تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشکلات پوستی، ایجاد توده یا همان دانه‌های سفید زیر چشم است. بیشتر این دانه‌ها، ناگهانی و بدون هیچ علامتی زیر چشم ایجاد می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانه‌های سفید پوست زیر چشم


یکی از مشکلات پوستی، ایجاد توده یا همان دانه‌های سفید زیر چشم است. بیشتر این دانه‌ها، ناگهانی و بدون هیچ علامتی زیر چشم ایجاد می‌شوند و خود به خود بعد از یکی، دو سال از بین می‌روند. معمولا اندازه آنها به یک میلی‌متر و تعدادشان به 1 و حتی گاهی بیشتر از 15 عدد هم می‌رسد.


دانه‌های سفید پوست زیر چشم

هر چند این دانه‌ها هیچ نوع مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند، اما به این دلیل که هیچ راهی برای پوشاندن آنها وجود ندارد، از نظر زیبایی، خاطر خیلی از مبتلایان را آزرده می‌کند. پس با این دانه‌های سفید چه کنیم؟

انواع دانه های پوستی

این دانه‌ها دو نوع هستند:

1- نوع اول ضایعاتی هستند که «میلیا» نام دارند و به صورت برجستگی ریز یا سرسوزنی سفید، گاهی در تمام بدن و بیشتر دور چشم به وجود می‌آیند. «میلیا» به دلیل بسته شدن منافذ عرق روی پوست ایجاد می‌شود، البته ژنتیک هم در ایجاد آن موثر است.

2- نوع دوم «سیرنگوما» است که به صورت برجستگی‌های 1 تا 3 میلی‌متری همرنگ پوست است و به دلیل بسته شدن مجاری غدد عرق ایجاد می‌شود. اما باید نوع دوم را جدی گرفت، زیرا گاهی دانه‌ها به یکدیگر ملحق و به مرور زمان بیشتر و بزرگ‌تر می‌شوند.

درمان دانه های پوستی

نور آفتاب در تشدید دانه‌های سفید زیر چشم نقش مهمی دارد. قبل از اینکه گرفتار این دانه‌ها شوید، از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

اما اگر میلیا یا همان دانه‌های سفید را مشاهده کردید، نگران نشوید، چون با استفاده از کرم لایه‌بردار از بین می‌رود، البته نه کرم‌های لایه‌بردار قوی، چون ممکن است به آن حساس باشید و پوست دور چشمتان آسیب ببیند و قرمز شود.

از آنجا که دانه‌های همرنگ پوست (سیرنگوما) دور چشم احتمال عود دارند، باید آنها را جدی‌ گرفت و توصیه می‌شود برای پیشگیری از جمع شدن آنها روی هم، از روش لیزر استفاده کرد.

برخی والدین میلیا را با آکنه نوزادی اشتباه می گیرند، در حالی که آکنه نوزادی معمولا قبل از دو هفتگی ایجاد نمی شود

درباره میلیا بیشتر بدانید

میلیا، ضایعاتی به رنگ سفید است که قطرشان از یک تا دو میلی متر تجاوز نمی کند و بلافاصله زیر اپیدرم (لایه سطحی پوست) قرار دارند.

میلیا، کیست هایی حاوی مواد کراتینی هستند و معمولا در پوست صورت، بویژه روی گونه ها و پلک ها دیده می شوند. کراتین یکی از پروتئین ها و اجزای مهم تشکیل دهنده پوست است.

انواع میلیا

میلیا به دو شکل دیده می شود:

1- اولیه: این نوع بدون علت مشخصی بوجود می آید و در زمان تولد (نوزادی) و یا در هنگام جوانی بیشتر در اطراف چشم دیده می شود.

2- ثانویه: این نوع، بعد از بهبود زخم های پوستی در اثر سوختگی، استفاده از کرم های استروییدی (مثل بتامتازون، کلوبتازول، ترایمسینولون، نوتریتون و غیره) ، آفتاب سوختگی و ... بوجود می آید.

علائم میلیا

برای تشخیص میلیا معمولا نیازی به نمونه برداری و آزمایش نیست.

این ضایعات به صورت گروه کوچکی از برجستگی های سفید کروی با سطح صاف دیده می شوند.

دردناک نیستند و خارش هم ندارند.

آنها را نباید با ضایعه مشابهی به نام سیرینگوما اشتباه کرد. میلیا معمولا سفیدتر و شفاف تر از سیرینگوماست. محل قرار گرفتن سیرینگوما نیز عمقی تر است.

مشکل پوستی نوزاد

میلیا در هر سنی از نوزادی گرفته تا بزرگسالی دیده می شود.

وجود آن روی صورت نوزادان موجب نگرانی بسیاری از والدین بی تجربه می گردد.

برخی والدین نیز میلیا را با آکنه نوزادی اشتباه می گیرند، در حالی که آکنه نوزادی معمولا قبل از دو هفتگی ایجاد نمی شود.

گاهی هم هیپرپلازی سباسه (بزرگ شدن غدد چربی) در نوزادان منظره ای ایجاد می کند که با میلیا اشتباه می شود. ضایعات هیپرپلازی سباسه کمی زردتر بوده و به دلیل قرار گرفتن جنین در معرض هورمون اندروژن به وجود می آیند. البته «هیپرپلازی سباسه» هم پدیده ای خوش خیم است که خودبخود به مرور زمان از بین می رود.

نوعی از میلیا نیز در سقف دهان بیشتر نوزادان دیده می شود که آن هم نباید مایه نگرانی شود.

میلیا در زنان جوان بویژه در ناحیه پلک تحتانی شایع است و برخی آن را با تجمع چربی و کلسترول اشتباه می کنند.

علل ایجاد میلیا

میلیا ممکن است به علت تابش زیاد نور آفتاب یا استفاده بیش از حد از برخی لوازم آرایشی ایجاد شود.

این ضایعه خطرناک نیست، ولی از نظر ظاهری برای افراد ناراحت کننده است.

برخی از انواع میلیا نیز در محل مجاری عروق آسیب دیده پدید می آیند.

این آسیب ممکن است بعد از سوختگی های درجه دو، تاول های حاد زیر اپیدرم و یا برخی از سایر بیماری های تاولی پوست رخ دهد.

گرچه میلیا ظاهرا سطحی به نظر می رسد، ولی بیماران نباید در منزل اقدام به دستکاری آن کنند، زیرا ممکن است اسکار(جای زخم) بر جا بگذارد

استفاده بیش از حد ترکیبات کورتونی روی قسمتی از پوست گاهی باعث تحلیل و آتروفی در آن ناحیه شده و بعضا روی این ناحیه تحلیل رفته، میلیا به وجود می آید.

در حاشیه مناطقی از پوست هم که تحت پرتودرمانی قرارمی گیرد، ممکن است زنجیره ای از میلیا دیده شود.

درمان میلیا

برای درمان، پزشک با وسایل استریل، منفذی در سطح میلیا ایجاد کرده و سپس مواد کراتینی داخل آن را تخلیه می نماید. معمولا ضایعات به دنبال این کار از بین رفته و عود هم نمی کنند.

گرچه میلیا ظاهرا سطحی به نظر می رسد، ولی بیماران نباید در منزل اقدام به دستکاری آن کنند، زیرا ممکن است اسکار(جای زخم) بر جا بگذارد.

بهتراست هرگاه هر ضایعه جدیدی روی پوست خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

برخی تحقیقات درمان با ترکیبات موضعی مانند ترتینوئین، لایه برداری با اسیدهای میوه، یا میکرودرم ابریژن را نیز در رفع میلیا موثر دانسته اند.

در نوزادان میلیا اغلب بعد از چند هفته، خودبخود از بین می رود و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

هفته نامه سلامت - دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست

سایت دکتر فرشید دبیرزاده – متخصص پوست

سایت دکتر محمد عارف عابد – متخصص پوست

مطالب مرتبط:

12 مشکل رایج در پوست نوزاد

درم ابریژن برای چه مشکلات پوستی مفیده؟

جوش‌های زیر پوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.