تبیان، دستیار زندگی
ملكا ما را از دام هوی رهائی ده ، و به راه هدی رهنمائی كن . همه به غفلت خفته ایم و به حیرت آشفته ، به كرامت مددی فرست ،  به عنایت نظری فرمای كه كاری از دست رفته داریم و پائی در گل فرومانده . مدت عمرعزیزمنقضی شد ، فرصت و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز و نیاز قائم مقام فراهانی

ملكا ما را از دام هوی رهائی ده ، و به راه هدی رهنمائی كن . همه به غفلت خفته ایم و به حیرت آشفته ، به كرامت مددی فرست ،  به عنایت نظری فرمای كه كاری از دست رفته داریم و پائی در گل فرومانده . مدت عمرعزیزمنقضی شد ، فرصت وقت شریف مغتنم نیامد . نه بضاعت طاعتی در كف می بینم ، نه توفیق عبادتی درخود ، جهانی گناه آورده ایم و در تو پناه " امَّن یُجیبُ المُضطـَرَ اذا دَعاهُ وَ یَكشفُ السوء " و سپاس و ستایش تو را در خور است كه مشت خاك را جان پاك دادی و گوهر دل در پیكر تن نهادی و خرد را در عالم جان مالك امر و فرمان كردی و دانش را در مـُلك خرد مطاع و مبسوط الید داشتی ، پس مایه توانائی مرتب نمودی كه پنجه ی دانش قوی كند و احكام خرد به امضاء رساند تا حدود حواس و قوا از هجوم هوس و هوی محفوظ ماند و خانه ی دل از تعرض بیگانه محروس ، سُبحانـَكَ رَب البیت تـَبارَكتَ وَ تعالـَیت و هر یكی از این ها بر ما نعمتی است و مارا از تو منتی كه شكر آن در بیان نگنجد و شرح آن از زبان نیاید .  یارب ! چنانكه نعمت روان كردی ، مكنت توانائی كرامت فرمای كه شكر نعمت گزاریم و باب رحمت ها گشائیم ، الهی و ربی و سیدی ! همه را چشم امید به درگاه تو باز است و دست نیاز به رحمت تو دراز. ما بندگان عاصی كه، بر لوح معاصی خط عذری نكشیدیم . اگر چه هر چه ناكردنی بود كردیم و هرگز بر جرم خویش عذری پیش نیاوردیم ، ولی تا نقش " لاتقنطوا " حرز قلوب داریم و عین یقین به " ان الله یغفرالذنوب " اگراطباق آفاق به كبائر زلات انباشته سازیم و جرائد ایام به جرائم آثام  بنگاشته ، شاید ،  كه به افزونی لطف تو از انبوه جرم خود باك نداریم . از تو فضل و مكرمت زیبد و از ما عجز و مسكنت .

از عبد ذلیل جز خطا نیاید و بر رب جلیل جز عطا نشاید . عبادت بندگان عذر و پوزش است و خاصه خداوندان عفو و بخشش . باران عفو بار بر این كشت. سال هاست تا بر امید قطره باران نشسته ایم.

" نقل از كتاب نهضت ادبی در عصر قاجار به قلم ، ابراهیم صفایی با كمی تلخیص "

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.