تبیان، دستیار زندگی
ایرانی و چای، دو اتفاق به هم گره خورده‌اند. شاید لذت نوشیدن یک لیوان چای و نشستن و تماشای فصل بهار، یکی از تفریح‌ها و دل‌خوشی‌های این فصل باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه دم کردن انواع چای

خودتان را با چای، بیمه کنید!


ایرانی و چای، دو اتفاق به هم گره خورده‌اند. شاید لذت نوشیدن یک لیوان چای و نشستن و تماشای فصل بهار، یکی از تفریح‌ها و دل‌خوشی‌های این فصل باشد.


چای معجزه می‏کند. چای سیاه، مهم‌ترین و محبوب‌ترین نوع چای است، اما برخی از معجزات این دم‏کرده خوشمزه، در انواع و اقسام مختلف و تأثیرهای شفابخش، دقیقاً همان چیزی است که در این مطلب می‌خوانید و با طرز تهیه آن آشنا می‌شوید.

سنبل الطیب

چای سنبل‌الطیب و گل گاوزبان

قدیمی‌ترین و معروف‌ترین چای ایرانی که معمولاً در خانه مادربزرگ‌ها زیاد دم می‌شود و هر فنجانش با این توضیح تعارف می‌شود که: «دوای هر درد است».

این چای آن قدر معروف است که همه می‌دانند، مواقع بی خوابی و عصبیت، بیشتر از یک مسکن عمل می‌کند، اما در گنجینه عطاری‌ها و گیاهان دارویی، درباره خواص دیگر این چای نوشته شده: رفع خشونت نای و سینه، تنگی نفس و گلودرد، مقوی برای معده و کبد، ضد سردردهای عصبی، کلیه، قولنج، اسپاسم، تشنج، مناسب برای بیماران مبتلا به صرع، سنگ صفرا و کلیه.

تنها چیزی که باید برای نوشیدن این چای در نظر گرفت و به آن دقت کرد هم این است؛ مصرف طولانی مدت و مداوم سنبل‌الطیب، باعث کاهش حافظه می‌شود.

طرز تهیه: دو قاشق غذاخوری یا یک مشت گل گاوزبان را با یک قاشق غذاخوری یا یک مشت کوچک سنبل‌الطیب مخلوط می‌کنید و در دو لیوان آب جوش بریزید. درپوشی روی این ترکیب بگذارید و آنقدر صبر کنید تا رنگ قرمز آلبالویی در لیوان دیده شود. برای نوشیدن، کمی نبات همراهی‏تان می‌کند.

چای دارچین

خیلی‌ها، چوب دارچین را در قوری چای سیاه می‌ریزند و فکر می‌کنند که چای دارچین می‌نوشند، اما این چای دارچین نیست. چای دارچین اصیل که مفرح، محرک اعصاب، تقویت کننده معده، قلب و عروق است و باعث کاهش کمردرد و درد مفاصل می‌شود، طرز تهیه دیگری دارد.

اگر براساس طرز تهیه اصلی آن رفتار کنید، علاوه بر خاصیت‌های گفته شده، این چای برای بیمارانی که گرفتگی عروق دارند و زیاد سرفه می‌کنند یا برای رفع بوی بد دهان مفید است. البته این چای را زنان باردار نباید بنوشند.

طرز تهیه: دو عدد چوب دارچین را در دو لیوان آب سرد بیندازید و قوری را روی شعله کم، اما مستقیم گاز بگذارید. بعد از اینکه آب قوری جوش آمد، آن را برای 2 تا 3 ساعت روی شعله غیرمستقیم بگذارید تا آلبالویی رنگ و آماده نوشیدن شود.

چای آویشن

درست است که پودر آویشن یکی از خوشمزه‌ترین ادویه های جهان است و غذاهایی که با عطر آویشن سرو می‌شوند، طعم بهتری دارند، اما برگ‌های خشک شده این گیاه هم برای یک چای خوشمزه، بسیار مناسب است. چای آویشن خاصیت تقویت اعصاب بینایی، معده و کلیه را دارد و برای سرماخوردگی، سرفه و آسم بسیار مفید است. این چای حکم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی را دارد.

طرز تهیه: شبیه دم کردن یک چای سیاه ساده است.

دم کرده ی گل بابونه

چای بابونه

وقتی این گل خوشبو و زیبا خشک و چایش آماده شود، بهترین دارو برای افرادی است که دچار بیماری‌های معده و روده شده‌اند یا بی اشتهایی دارند. بیمارانی هم که دچار سردرد و تب و لرز هستند، با این چای آرام می‌شوند. فقط افرادی که حساسیت و آلرژی دارند، برای نوشیدن آن باید کمی مراقب باشند.

طرز تهیه: یک قاشق چای‏خوری بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیرمستقیم بگذارید. چای بعد از 10 دقیقه، آماده است.

چای به‏لیمو

این چای یکی از محبوب‌ترین چای‏ها است. افراد خسته از کار و زندگی روزمره، گاهی دنبال یک مسکن و آرام‌بخش و خوشمزه می‌گردند و همیشه این چای، پیشنهاد اول برای آن‌هاست. چای به‏لیمو، علاوه بر آرام بخشی و تقویت اعصاب، خواب آور است و برای رفع سردرد، میگرن و سرگیجه هم توصیه می‌شود.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری به‏لیمو را در دو لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از:  f_atyabi