تبیان، دستیار زندگی
فواد سنیوره" نخست وزیر لبنان اعلام كرد: تماس‌های سیاسی و دیپلماتیك برای عقب نشینی اسراییل از كشتزارهای اشغالی شبعا و بازگردان این مناطق به لبنان آغاز شده است. روزنامه‌های روز شنبه چاپ بیروت به نقل از سنیوره نوشتند: در این ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین بازتاب های سخنان سید حسن نصرالله


فواد سنیوره" نخست وزیر لبنان اعلام كرد: تماس‌های سیاسی و دیپلماتیك برای عقب نشینی اسراییل از كشتزارهای اشغالی شبعا و بازگردان این مناطق به لبنان آغاز شده است.

روزنامه‌های روز شنبه چاپ بیروت به نقل از سنیوره نوشتند: در این ارتباط گام‌های مهمی برداشته شده و تماس‌ها از جمله با "كوفی عنان" دبیركل سازمان ملل ادامه دارد.

كشتزارهای شبعا در مثلث مرزی لبنان فلسطین و سوریه در سال  1967میلادی به وسیله رژیم صهیونیستی اشغال شد و این رژیم به بهانه اینكه كشتزارها به سوریه تعلق دارد، هنوز از این مناطق خارج نشده است.

حزب‌الله با لبنانی دانستن كشتزارهای شبعا یكی از دلایل حفظ سلاح خود را لزوم آزادی این كشتزارها دانسته است.

نخست وزیر لبنان گفت : ما مشكل شخصی با حزب‌الله نداریم و در خصوص سلاح این حزب چاره‌ای جز گفت وگو برای رسیدن به راه حل وجود ندارد.

سنیوره تاكید دیروز نصرالله  در آیین جشن جنوب بیروت بر ضرورت گفت‌وگو را مطلوب ارزیابی كرد و آن را زمینه‌ای برای حل مشكلات و گشودن افق‌های آینده دانست.

نخست وزیر لبنان تاكید كرد: حفظ وحدت و ازسرگیری گفت وگوی ملی، از اولویت برخوردار است.

دراین ارتباط، روزنامه "السفیر" به نقل از "سلیم الحص" نخست وزیر پیشین لبنان نوشت: باید اختلاف را كنار بگذاریم و به گفت‌وگوی ملی و سازنده بازگردیم.

وی اظهار امیدواری كرد كه قطعنامه 1701شورای امنیت سازمان ملل، به بازگرداندن كشتزارهای شبعا، آزادی اسیران لبنانی در بند اسراییل و پایان یافتن تجاوزهای زمینی، دریایی و هوایی این رژیم منجر شود.

الحص افزود: پس از اینكه این مسایل حل شد، دلیلی برای ادامه مقاومت مسلحانه در لبنان نمی‌ماند و سلاح منحصر به دولت می‌شود.

السفیر به نقل از "الیاس المر" وزیر دفاع لبنان نوشت: مبارزان حزب‌الله همراه با سلاحشان، شاید به یكی از تیپ‌های ارتش لبنان بپیوندند كه وظیفه حمایت از روستاهای جنوب را بر عهده دارد.

وی افزود: دولت لبنان تصمیم گرفته ارتش را به موشك‌های ضد تانك و ضدهوایی مجهز كند تا بهانه‌ای برای اتهام ضعیف بودن ارتش باقی نماند.

ارتش لبنان نیروی هوایی و دریایی ندارد و بیشتر نقش تامین امنیت داخلی را در كشورش ایفا می‌كند.