تبیان، دستیار زندگی
محقق روان شناسی برای بررسی چیزی که مردم آن را شانس می خوانند، شروع به تحقیق کرد. وی اظهار می کند که آگهی هایی در روزنامه های سراسری چاپ کرده و از افرادی که احساس می کنند خوش شانس یا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانس در خانه ی شما را می کوبد!


محقق روان شناسی  برای بررسی چیزی که مردم آن را " شانس" می خوانند، شروع به تحقیق کرد. وی اظهار می کند که آگهی هایی در روزنامه های سراسری چاپ کرده و از افرادی که احساس می کنند خوش شانس یا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگیرند.

شانس در خانه‌ی شما را می کوبد!

صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال های گذشته با آن ها مصاحبه کردم، زندگی شان را زیر نظر گرفتم و از آن ها خواستم در آزمایش های من شرکت کنند.

نتایج نشان داد که هرچند این افراد به کلی از این موضوع غافلند، کلید خوش شانسی یا بدشانسی آن ها در افکار و کردارشان نهفته است.

برای مثال، فرصت های ظاهرا خوب در زندگی را در نظر بگیرید. افراد خوش شانس مرتبا با چنین فرصت هایی برخورد می کنند، درحالی که افراد بدشانس نه.

با ترتیب دادن یک آزمایش ساده سعی کردم بفهم آیا این مساله ناشی از توانایی آن ها در شناسایی چنین فرصت هایی است یا نه.

به هر دو گروه افراد "خوش شانس" و "بدشانس" روزنامه ای دادم و از آن ها خواستم آن را ورق بزنند و بگویند چند عکس در آن هست.

به طور مخفیانه یک آگهی بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که می گفت:

"اگر به سرپرست این مطالعه بگویید که این آگهی را دیده اید 250 پوند پاداش خواهید گرفت."

این آگهی نیمی از صفحه را پر کرده بود و به حروف بسیار درشت چاپ شده بود.

با این که این آگهی کاملا خیره کننده بود، افرادی که احساس بدشانسی می کردند عمدتا آن را ندیدند، درحالی که اغلب افراد خوش شانس متوجه آن شدند.

مطالعه من نشان داد که افراد بدشانس عموما عصبی تر از افراد خوش شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آن ها در توجه به فرصت های غیرمنتظره را مختل می کند.

در نتیجه، آن ها فرصت های غیرمنتظره را به خاطر تمرکز بیش از حد بر سایر امور از دست می دهند.

برای مثال وقتی به مهمانی می روند چنان غرق یافتن جفت بی نقصی هستند که فرصت های عالی برای یافتن دوستان خوب را از دست می دهند.

آن ها به قصد یافتن مشاغل خاصی روزنامه را ورق می زنند و از دیدن سایر فرصت های شغلی بازمی مانند.

افراد خوش شانس آدم های راحت تر و بازتری هستند، در نتیجه آن چه را در اطرافشان وجود دارد و نه فقط آن چه را در جستجوی آن ها هستند می بینند

حال اگر شما خواهان خوش شانسی هستید بهتر هفت راز افراد خوش شانس را بشناسید:

راز اول - افراد خوش‌اقبال به شانس اعتقادی ندارند! اخیرا محققی با 10 تاجر موفق به منظور تالیف كتابی درخصوص «نقش شانس در موفقیت» مصاحبه كرد. تقریبا هیچ یك از آنها به شانس اعتقادی نداشتند، بلكه تنها راجع به جریانی از اتفاقات غیرمنتظره صحبت می‌كردند كه به صورت روزمره در زندگی آنها رخ می‌دهد. به نظر می‌رسید كه آنها دوست نداشتند از كلمه «شانس» استفاده كنند چراكه در این صورت راهی برای كنترل آن وجود ندارد، اما آنها یاد گرفته‌اند كه كنترل این جریان غیرمنتظره ممكن است. مهم نیست كه این جریان را چه می‌نامید بلكه مهم این است كه این جریان برای شما هم رخ دهد.

راز دوم - اتفاقات بد برای آنها هم رخ می‌دهد چند راه برای خوش‌شانس بودن وجود دارد؛ مفیدترین و معمول‌ترین راه، یافتن فرصت در درون مشكلات است. همیشه در دل مشكلات، معجزه‌ای وجود دارد.

راز سوم - بیشتر افراد به خاطر ترس از شكست، كار را رها می‌كنند. اگر ندانید كه درصد موفق شدنتان چقدر است تا چه حد حاضر به شروع یك كار و ادامه آن هستید؟ خیلی از مواقع رخ می‌دهد كه برخی چیزهایی كه ما از آنها به عنوان شكست یاد می‌كنیم در واقع زود رها كردن آن كار بوده است قبل از این كه واقعا شكست بخوریم. در اكثر مواقع ما به قدر كافی تلاش نمی‌كنیم و هرگز در كل زندگی‌مان شكست واقعی را متحمل نمی‌شویم، فقط كار را زود رها می‌كنیم و به تلاش خود ادامه نمی‌دهیم.

شانس در خانه‌ی شما را می کوبد!

راز چهارم - شرط‌بندی روی بازنده‌ها، شما را بازنده می‌كند. افراد خوش‌شانس دوردست‌ها را دیده و شرط‌بندی می‌كنند؛ اما یك شرط‌بندی حساب شده! این افراد، محكم و سرسخت هستند اما می‌دانند كه چگونه باید موقعیت‌ها را تشخیص داده و طبقه‌بندی كنند.چه چیزی یك موقعیت خوب را می‌سازد؟ اول باید ببینید كه كارتان باعث یك مشكل شایع و گسترده می‌شود؟ دوم این كه آیا افرادی كه آن مشكل را دارند حاضرند پول كافی برای حل مشكل‌شان‌ بپردازند؟ سوم این‌كه آیا ارتباط با افرادی كه آن مشكل خاص را دارند راحت است؟ چهارم این كه آیا راه‌حل مورد نظر واقعا مفید است؟اگر نتوانستید به تمامی این سوال‌ها پاسخ دهید باید بدانید كه خواهید باخت و شانس به شما روی نخواهد آورد.

راز پنجم- بهترین موقعیت‌ها و شانس‌ها از طریق دیگران به شخص روی می‌آورند. شانس خوب تقریبا هرگز در تنهایی به سراغ ما نمی‌آید. مطمئنا تعداد زیادی از مردم مقدار قابل‌توجهی پول را در خیابان یا در باغچه حیاط‌شان پیدا نمی‌كنند یا در قرعه‌كشی‌ها برنده نمی‌شوند. در عوض، شانس اغلب در قالب فرصت به افراد روی می‌آورد. اغلب یك ایده مناسب كه منجر به یك شانس خوب می‌شود، به خاطر ناراضی بودن دیگران از شرایط، در ذهن شما شكل می‌گیرد.

راز ششم - شانس خوب به سراغ كسانی می‌رود كه آمادگی لازم را دارند.

و راز هفتم - شما هم می‌توانید چیزهای خوب را جذب كنید.

تمام حرف سر این است كه سعی كنید در درون حوادث بد، فرصت‌ها را بیابید و مهارت‌هایتان را بهبود دهید. همه افراد موفق، همواره روی آنچه می‌خواهند تمركز می‌كنند و با تلاش زیاد به آنچه می‌خواهند می‌رسند بنابراین موفقیت و شانس‌شان تصادفی نیست. اكثر افراد موفق، صبح‌ها كه از خواب بیدار می‌شوند چند دقیقه را صرف فكر كردن به اهداف و ارزش‌هایشان می‌كنند.

شما در درون خود كار می‌كنید و اتفاقات بیرونی به خودی خود خوب پیش خواهند رفت. این بدین معناست كه شما با افكار قدیمی نمی‌جنگید. شما به آنها كمترین انرژی را می‌دهید. مقاومت و مقابله نمی‌كنید، بلكه به جای آن توجه خود را هر چه بیشتر روی موارد خوب و مثبتی كه می‌خواهید در زندگی‌تان ظاهر شود متمركز می‌كنید

سعی كنید مسوولیت موارد بد و نامطلوب در زندگی خود را به عهده بگیرید. اگر اكنون درموقعیت ناراحت‌كننده‌ای به سر می‌برید هرگز توان تغییر آن را نخواهید داشت مگر این‌كه واقعیت‌ را بپذیرید كه اتفاقات بد ایجاد شده را شما خلق كرد‌ه‌اید. به خود بقبولانید كه شما هم مشكلاتی را ایجاد می‌كنید، در این هنگام است كه شما می‌توانید آن شرایط را تغییر دهید. شاید در ابتدا این كار غیر ممكن به نظر برسد اما خوشبختانه آن‌قدر‌ها هم مشكل نیست.

افكار روزانه خوب و تازه، چیزهایی را كه در زندگی ظاهر می‌شود تغییر می‌دهد، بدون این‌كه به انقلابی بزرگ نیاز داشته باشید. شما در درون خود كار می‌كنید و اتفاقات بیرونی به خودی خود خوب پیش خواهند رفت. این بدین معناست كه شما با افكار قدیمی نمی‌جنگید. شما به آنها كمترین انرژی را می‌دهید. مقاومت و مقابله نمی‌كنید، بلكه به جای آن توجه خود را هر چه بیشتر روی موارد خوب و مثبتی كه می‌خواهید در زندگی‌تان ظاهر شود متمركز می‌كنید. تمامی شانس‌هایی كه شما در طول زمان به آنها فكر كرده‌اید به تدریج برایتان رخ می‌دهد و یك روز بیدار می‌شوید و می‌فهمید كه به فردی خوش‌شانس تبدیل شده‌اید بدون این‌كه بدانید این اتفاقات چه موقع در زندگی‌تان روی داده است.

اینها هفت راز افراد خوش‌شانس است و آنها به جز این هفت مورد كار خاص دیگری انجام نمی‌دهند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سایت فراکاو /ایسنا/خانه مدیران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.