بهتر از دیگران می توانیم که تو این بازار نبودند. پس در صنعت و کار اقتصادی فعال بودیم. در مبارزه با فساد هیچ کسی مثل ما نبوده . در نهضت نرم افزاری که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، هم وزارت اطلاعات نرم افزاری بوده هم ما تلاش کردیم بقیه سازمان ها اینگونه باشند و در آن زمان که می توانستیم این کار را انجام دادیم. این آقایون این کار را نکردند. در مسائل امنیتی که تخصص ما بوده  چون امنیت اجتماعی امنیت سرمایه گذاری و خدماتی انجام داده ایم. در ارتباطات جهانی همین که مقام معظم رهبری می فرمایند، همه دنیا آن موقع از وزارت اطلاعات حساب می بردند. پس ما درسرمایه بین المللی  و در دیپلماسی  پنهان فعال بودیم بنابراین ما یک چیزهایی داریم  که شاید دیگران هم داشته باشند اما هنوز رو نکرده اند یا که ما در اینباره اطلاع نداریم که دارند یا خیر. این امتیازات ما است و به کسی هم اعتراضی نداریم. البته به همه هم ما تبریک می گوییم که در انتخابات آمدند. حضور هر کسی در انتخابات باعث شور انتخاباتی می شود و ما هم از آنها تشکر می کنیم.

وجه تمایزم با آنها این است که هرآنچه که در برنامه هایم نوشته ام قبلا تبیین و تئوریزه شده است و موردهایش هم اجرا کردم

فکر می کنیند کسی هست که اگر کاندیدا شود، به نفعش کنار بکشید؟

تا به حال کسی را ندیدم البته این را هم بگویم، چون کسانی که از من درخواست رئیس جمهور شدن می کنند، از من تعهد می گیرند که به هیچ وجه کنار نروم و اینان هستند که زحمت می کشند، سرمایه گذاری می کنند و کار می کنند. من به اینها متعهد هستم و نمی توانم به نفع کسی کنار بروم.

با توجه به اینکه شما در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی وزیر اطلاعات بودید نظرتان درباره کاندیداتوری ایشان چیست؟ چون اخیرا با توجه به سخنرانی های اخیرشان گمانه زنی هایی هم وجود دارد، درباره اینکه ایشان در عرصه انتخابات وارد می شوند.

اساسا من اعتقادم این است که یک نفر بیش از دوبار کاندیدای ریاست جمهوری نشود.

آقای یونسی وزیر اطلاعات دوران اصلاحات گفتند که مردم سختشانه که بخواهند به کسانی که پیشینه امنیتی داشتند رای دهند، نظر شما درباه صحبت ایشان چیست؟

این مطلب را اتفاقا خود من خدمت امام عرض کردم .وقتی که وزارت اطلاعات تشکیل شد ما با معاونین و مدیر کل ها خدمت امام رسیدیم. اون موقع گروهک ها ترور می کردند، مسائل ترور که تمام شد و وزارت اطلاعات تشکیل شد من هم یکی از افرادی بودم که در  این زمینه خدا توفیق داده بود و خدمتی می کردیم. خدمت امام رسیدیم بنده گفتم مسائل گروهک ها عمدتا حل شده و  وزارت هم تشکیل شده است شما اجازه دهید ما بریم قم. امام فرمودند ( همین نکته آقای یونسی) شما چرا می خواهید بروید قم. بنده عرض کردم  وزارت  اطلاعات جنبه امنیتی دارد، بگیر و ببند دارد، ما هم که طلبه و روحانی هستیم.  گفتند اصلا این با تقوا جور در نمیاد، امام فرمودند که اولا انبیا به دنبال تشکیل حکومت بودند کسی که در حکومت است باید افتخارکند. حکومت اسلامی که به کسی ظلم نمی کند که این حرف ها را می زنید شما ، دوما اینکه بهترین ها باید بیایند، شما بمانید بهترین ها بیایند یعنی استخدام شوند آموزش ببینند،وزارت اطلاعات وزارت کشاورزی که نیست این وزارتی  است که اسرار مملکت توش هست، حقوق مردم هست و شما در آنجا سعی کنید که از خط اسلام که همان  خط عدالت ، رحمت و رافت اسلامی است، خارج نشود.

فلاحیان

پس ما آمده بودیم که خدای نکرده ظلمی نشود ما به عنوان فردی که بخواهد بیاید وزیر اطلاعات شود باید در حد اجتهاد باشد روحانی باشد و مواظب باشد که به حق مردم تجاوزی نشود و نامهربانی نشود، این خیلی نامهربانی است  که مردم قضاوتشان این باشد که ما یک فرد امنیتی شدیم که ضد امنیت مردمیم نه ؛ ما می خواستیم بگیم امنیت و اطلاعات که برای کشور لازم است و به خاطر مقابله با دشمن است، ما آنجا هستیم که خدای نکرده حقوق مردم  ضایع نشود و باید ما را مهربان تر از دیگران بدانند، چون ما خودمان خیلی مهربانیم. چون هم خودمان مهربانیم وهم اجازه نمی دهیم کسی نامهربانی کند. بنابراین آقای یونسی اطلاعات شان کم است.

در زمان وزارت شما، غربی ها در مورد پرونده میکونوس، انفجار آمیا، شما را از عاملان اصلی معرفی کردند. با توجه به این مسئله شما برای رفت و آمدهای بین المللی دچار مشکل نخواهید شد؟

اولا آنها همه مسئولین نظام رو گفتند و بعد اینها تبلیغاتی هست که زیر نظر غربی ها انجام گرفته است در ثانی کسانی که رنکینگ سیاسی دارند اصلا مشکل اینترپل  ندارند. احکام اینترپل برای کسانی که  وزیر و رئیس جمهور هستند اجرا نمی شود، این قانون است. در ثالث این یک اتهامی است که متوجه ما کردند ما هر جای دنیا بخواهیم برویم ما را دعوت می کنند. ما همین الان هم همینطوری نمی توانیم جایی برویم، ما را دعوت می کنند و مهمان آن دولت هستیم. به عنوان یک فرد عادی که نمی رویم بلکه آن دولت ما را دعوت کرده و حفاظت ما را بر عهده گرفته است. کسانی که از این حرف ها می زنند اطلاعات ندارند.

چون کسانی که از من درخواست رئیس جمهور شدن می کنند، از من تعهد می گیرند که به هیچ وجه کنار نروم و اینان هستند که زحمت می کشند، سرمایه گذاری می کنند و کار می کنند. من به اینها متعهد هستم و نمی توانم به نفع کسی کنار بروم

برنامه های شما برای دولت آینده و بهبود وضع فعلی کشور چیست؟

برنامه های تبلیغاتی هنوز شروع نشده است تا برنامه بگوییم اما ما گفتیم شعارمان "اسلام، پیشرفت و ایران قدرتمند" است. این شعار ماست با یازده  برنامه.

تثبیت قیمت ها هست. ایجاد اشتغال با گرایش فارغ التحصیلان دانشگاهی. ایجاد دولت بر اساس کار کارشناسی و مدیریت کارآمد، مدیریت الکترونیک، برنامه ریزی برای اینکه صنایع مان را به دوران فرا صنعتی ببریم. برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان، برنامه ریزی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه وجهان به منظور توسعه صادرات، توسعه روابط سیاسی و امنیتی. ایجاد یک اتحادیه سیاسی، اقتصادی و امنیتی.همچنین استفاده از فناوری های کشور، برنامه ریزی ها برای گسترش توریست چون ما معتقدیم حداقل سالانه 100میلیون زائر داریم به اندازه تمام توریست چین، که اینها را باید سازماندهی کنیم برای کشور. برنامه ریزی برای امنیت داریم، برنامه برای تحکیم بنیان خانواده و کمک به ازدواج جوانان داریم .

یکی از مسائل اقتصادی که تاثیر به سزایی بر روی وضع کنونی اقتصاد دارد موضوع هدفمندی یارانه ها می باشسد، برنامه شما در این مورد چیست؟

چون حامل های انرژی گران شده به همین میزان ما باید پرداخت کنیم و اگر مجلس دو مرتبه در حامل های انرژی افزایش داد، باز ما باید یک افزایش خوبی دهیم. اما هدف یارانه ها عدالت بوده است بنابراین باید از بودجه دولت یا از همین منبع یارانه ها به آن 30 درصد اقشار آسیب پذیر کمک کنیم و آنها را در اولویت قرار دهیم.

فلاحیان

تیم شما برای دولت آینده چه کسانی هستند؟

ما موافق نیستیم که کابینه را معرفی کنیم. دلایل مان هم این است که اگر ما اینها را معرفی کردیم اولا اینها طلبکار ما می شوند و می گویند که با معرفی ما، شما رای آوردید و  شرکت سهامی می شود. بعد ممکن است بعدا مجلس اینها را قبول نکند، اینکه فقط رئیس جمهور نیست.  ولی این نکته را بدانید اگر کسی نیرو های موجود در کشور  را بشناسد، چون خیلی از این آدم ها را خود ما گزینش کردیم یا از  پرونده هاشان اطلاع داشتیم تو انتصابات آنها در سیستم نقش داشتیم، اگر کسی آدم بشناسید در کشور ، یعنی بداند بهترین آدم ها چه کسانی هستند، یکیشان من هستم. اما اینکه من بیایم این افراد را معرفی کنم، این مشکل دارد و ترسم داریم که رقبایمان بروند  و این افراد را قر بزنند، آنوقت ما چه کار کنیم.

وضعیت جریان حامیان دولت را چگونه می بینید؟

آنها را باید از افکار سنجی ها بپرسید من که افکار سنجی ندارم شما که افکار سنجی کردید بگید وضعیتشان چگونه است.

با توجه به اینکه انتخابات آینده دارای سه ضلع اصولگرایان، اصلاح طلبان وحامیان دولتاست، شما فکر می کنید که رقیب جدیتان در این عرصه کیست؟

الان قضاوت کردن زود است باید دید در افکار سنجی ها چه کسی جلو هست. الان ممکن است بعضی ها جلوتر و یا عقب تر از ما باشند اما ممکن است اینها با سخنرانی ها یا فعالیت هایی که می کنند یک دفعه جایگاهشان بالاتر رود و یک رقیب جدی شوند

مسئولیت مصاحبه با مصاحبه شونده است

مصاحبه: ندا سادات پاکنهاد

بخش سیاست تبیان