تبیان، دستیار زندگی

هجوم به خانه‌ی شما با یک دکمه

با یک دستگاه کوچک در کنار اطاق ،حجم بالایی از اطلاعات به خانه ی ما هجوم می آورد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دنیای مجازی
در دهه اخیر، شاهد تحولات فن آوری، انفجار اطلاعات و انقلاب رایانه ای هستیم. اینترنت انقلابی برپا کرده است که نه تنها در تجارت بلکه در ارتباطات و رفتار بین فردی نیز وجود دارد. این تکنولوژی موجب تغییر در مسیر اجتماعی شدن، مطالعه، کارکردن، خرید، جستجو شغل و گذراندن اوقات فراغت... شده است. با توجه به استفاده گسترده از فناوری اطلاعات و سود و زیان آن برای خانواده ،لازم است تا ابعاد آن را بهتر بشناسیم تا از آسیبهای آن پیشگیری کنیم و سودمندی آنرا در جامعه و خانواده بیشتر اشاعه دهیم.

 

اینترنت همان دنیای مجازی است که به افراد فرصت تجربه کردن ارتباطات اجتماعی خاصی را می دهد و به کاربر خود این اجازه را می دهد تا بعنوان یک عضو قابل احترام  از طریق شبکه های اجتماعی در حضور مجازی اعضای متعددی قرار گیرد. البته مدت زمان استفاده از اینترنت، به ویژگی های شخصیتی افراد، روابط اجتماعی و خانوادگی، استفاده از سرگرمی های مناسب در دنیای واقعی و ... بستگی دارد.

اینترنت وسیله ای برای تبادل اطلاعات است و به انسان اجازه می دهد با تمام افراد دنیا ارتباط داشته باشد و با فرهنگهای مختلف آشنا شود. بنابراین با وجود جذابیتهای مختلفی که در اینترنت وجود دارد گاهی استفاده بیش از حد آن، موجبات اعتیاد را برای او فراهم می کند.

اعتیاد به اینترنت باعث کاهش تعاملات اعضای خانواده، کمرنگ شدن دلبستگی اعضای آن و تغییر ماهیت روابط متقابل اعضای خانواده می شود. استفاده بیش از اندازه از اینترنت، معمولاً احساس ناخوشایند اضطراب و افسردگی زمانی که فرد به اینترنت دسترسی ندارد را،  برای فرد به همراه دارد و مشکلاتی در زمینه  روابط فردی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و روانشناختی را بوجود می آورد.

گاهی افراد فقط وجود فیزیکی یکدیگر را حس می‌کنند و در دنیای مجازی خود سرگرم هستند. در حالیکه با هم بودن، حس بودن و همبستگی و دلبستگی را بوجود می‌آورد

همچنین میزان استفاده از خشونت در بازی های کامپیوتری، روابط خانوادگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و افزایش خشونت در روابط فردی و اجتماعی را به همراه دارد. استفاده بیش از اندازه از بازیها با عوارض منفی مانند فقدان ارتباطهای بین فردی، شکست در انجام مسئولیتها، بی توجهی به جنبه های دیگر زندگی را موجب می شود. همچنین عوامل مرتبط با استفاده زیاد بازی، شامل خصومت، فقدان اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس پایین، افسردگی، تنهایی، عزت نفس پایین، تکانشگری و خودکنترلی پایین می باشد.

از سوی دیگر زندگی خانوادگی مهمترین بخش وجودی هر شخص را شامل می شود و می تواند محیطی گرم و دلپذیر یا پر تنش را به همراه داشته باشد که گاهی افراد فقط وجود فیزیکی یکدیگر را حس می کنند و در دنیای مجازی خود سرگرم هستند. در حالیکه با هم بودن، حس بودن و همبستگی و دلبستگی را بوجود می آورد. از این رو،  ورود اینترنت به دنیای ارتباطات باعث بروز تحولاتی در ساختار خانواده شده است.

جذابیت رسانه ای

کاهش ارتباط به ویژه ارتباط صمیمی و نزدیک  با اعضای خانواده، موجب فقدان گفتگوهای صممیانه و همدلانه می شود و نتایج منفی را بدنبال دارد. گاهی اعتیاد به اینترنت موجب می شود به همسر خود دروغ بگوید که به نوبه خود باعث بی اعتمادی زن و شوهر نسبت به همدیگر خواهد شد.

از سوی دیگر، اینترنت و رایانه بخش عظیمی از فعالیتهای انسانی را به دوش گرفته است. بطوری که بدون وجود آن، امکان پیشرفت و ترقی در جامعه بشری وجود ندارد. آنچه که افراد در فعالیتهای خود می توانند از آن استفاده داشته باشند، بسط و گسترش اطلاعات آموزشی و تفریحی، تعاملات اجتماعی در سایتهای اجتماعی، امیل، چت است. سرگرمیهای دیگر مانند بازی آن لاینی، فیلم و... است. این نوع ارتباطات و تعاملات هم استفاده سودمندی و هم آسیب زننده را دارد. همراهی خانواده با یکدیگر برای کاهش آسیبها لازم و ضروری است.

در نهایت، شناخت و آگاهی از انواع آسیبها، زمینه پیشگیری و بستری سازی، استفاده مناسب از اینترنت را برای خانواده و اعضای آن فراهم می آورد.


 

مطالب مرتبط:

یک ماده‌ی مخدر الکترونیکی

تکنولوژی‌های پر دردسر

اعتیادهایی از نوع قانونی!!

تخلیه ی هیجان، مقابل مانیتور!

اصول ورود به دنیای مجازی

حضور اینترنت در زندگی بشر

بازی‌های‌ مجازی ،زیان‌های واقعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.