تبیان، دستیار زندگی
زمان چندانی تا آغاز و پایان مهلت ثبت نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است ولی با این وجود هنوز برخی تصمیم قطعی خود برای حضور در انتخابات را نگرفته اند و حتی صحبت از ورود چهره های جدید به میان می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا کاندیداها منتظر اعلام تصمیم هاشمی هستند؟


زمان چندانی تا آغاز و پایان مهلت ثبت نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است ولی با این وجود هنوز برخی تصمیم قطعی خود برای حضور در انتخابات را نگرفته اند و حتی صحبت از ورود چهره های جدید به میان می آید.

هاشمی

سید محمد خاتمی از جمله چهره هایی است که از ماه ها قبل درباره آمدن یا نیامدنش به عرصه رقابت های انتخاباتی حرف و حدیث هایی وجود داشت؛ عده ای اصرار داشتند که خاتمی باید بیاید و کاندیدا شود و عده دیگری هم عقیده داشتند که او نباید وارد این عرصه شود.

هنوز هم شرایط از این نظر فرق چندانی نکرده است؛ هنوز هم عده ای مصر هستند که خاتمی باید بیاید و برای راضی کردن او طومار و نامه می نویسند، امضا جمع می کنند، دیدار می گذارند و خلاصه زیا د تلاش می کنند و عده دیگری هم هستند که با وجود قرابت به سید محمد خاتمی، به دلایل مختلف معتقدند او نباید بیاید و اصلاح طلبان باید بر روی فرد دیگری به اجماع برسند.

یکی ا ز این افراد، علی یونسی است. وی که وزیر اطلاعات دولت دوم خاتمی بود و از نزدیکان وی محسوب می شود، نه تنها معتقد است اصلاح طلبان باید بر روی کاندیداتوری حسن روحانی اجماع کنند بلکه برای این منظور به شدت در حال تلاش و فعالیت است تا بتواند این اجماع را بوجود بیاورد.

وی معتقد است که هرچند حسن روحانی به لحاظ سیاسی یک اصلاح طلب محسوب نمی شود اما مشی و سیاست ها و برنامه های او همان چیزی است که اصلاح طلبان بر آن تاکید دارند.

برخی کاندیداهای احتمالی یا فعالان انتخاباتی نظیرمحمدرضا باهنر چنین مساله ای را در قالب تحلیل ها و ارزیابی های خود مطرح کردند و برخی دیگر نظیر علی یونسی و حسن روحانی نیز در قامت فردی مطلع تاکید داشتند که هاشمی به احتمال قوی کاندیدا نخواهد شد

البته دیگر کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان نظیر محمد شریعتمداری، محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان تاکنون چنین اجماعی را نپذیرفته اند. آنها اجماع و در نتیجه کنار کشیدن خودشان از صحنه انتخابات را منوط به آمدن سید محمد خاتمی به این عرصه می دانند و البته فرد دیگری هم هست که گویا در صورت آمدنش، اجماعی در اردوگاه اصلاح طلبان بر روی شکل می گیرد؛ اکبر هاشمی رفسنجانی.

صحبت درباره آمدن یا نیامدن خاتمی به عرصه انتخابات مساله ای است که مدتهاست در سطح اول خبرهای انتخاباتی مطرح می شود. ابتدا زیاد جدی نبود اما آنقدر تکرار شد که همه برایشان سوال پیش آمد که آیا هاشمی می آید یا خیر؟

خیلی ها در طول یک ماه گذشته راجع به این مساله صحبت کرده اند؛ از افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی گرفته تا کسانی که شاید امروز هیچ ارتباط با وی نداشته باشند، همه و همه در این رابطه اظهار نظر کرده اند و تقریبا همه آنها هم در یک موضوع اشتراک نظر داشتند، اینکه هاشمی نمی آید.

باهنر

برخی کاندیداهای احتمالی یا فعالان انتخاباتی نظیرمحمدرضا باهنر چنین مساله ای را در قالب تحلیل ها و ارزیابی های خود مطرح کردند و برخی دیگر نظیر علی یونسی و حسن روحانی نیز در قامت فردی مطلع تاکید داشتند که هاشمی به احتمال قوی کاندیدا نخواهد شد.

اما اصرارها هم بیشتر و بیشتر شد تا اینکه خبری انتشار یافت مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از قعالان سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب گفته است که «نگفته ام کاندیدا نمی شوم».

چند روز بعد یاسر هاشمی که برای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تبلیغ می کند، قطعی بودن کاندیداتوری پدرش را به شدت تکذیب کرد اما در عین حال حضور وی در انتخابات را رد هم نکرد.

از سوی دیگر برخی خبرهای کمتر موثق هم شنیده شد مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی از در پیش بودن خبرهایی خاص در روزهای آینده خبر داده و گفته است که در روزهای پایانی ثبت نام ها خبرهایی خوهد شد.

با آمدن هاشمی رفسنجانی قطعا معادلات انتخابات و چینش کاندیداها دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد

با محتمل تر شدن حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری- یا لااقل با محتمل تر شدن این موضوع دراخبار برخی رسانه ها - ادبیات اظهارنظرها در این رابطه نیزکمی تغییر کرد و از «هاشمی نمی آید» به «هاشمی نیاید بهتر است» تبدیل شد.

حدادعادل

غلامعلی حداد عادل در اظهار نظری که کمی هم بحث برانگیز شد، گفت "اگر من به سن و سال آقای هاشمی بودم قطعا کاندیدا نمی شدم".

کامران باقری لنکرانی کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری نیز که در سخنرانی هایش تقریبا از همه انتقاد می کند، برگشتن به مدیریت دوران سازندگی را نوعی پس رفت دانست. البته شاید بخشی از اشاره او به حسن روحانی بوده باشد که به استفاده از مسلک هاشمی در مدل مدیریتی خود متهم است.

از سوی دیگر محسن هاشمی دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره احتمال کاندیداتوری پدرش، چنین احتمالی را رد نکرده و گفته است که وی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

با آمدن هاشمی رفسنجانی قطعا معادلات انتخابات و چینش کاندیداها دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد، بطوریکه اصلاح طلبان به گفته خودشان، بر سر او اجماع خواهند کرد و از سوی دیگر هم بخشی از اصولگرایان به سمت او متمایل خواهند شد و البته بخش عمده تری از آنها برای اجماع در برابر او بسیج خواهند شد.

تا پیش از مطرح شدن حرف و حدیث های جدید، کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی بسیار بعید به نظر می رسید و حتی امروز هم به گفته فعالان سیاسی، حضور مستقیم وی در انتخابات چندان محتمل نیست اما نباید فراموش کرد که در وادی سیاست در ایران، عمر تحلیل کوتاه است و هر لحظه امکان یک شگفتی وجود دارد.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان