تبیان، دستیار زندگی
متخصصان توانمند کشورمان از ابتدا در طراحی خیبر اصول طراحی ارگونومیک را مدنظر داشته و در ادامه نیز با بهینه سازی طراحی این سلاح، ایرادات آن را مرتفع کرده اند. به عنوان مثال محل قبضه سلاح و جای دست مخالف در نمونه های مختلف تغییر داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال نیروهای مسلح از «سلاح خیبر»


متخصصان توانمند کشورمان از ابتدا در طراحی خیبر اصول طراحی ارگونومیک را مدنظر داشته و در ادامه نیز با بهینه سازی طراحی این سلاح، ایرادات آن را مرتفع کرده اند. به عنوان مثال محل قبضه سلاح و جای دست مخالف در نمونه های مختلف تغییر داشته است.

اسلحه خیبر مجهز به دوربین دید در شب

 ::اسلحه خیبر مجهز به دوربین دید در شب::

طرح سلاح هجومی خیبر که اولین اخبار مربوط به آن در اوایل دهه 1380 شمسی در رسانه ها مطرح شد تلاشی از سوی متخصصان داخلی برای طراحی سلاحی هجومی به منظور رفع نیازهای نیروهای مسلح ایران در سالهای پیش رو بود. نکات گوناگونی در مورد سلاح خیبر وجود دارد که سعی می کنیم در ادامه به آن اشاره کنیم:

با یک نگاه به سلاح خیبر به سرعت چندین نکته در مورد آن مشخص می شود. بحث اول نوع طراحی خاص این سلاح است که در آن خشاب به عقب قبضه منتقل شده است.

این نوع طراحی در جهان به عنوان "بولپاپ" شناخته می شود. یکی از مهمترین خواص این طراحی بحث کاهش طول سلاح است که خود باعث کاهش وزن و راحت تر شدن حرکت با سلاح است. فراموش نکنیم که یکی از مهمترین مولفه های نبردهای نامتقارن بحث تحرکت بالای یگان های پیاده است و برای نیل به این منظور به سلاح هایی کوتاه و سبک مثل خیبر نیاز است.

سه نمونه تهاجمی سلاح خیبر

::سه نمونه تهاجمی سلاح خیبر::

بحث بعدی که در مورد این سلاح جدید و متفاوت است مسئله کالیبر به کار رفته در آن است. بر اساس اطلاعات موجود سلاح خیبر با فشنگهای کالیبر 5.56 میلی متر مجهز شده است. این مسئله به سرعت تعداد زیادی از مشکلاتی که قبلا در سلاح های موجود در داخل کشور وجود داشت را حل می کند. فشنگهای سری 5.56 میلی متر در مقایسه با فشنگهای 7.62 باعث می شوند تا نیروی عقب نشینی سلاح کاهش پیدا کرده و دقت تیراندازی، خصوصا در حالت شلیک رگبار افزایش یابد.

در عین حال با بهره بردن از این فشنگها صدای سلاح و همچنین برق دهانه جنگ افزار که می تواند باعث شناسایی شدن کاربر نیز شود کاهش می یابد.

3 گونه از سلاح های سری خیبر که گونه استاندارد تهاجمی هستند که در طول این چند ساله برای کامل تر شدن دچار تغییراتی شده اند و دیگری گونه کوتاه شده این سلاح است که بیشتر مناسب یگان های هوابرد و پیاده مکانیزه است

نکته مهم دیگر در مورد این کالیبر بحث قابلیت حمل بیشتر آن است. در علوم نظامی بحثی به عنوان بار همراه سرباز مطرح می شود که بخشی از آن مربوط به فشنگها است. برای یک سلاح با کالیبر 7.62 معمولا یک سرباز 100 فشنگ را با خود حمل می کند. اما با استفاده از کالیبر 5.56 میلی متری این میزان می تواند با توجه به شرایط گوناگون عملیاتی به 200 الی 300 تیر فشنگ نیز افزایش پیدا کند.

این یعنی افزایش حجم آتش، زمان تیراندازی و همچنین کاهش نیاز سرباز به پشتیبانی واحدهای تدارکاتی که خود بحث مهم دیگر در میدان نبردهای ناهمطراز به شمار می آید.

خیبر با لوله کوتاه

::خیبر با لوله کوتاه::

متخصصان توانمند کشورمان از ابتدا در طراحی خیبر اصول طراحی ارگونومیک(طراحی وسائل متناسب با فیزیک بدن انسان) را مدنظر داشته و در ادامه نیز با بهینه سازی طراحی این سلاح ایرادات آن را مرتفع نموده اند. به عنوان مثال محل قبضه سلاح و جای دست مخالف در نمونه های مختلف تغییر داشته است.

همچنین دستگیره فوقانی سلاح که در نمونه های اولیه بزرگ بوده و در نمونه های آخر با دستگیره ای مشابه دستگیره سلاح اس-5.56 و سایت نشانه روی آن جایگزین شده است. البته هم در نمونه های اولیه و هم در نمونه های آخر خیبر امکان نصب دوربین بر روی دستگیره وجود دارد. همچنین سرنیزه و دوپایه نیز به همراه خیبر بکار گرفته می شود.

سردار نجار وزیر وقت دفاع در حال آزمایش سلاح خیبر

::سردار نجار وزیر وقت دفاع در حال آزمایش سلاح خیبر::

مکانیزم ناظم آتش خیبر مشابه بسیاری از سلاح های جدید از سه حالت برای شلیک برخوردار است که شامل تک تیر، سه تیر و تیربار می شود. در حالت تیربار و با استفاده از دوپایه و لوله بلند در واقع باید این سلاح را یک تیربار سبک به حساب آورد. در مورد حالت تیراندازی سه تیر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این شکل از تیراندازی چندین سال است که بر روی سلاح های گوناگونی در جهان نصب شده است و با استفاده از آن تیرانداز می تواند با هر یک بار کشیدن ماشه 3 گلوله را به سمت هدف شلیک کند و این 3 تیر در فاصله کمی از هم به هدف با دقت بالایی اصابت کرده و هدف مورد نظر را سریعتر از پای در می آورد.

تا زمان حال و با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی می توان 4 گونه از سلاح خیبر را شناسایی کرد. 3 گونه از سلاح های سری خیبر که گونه استاندارد تهاجمی هستند که در طول این چند ساله برای کامل تر شدن دچار تغییراتی شده اند و دیگری گونه کوتاه شده این سلاح است که بیشتر مناسب یگان های هوابرد و پیاده مکانیزه است.

سما، آخرین نمونه از سلاح خیبر

 ::سما، آخرین نمونه از سلاح خیبر::

از جمله مشخصات اعلام شده برای این اسلحه جرم 3.7 کیلوگرم، نواخت تیر 800 تا 850 تیر بر دقیقه، برد مۆثر 450 متر، برد نهایی 2500 متر و سرعت خروج گلوله از لوله 900 تا 950 متر بر ثانیه است. همچنین دو نوع خشاب 20 و 30 نیز بر روی این سلاح مشاهده شده است. آخرین گونه از این سلاح که به عنوان "سما" شناخته می شود با دستگیره بالایی طولانی تر، مگسک هدف گیری بزرگتر و جای قرارگیری دست بهتر در جلوی آن معرفی شده است.

در نهایت می توان امیدار بود که با تحویل انبوه این سلاح به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سربازان ایرانی با سلاحی پیشرفته برای مقابله با تهدیدات و متجاوزان آماده بشوند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مشرق نیوز