تبیان، دستیار زندگی
نمک زیاد، ژنی را فعال می‌کند که باعث ابتلا به سرطان می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذای شور خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد


نمک زیاد، ژنی را فعال می‌کند که باعث ابتلا به سرطان می‌شود.

نمک و سرطان معده

محققان آمریکایی دانشگاه واندربیلت ایالات متحده‌ی آمریکا پژوهشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد خوردن نمک زیاد خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

Helicobacter pylori باکتری مسئول ابتلا به بیشتر سرطان‌های معده می‌باشد. حدود 50 درصد مردم این باکتری را در بدن خود دارند اما فقط 10 درصد مردم به مشکلات جدی مربوط به دستگاه گوارش مانند زخم معده دچار می‌شوند.

محققان برای این که بتوانند تأثیر نمک در ابتلا به سرطان معده را مورد بررسی قرار دهند در ابتدا باکتری Helicobacter pylori را به موش‌های صحرایی تزریق کردند. سپس این حیوانات آزمایشگاهی را به دو گروه تقسیم بندی کردند. گروه اول یک رژیم غذایی نرمالی در پیش گرفتند و برای گروه دوم رژیم غذایی بسیاری شوری انتخاب شد.

محققان چهار ماه بعد بافت‌های معده‌ی این حیوانات را مورد بررسی قرار گرفتند. آن‌ها مشاهده کردند همه‌ی موش‌هایی که غذاهای خیلی شوری مصرف کرده بودند دچار سرطان شده‌اند. در عوض موش‌هایی که تغذیه‌ی نرمالی داشته‌اند از گزند بیماری‌ها دور مانده‌اند.

محققان آمریکایی دانشگاه واندربیلت ایالات متحده‌ی آمریکا پژوهشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد خوردن نمک زیاد خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد

به عقیده‌ی محققان این پدیده به نمک مربوط می‌شود. نمک زیاد، ژنی را فعال می‌کند که باعث ابتلا به سرطان می‌شود.

محققان بار دیگر این آزمایش را تکرار کردند اما این بار این ژن موش‌های صحرایی را حذف کردند. آن‌ها مشاهده کردند که هیچ یک از این موش‌ها بیمار نشدند.

نتایج این پژوهش اخطار دوباره ای برای افرادی است که غذای خود را شور می‌کنند. محققان توصیه‌ی اکید دارند که هیچ کس در مصرف نمک زیاده‌روی نکند. به عقیده‌ی محققان مصرف روزانه 7 تا 8 گرم نمک کافی است و بیش از آن به سلامتی آسیب خواهد زد.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: medisite

مطالب مرتبط:

سرطان معده با مصرف زیاد ترشی و شور

فست‌فودها عامل مهم بروز سرطان معده است

10 عادت سرطان‌زا

تاثیر تغذیه بر سرطان معده

چگونه نمک کمتری مصرف کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.