تبیان، دستیار زندگی
شهید مطهری می‌گوید: زمان باید آن قدر جلو برود که آن‌هایی که می‌خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع در زیر لوای امام مهدی(عج) زمامدار جهان شوند پدید آیند، هنوز چنین مردان لایقی در دنیا به وجود نیامده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به سوالاتی پیرامون مهدویت


شهید مطهری می‌گوید: زمان باید آن قدر جلو برود که آن‌هایی که می‌خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع در زیر لوای امام مهدی(عج) زمامدار جهان شوند پدید آیند، هنوز چنین مردان لایقی در دنیا به وجود نیامده‌اند.


اخلاق مبلّغان از منظر شهید مطهری(2)

استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری یکی از موفق‌ترین اندیشمندان اسلامی بود که با روحیات و نیازهای روحی و فکری جوانان آشنا بود و چون زبان نسل جوان را می‌دانست و می‌فهمید، پیام این نسل را می‌شنید و متناسب با نیازهای جوانان به موقع و به جا به وسیله آثار ارزشمندش با آنان ارتباط ایجاد می‌کرد.

چرا هنوز، زمان ظهور حضرت حجت(عج) فرا نرسیده است؟

-چون هنوز، همان اقلیت 313 نفر ـ یا کمتر یا بیشتر ـ وجود ندارد، یعنی زمان باید آن قدر جلو برود که از یک نظر، هر اندازه فاسد شود، از نظر دیگر آن‌هایی که می‌خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع در زیر لوای ایشان زمامدار جهان شوند پدید آیند، هنوز چنین مردان لایقی در دنیا به وجود نیامده‌اند.

عده‌ای فکر می‌کنند که مسئله عمر امام زمان(عج)، امری غیر عادی است و پذیرش آن مطابق با عقل نیست؛ شما چه جوابی می‌دهید؟

- بسیاری از افراد، وقتی موضوع حضرت حجت(عج) پیش می‌آید، می‌گویند: آیا یک بشر حدود 1200 سال عمر می‌کند؟! این برخلاف قانون طبیعت است.

این‌ها خیال کرده‌اند که سایر اموری که در همین دنیا واقع شده است، با قوانین عادی طبیعت ـ یعنی آن قوانینی که علو امروز بشر می‌شناسد ـ صد در صد سازگار است، اصلاً تمام تحولات بزرگی که در تاریخ حیات و زندگی عمومی موجودات زنده ـ از گیاه و حیوان ـ پیش آمده، تحولات غیر عادی است، آیا اولین نطفه حیات که روی زمین بسته شد، مطابق اصول عدوم زیستی است؟ اولین بار که حیات در روی زمین پیدا شد، با کدام قانون طبیعی جور در می‌آید؟!

هنوز، همان اقلیت 313 نفر ـ یا کمتر یا بیشتر ـ وجود ندارد، یعنی زمان باید آن قدر جلو برود که از یک نظر، هر اندازه فاسد شود، از نظر دیگر آن‌هایی که می‌خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع در زیر لوای ایشان زمامدار جهان شوند پدید آیند، هنوز چنین مردان لایقی در دنیا به وجود نیامده‌اند

اولین کاری که مهدی موعود(عج) در روی زمین، پس از ظهور، انجام خواهد داد، چیست؟

-اول کاری که آن والی الهی می‌کند این است که عمال و حکام را یک‌ یک می‌گیرد، اعوان خودش را اصلاح می‌کند، دنیا اصلاح می‌شود، زمین پاره‌های جگر خودش را بیرون می‌دهد؛ یعنی زمین، هر موهبتی که در خودش دارد ـ از هر معدنی و هر استعدادی که شما تصور بکنید ـ همه را بیرون می‌دهد، هرچه تا امروز مضایقه کرده بیرون می‌دهد.

برخی از گویندگان نقل می‌کنند که در زمان ظهور امام زمان(عج)، آن حضرت، دست بر سر مردم می‌کشد و عقل‌های همه کامل می‌شوند؛ آیا این گفتار واقعیت دارد؟

- تعبیری است که به صورت رمز گفته شده است که وقتی امام، ظهور می‌فرماید، به سر مردم دست می‌کشد و عقل مردم کامل می‌شود؛ دیگر این کارهایی که سراسر بی‌عقلی و جهالت است، از آن‌ها سر نمی‌زند، هر بی‌عقلی و جهالتی را انسان تا در آن واقع است حس نمی‌کند، وقتی که از آن بیرون می‌آید حس می‌کند، وقتی که مثلاً کارهای وحشی‌های چند هزار سال پیش را برای ما نقل می‌کنند، به نظرمان می‌آید؛ عجب مردمی بودند! چرا این‌ها چنین کاری می‌کردند؟! خیال می‌کنیم لابد مغز آن‌ها با مغز ما فرق داشته، ولی این طور نیست، انسان هر کاری را تا در آن کار هست حس نمی‌کند، از بیرون که می‌آید آن را احساس می‌کند، کارهای کاهلانه‌ای که همین بشر متمدن امروز ـ که خیال کرده اندکی که علوم ریاضی و فیزیکی‌اش زیاد شده دیگر واقعاً انسان شده، در صورتی که هنوز هیچ انسان نشده است ـ انجام می‌دهد، آن قدر جاهلانه و احمقانه است که فقط از بیرون می‌شود آن را تماشا کرد.

بخش مهدیت تبیان


منبع: کتاب «چشمه سار مطهر، پرسش‌های شما و پاسخ‌های استاد مطهری» تألیف حجت‌الاسلام حمید احمدی جلفایی»

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.