تبیان، دستیار زندگی
متخصصان معتقدند که به طور طبیعی، تنفس از راه بینی سالم ‌تر از تنفس دهانی است. برخی مزایای تنفس از راه بینی شامل گرم شدن هوای تنفسی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا از دهانتان نفس می‌کشید؟


متخصصان معتقدند که به طور طبیعی، تنفس از راه بینی سالم ‌تر از تنفس دهانی است. برخی مزایای تنفس از راه بینی شامل گرم شدن هوای تنفسی و گرفتن گردوغبار موجود در هوای تنفسی توسط مژک‌های بینی است.


خواب در کودک

همه افراد حداقل یک بار هم که شده تنفس از طریق دهان را تجربه کرده اند. برخی نیز همیشه از طریق دهان تنفس می کنند.

تنفس دهانی اختلالی است که در صورت نادیده گرفته شدن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این عوارض شامل اختلال در خواب شبانه و حتی تغییراتی در شکل صورت به ویژه در کودکان است.

متخصصان معتقدند که به طور طبیعی، تنفس از راه بینی سالم ‌تر از تنفس دهانی است. در مخاط بینی، هوا تصفیه شده و دمای آن نیز تنظیم می شود.

تنفس دهانی در هنگام ورزش و فعالیت بدنی، به تنفس از طریق بینی کمک می کند، اما این حالت در شرایط عادی بدن و فعالیت های معمولی روزمره توصیه نمی شود.

یکی از مشکلات شایع که منجر به تنفس از طریق دهان می شود، گرفتگی بینی است که در اثر بیماری ‌های مختلفی از جمله پولیپ بینی، احتقان مزمن بینی، التهاب و بزرگی لوزه ها، سینوزیت و انحراف بینی ایجاد می شود.

در برخی افراد تنفس دهانی به دلیل مشکلات آناتومیک و یا بیماری خاصی در بینی نیست، بلکه دلیل اصلی آن عادت می باشد. در این شرایط با توجه و تمرین می توان مسیر تنفس را به بینی تغییر داد.

افرادی که دچار تنفس دهانی ناشی از گرفتگی بینی هستند از لحاظ تکلم مشکل دارند و معمولا تودماغی صحبت می‌کنند که در نهایت در شکل‌گیری شخصیت کودکان اهمیت خاصی دارد

خشکی دهان و لب ها، تغییر شرایط میکروبی دهان، افزایش خطر پوسیدگی دندان ‌ها، التهاب لثه، ایجاد بوی بد دهان و تاثیرات منفی بر روی شکل فک، زبان و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است.

اگر از طریق دهان نفس می کشید، در مرحله اول باید به متخصص فک و صورت، یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت این اختلال مشخص شود. در صورت وجود مشکلات آناتومیک و یا بیماری خاصی در مسیر تنفس بینی، درمان لازم انجام شده و نحوه تنفس اصلاح می گردد.

اگر تنفس دهانی، صرفا از روی عادت باشد پزشک به شما آموزش می دهد که با انجام تمرین به طور طبیعی و از طریق بینی تنفس کنید.

6 عارضه ناشی از تنفس دهانی

1- تنفس دهانی چنانچه در دوران کودکی وجود داشته باشد و هیچ تلاشی برای رفع آن صورت نپذیرد، سبب عمیق شدن کام یا سقف دهان خواهد شد که این خود به‌طور ثانویه باعث کاهش قوس فک بالا می‌شود و به دنبال آن، جا برای قرار گرفتن دندان‌ها در یک قوس فکی کاهش می‌یابد و دندان‌ها برای جبران کمبود فضا به سمت بیرون حرکت می‌کنند و حالت بیرون‌زدگی دندان‌ها علاوه بر زشت بودن فرم صورت خطر شکسته شدن آنها را در پی دارد.

علاوه بر دندان‌ها خود استخوان فک در ناحیه قدام فک بالا هم بیرون زده می‌شود که برای درمان این‌گونه موارد نیاز به ارتودنسی و جراحی توام می‌باشد.

خشکی دهان

2- تنفس دهانی سبب خشک شدن دهان می‌شود و با کمبود بزاق و خشک شدن دهان بستر مناسبی جهت التهاب ایجاد شده، به دنبال آن بیماری‌های لثه ایجاد می‌شود و متعاقب التهاب لثه ممکن است بوی بد دهان نیز عارض گردد.

به منظور جلوگیری از این مشکل باید علت اصلی که همانا تنفس دهانی است برطرف گردد و با درمان‌های موضعی فقط یک درمان موقتی صورت می‌پذیرد.

3- یکی از مشکلات ایجاد شده دیگر با تنفس دهانی، پوسیدگی‌های دندانی در ناحیه طوق یا ناحیه لثه‌ای می‌باشد که آن هم به دنبال خشک شدن دهان و عدم خودشویی دندان‌ها توسط بزاق حادث می‌گردد.

4- افرادی که دچار مشکل تنفس دهانی هستند همواره لب‌های خشک و ترک خورده دارند که زخم شدن مدام لب‌ها علاوه بر مشکل جسمی، این افراد را از لحاظ روحی دچار آزردگی می‌کند و معمولاً این افراد از این قضیه رنج می‌برند.

5- افرادی که دچار تنفس دهانی ناشی از گرفتگی بینی هستند از لحاظ تکلم مشکل دارند و معمولا تودماغی صحبت می‌کنند که در نهایت در شکل‌گیری شخصیت کودکان اهمیت خاصی دارد.

6- افرادی که در اثر تنفس دهانی دارای فک بالای جلوآمده هستند معمولا در ادای برخی کلمات دچار مشکل می‌شوند و در تلفظ مشکل دارند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت سیمرغ

هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

مشکلات نفس کشیدن از راه دهان

علل و عوارض تنفس دهانی

بینی؛ ساختمان و اعمال آن

مشکل انسداد بینی

چه موقع لوزه کودک را عمل کنیم؟

خشکی دهان هم یک بیماری است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.