تبیان، دستیار زندگی
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش 15 درصدی توان دستگاه‌های اجرایی برای طرح تابستانه خبر داد و گفت: سامانه نظارت مردمی پلیس راهور در تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار جدید از گواهینامه های ده ساله


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش 15 درصدی توان دستگاه‌های اجرایی برای طرح تابستانه خبر داد و گفت: سامانه نظارت مردمی پلیس راهور در تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود.

رانندگی

سردار اسكندر با اشاره به اینكه افزایش دوربین‌های كنترل سرعت ثابت و سیار در جاده‌های كشور در دستور كارهای اصلی پلیس در طرح تابستانه است، گفت: تلاش می‌كنیم تا قبل از تابستان 200 كیلومتر از راه‌های اصلی كشور را به سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری مجهز كنیم.

وی از راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی خبر داد و گفت: بسترهای لازم در این خصوص فراهم شده كه با راه‌اندازی این سیستم، مردم می‌توانند تخلفات رانندگی را به هر شكلی اعم از فیلم و عكس، برای پلیس ارسال كنند تا پلیس نسبت به برخورد با رانندگان متخلف اقدام كند.

مومنی یكی از زیرساخت‌های این سامانه را ایجاد آزمایشگاه صحت اطلاعات دریافتی عنوان كرد و گفت: در تلاشیم تا این آزمایشگاه هر چه سریعتر راه‌اندازی شود كه در صورت راه‌اندازی این آزمایشگاه، سامانه مذكور در تابستان امسال اجرایی خواهد شد.

بسترهای لازم در این خصوص فراهم شده كه با راه‌اندازی این سیستم، مردم می‌توانند تخلفات رانندگی را به هر شكلی اعم از فیلم و عكس، برای پلیس ارسال كنند تا پلیس نسبت به برخورد با رانندگان متخلف اقدام كند

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، راه‌اندازی این سامانه می‌تواند تمام جاده‌های كشور را برای متخلفان ناامن كند.

وی با اشاره به افزایش تعداد خودروها و رانندگان در كشور، گفت: قطعا كاهش تصادفات در سال جاری با راهبردهای قبلی امكان‌پذیر نیست و باید راهبردها را در این خصوص تغییر دهیم.

به گفته مومنی، آمارها نشان می‌دهد تا پایان دهه 90 افزایش تقاضای سفر، افزایش تقاضای خودرو و افزایش ورود رانندگان را خواهیم داشت.

استقرار كمپ‌های بین راهی در طرح تابستانه پلیس

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین از استقرار كمپ‌های بین راهی در طرح تابستانه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با همكاری سازمان راهداری كمپ‌هایی را برای محل استراحت رانندگان در طول مسیرهای طولانی پیش‌بینی كنیم.

خودروهای دارای كاتالیست پس از 50 تا 60 هزار كیلومتر كاركرد، باید این قطعه را تعویض كنند، در صورتی كه این قطعه تعویض نشود، شتاب موتور كاهش و میزان آلایندگی خودرو افزایش می‌یابد، این در حالی است كه به دلیل نبود این قطعه در بازار، بعضا رانندگان نسبت به برداشتن كاتالیست بعد از حدود 60 هزار كیلومتر كاركرد اقدام نكنند كه این امر ضمن افزایش آلودگی هوا، مشكلات دیگری نیز در پی دارد كه ضروری است شركت‌های تولیدكننده خودرو در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند

وی گفت: شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 و تك ایربگه بر اساس نامه سازمان محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود كه همان‌طوری كه پیش‌بینی می‌كردیم، مسوولان سازمان محیط زیست تصمیم خود را تغییر داده و با مصوبه جدید دولت، شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 با اعطای مهلت چند ماهه تمدید شد و خودروهای تك ایربگه نیز بر اساس مصوبه دیگری شماره‌گذاری‌شان تا تیرماه بلامانع اعلام شد. لذا پلیس نیز شماره‌گذاری این خودروها را مجددا آغاز كرده است.

گواهینامه

گواهینامه‌های جدید 10 ساله هستند

مومنی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شیوه جدید صدور گواهینامه در كشور، گفت: پیش از این شش نوع گواهینامه در كشور داشتیم كه با نظام جدید صدور گواهینامه، تعداد گواهینامه‌های صادره به سه نوع گواهینامه و مدت اعتبار آنها به 10 سال تغییر كرد كه بر این اساس افراد تا 65 سال سن گواهینامه‌هایشان 10 ساله، 65 تا 70 سال سن، پنج ساله و بالای 70 سال، دو ساله صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینكه افزایش مدت اعتبار گواهینامه‌ها و كاهش تنوع آنها به سه نوع در سال گذشته اجرایی شد، گفت: در تلاشیم تا پایان فصل بهار موضوع آزمون دریافت گواهینامه كه قرار بود توسط افسران كادر انجام شود را اجرایی كنیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص كاتالیست و كنیستر خودروها، گفت: متاسفانه خودروهایی كه در دوره‌ای بدون كنیستر تولید شدند، همچنان بدون اینكه توسط شركت‌ تولیدكننده خودرو مورد فراخوان قرار گیرند، در سطح شهر تردد می‌كنند، از سوی دیگر مشكل در بخش كاتالیست نیز نبود و كمبود این قطعه در بازار است.

مومنی با اشاره به اینكه خودروهای دارای كاتالیست پس از 50 تا 60 هزار كیلومتر كاركرد، باید این قطعه را تعویض كنند، گفت: در صورتی كه این قطعه تعویض نشود، شتاب موتور كاهش و میزان آلایندگی خودرو افزایش می‌یابد، این در حالی است كه به دلیل نبود این قطعه در بازار، بعضا رانندگان نسبت به برداشتن كاتالیست بعد از حدود 60 هزار كیلومتر كاركرد اقدام نكنند كه این امر ضمن افزایش آلودگی هوا، مشكلات دیگری نیز در پی دارد كه ضروری است شركت‌های تولیدكننده خودرو در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند.

شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 و تك ایربگه بر اساس نامه سازمان محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود كه همان‌طوری كه پیش‌بینی می‌كردیم، مسوولان سازمان محیط زیست تصمیم خود را تغییر داده و با مصوبه جدید دولت، شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 با اعطای مهلت چند ماهه تمدید شد و خودروهای تك ایربگه نیز بر اساس مصوبه دیگری شماره‌گذاری‌شان تا تیرماه بلامانع اعلام شد

وی با اشاره به تعطیلات ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، گفت: پیش‌بینی می‌كنیم حجم زیادی از زائران در این ایام به سمت تهران آمده و حجم سفرهای دیگری نیز متقابلا به شهرهای دیگر خصوصا شهرهای زیارتی داشته باشیم كه بر این اساس پیش‌بینی‌های لازم برای این ایام در نظر گرفته شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: در عین حال پیش از ماه مبارك رمضان و بعد از ماه مبارك رمضان نیز دو تعطیلی دیگر خواهیم داشت كه برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی پلیس و سایر دستگاه‌ها برای این ایام نیز صورت گرفته است.

آغاز زودهنگام سفرهای تابستان و تمهیدات پلیس

مومنی با اشاره به اینكه پیش‌بینی می‌كنیم سفرهای تابستان امسال زودتر آغاز شود و حجم آنها نیز در طرح تابستانه افزایش یابد، گفت: مدارس از 20 خرداد ماه تعطیل می‌شوند كه همین امر موجب می‌شود حجم سفرهای بالایی در تابستان داشته باشیم.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :جام جم