تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به مسؤولان طرف قرارداد ساخت آزادراه تهران- شمال وزارت راه یک ریال به بنیاد بدهکار نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

23 کیلومتر راه‌سازی 16 سال طول می‌کشد؟

آزادراه تهران-شمال قربانی بنیاد مستضعفان!


معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به مسۆولان طرف قرارداد ساخت آزادراه تهران- شمال وزارت راه یک ریال به بنیاد بدهکار نیست.

ازاد راه تهران شمال

هفته گذشته نماینده بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال از خبرنگاران دعوت کرد تا در نشست خبری آمادگی این بنیاد را برای ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران- شمال اعلام کنند. در این نشست همچنین رحمت‌الله صادقیان از بدهی کلان وزارت راه و شهرسازی به بنیاد مستضعفان سخن به میان آورد و گفت: وزرات راه و شهرسازی که طرف قرارداد ساخت پروژه آزادراه تهران- شمال با بنیاد بوده 258 میلیارد تومان به بنیاد مستضعفان بدهکار است اما انتشار این خبر از سوی بنیاد، با واکنش تند معاون وزیر راه و شهر‌سازی مواجه شد و وی در گفت‌وگویی با تبیان به صراحت اعلام کرد این وزارتخانه نه فقط یک ریال به بنیاد بدهکار نیست بلکه در تامین منابع و تلاش در فعالیت‌های عمرانی برای ساخت هرچه سریع‌تر پروژه تهران- شمال نسبت به بنیاد چیزی کم نگذاشته است.

احمد صادقی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چنین ادعاهای بی‌محتوایی از سوی بنیاد مستضعفان فرافکنی بیش نیست، افزود: متاسفانه بنیاد مستضعفان چون از کارایی و توان تخصصی لازم در ساخت آزادراه تهران– شمال به نحو مطلوب برخوردار نبود و نتوانست طی سال‌های متوالی در ساخت این پروژه مهم به خوبی ظاهر شود، بنابراین وزارت راه و شهرسازی سهل‌انگاری و ناکارآمدی طرف قرارداد (بنیاد مستضعفان) را برنتابید و برای ادامه فعالیت ساخت سایر قطعات مابقی پروژه آزادراه تهران- شمال (مناطق 2و 3 ) پیمانکار باتجربه و توانمند دیگری را برگزیند.

وی با بیان اینکه توان بنیاد مستضعفان در ساخت پروژه‌های عظیم، نظیر ساخت آزادراه تهران– شمال ناکافی است، افزود: از آنجا که سهل‌انگاری پیمانکاران در تسریع ساخت آزادراه تهران- شمال حدود 2 دهه به درازا کشیده شد، در چنین شرایطی بود که نیکزاد، وزیر راه و شهر‌سازی در سال گذشته وارد عمل شد و با احساس مسۆولیت نسبت به تحرک و سرعت‌بخشی ساخت این پروژه مهم استراتژیک با تشکیل جلسات متعدد، شریک طرف قرارداد خود که همانا بنیاد مستضعفان است را مجاب به فعالیت هرچه بیشتر کرد و با فشار مضاعف توانست پس از سال‌ها قطعه 4 آزادراه تهران- شمال را در پایان سال گذشته راه‌اندازی کند.

بنیاد مستضعفان طی 16 سال همراه با وزارت راه نتوانستند فقط یک قطعه (حدود 23 کیلومتر) از آزادراه را بسازند و چنانچه ساخت بقیه قطعه‌های این بزرگراه با مشارکت بنیاد انجام شود بی‌شک قطعه 2و3 بزرگراه تهران- شمال با چنین روندی که مشاهده می‌شود 30 سال به طول خواهد انجامید

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی و حمل نقل کشور اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت هرچه سریع‌تر پروژه وسیع آزادراه تهران- شمال مجبور شد قطعاتی را که با شریک طرف قرارداد خود (بنیاد مستضعفان) در گذشته شروع کرده بود، به اتمام برساند اما چون توان بنیاد مستضعفان در ادامه ساخت پروژه وسیع آزادراه تهران- شمال اندک به نظر می‌رسید بنابراین قرار است تداوم ساخت قطعات دیگر این پروژه عظیم توسط پیمانکاران قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)- که از امکانات فوق‌العاده، توان مهندسی بالا، تجهیزات، تخصص و تجربه کارایی 8 سال دفاع مقدس برخوردارند- انجام شود.

مهندس صادقی با اشاره به ادعای بنیاد مستضعفان مبنی بر بدهی 258 میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع ساخت آزادراه تهران- شمال به این نهاد تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی بی‌شک هیچ بدهی به بنیاد مستضعفان ندارد و مطرح کردن چنین اظهاراتی از سوی مسۆولان بیناد باید منطقی همراه با سند، دلیل و مدارک باشد در غیر این صورت گفتار شفاهی بی‌اساس و ادعایی بیش نیست.

احمد صادقی

معاون وزیر راه و شهر‌سازی در ادامه افزود: معمولا مطالبات بر مبنای صورت وضع کار و چگونگی روند فعالیت هزینه‌کرد اصولی مشخص می‌شود اما از آنجا که وزارت راه و شهرسازی بابت تامین منابع لازم در ساخت این پروژه نسبت به شریک طرف قرارداد خود کم نگذاشته و مطالبات جهت صرف هزینه‌های ساخت را نیز بموقع پرداخت کرده بنابراین از هرگونه بدهی مبراست و چنانچه بدهکاری محرز است بنیاد باید طبق وضعیت کارکرد، اسناد ارائه کند که تاکنون چنین چیزی مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: هرچند ما نمی‌خواهیم عملکرد بنیاد مستضعفان را زیر سوال ببریم اما وسع آنها در ساخت پروژه‌های بزرگ نظیر آزادراه تهران- شمال همین بوده است که طی 16 سال همراه با وزارت راه نتوانستند فقط یک قطعه (حدود 23 کیلومتر) از آزادراه را بسازند و چنانچه ساخت بقیه قطعه‌های این بزرگراه با مشارکت بنیاد انجام شود بی‌شک قطعه 2و3 بزرگراه تهران- شمال با چنین روندی که مشاهده می‌شود 30 سال به طول خواهد انجامید.

صادقی اضافه کرد: با احترامی که برای بنیاد مستضعفان قائل هستیم اما نمی توان مطالبات مردم را نادیده گرفت و آنها را در ساخت هرچه سریع‌تراین بزرگراه مهم معطل گذاشت.

وزارت راه و شهرسازی بی‌شک هیچ بدهی به بنیاد مستضعفان ندارد و مطرح کردن چنین اظهاراتی از سوی مسۆولان بیناد باید منطقی همراه با سند، دلیل و مدارک باشد در غیر این صورت گفتار شفاهی بی‌اساس و ادعایی بیش نیست

به گزارش تبیان سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی که بیشتر دغدغه سرعت‌بخشی ساخت بزرگراه تهران- شمال را دارد درحالی مطرح است که نماینده بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال نیز اذعان دارد: برای ساخت این پروژه در ابتدا قرار بود از محل فروش زمین‌های حاشیه آزادراه هزینه‌های ساخت آن تامین شود اما به دلیل مخالفت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری از این کار جلوگیری شد. وی با بیان اینکه دلیل کندی کار هم نبود منابع مالی برای پروژه بود، گفته است در زمان وزارت مهندس خرم در راه و‌ ترابری متمم این قرارداد نوشته شد تا دولت هم 50 درصد آورده داشته باشد. صادقیان معتقد است، تا پایان سال 83 آورده دولت 139 میلیارد و آورده بنیاد مستضعفان 266 میلیارد تومان بوده است.

اسدالله خسروی

بخش اقتصاد تبیان