تبیان، دستیار زندگی

نکاتی درباره تختخواب نوزاد

معمولا نوزادان و کودکان تمایل دارند که برای خوابیدن در آغوش گرفته شوند، اما در آغوش گرفتن و خواباندن نوزادان به طور مداوم و همیشگی برای والدین امکانپذیر نیست. به همین جهت استفاده از گهواره می‌تواند روشی مناسب به جای آغوش مادر محسوب شود، زیرا گهواره با حرکت دورانی خود، آغوش مادر را تا حدی تداعی می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گهواره   نوزاد   تختخواب نوزاد   تختخواب کودک   خواب نوزاد   خواب کودک


نوزاد تازه متولد شده به دلیل توانایی های محدود خود، همواره نیاز به مراقبت و نگهداری والدین خود دارد. یکی از این مراقبت ها که برای نوزاد بسیار حایز اهمیت است، فراهم کردن مکانی مناسب برای خوابیدن او می باشد، زیرا همانطور که می دانید نوزادان بیشتر شبانه روز را می خوابند و طی خواب راحت، رشد عصبی و جسمی مناسبی پیدا می‌کنند.

 

هر پدر و مادری که تازه صاحب فرزند شده است، مخصوصا اگر صاحب فرزند اول شده، باید از ایمن بودن محل خواب نوزاد خود مطمئن باشد، زیرا متاسفانه برخی از نوزادان به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی، دچار سندرم مرگ ناگهانی در خواب می‌شوند.

 

والدین نباید نوزاد تازه متولد شده را موقع خوابیدن روی صندلی، سطوح غیرایمن بالاتر از سطح زمین و تختخواب بزرگسالان که حفاظ ندارد، قرار دهند و تنها از تختخواب هایی که دارای حفاظ هستند، استفاده کنند.

 

همچنین باید موقع خواباندن نوزاد بر روی زمین همراه مراقب او باشند، زیرا تجربه نشان داده است که نوزاد به علت کوچکی ممکن است توسط سایر افراد خانواده دیده نشود و دچار آسیب شود و یا ممکن است در معرض گزش حشراتی مانند مورچه قرار بگیرد.

موقع خوابیدن نوزاد، پتو را روی سر او نکشید و سر او را برای تنفس بیرون بگذارید تا احتمال خفگی نوزاد در حین خواب به حداقل برسد

 

گهواره نوزاد

قبل از تهیه گهواره برای نوزاد خود، تمام جوانب ایمنی آن را در نظر بگیرید.

 

گهواره های قدیمی تر به دلیل داشتن دامنه وسیع حرکت و عدم داشتن امکانات جهت حفاظت از نوزاد، از ایمنی کمتری برخوردار بودند، اما این مشکلات در گهواره های امروزی به مراتب کمتر شده است.

 

- لازم به یادآوری است که تشک های مورد استفاده در گهواره باید سفت و چسبیده به تخت گهواره باشد تا هر گونه احتمال افتادن و تکان خوردن ناگهانی نوزاد به حداقل برسد.

 

- هنگامی که نوزاد خود را درون گهواره قرار دادید و خوابید، پتو را روی سر او نکشید و سر او را برای تنفس بیرون بگذارید تا احتمال خفگی نوزاد در حین خواب به حداقل برسد.

 

- از قرار دادن هر گونه اسباب بازی روی گهواره نوزاد خودداری کنید، زیرا این خطر وجود دارد که کودک به دنبال بازی با آن، از گهواره سقوط کند و یا موقع خواب روی صورت نوزاد بیفتد و او را خفه کند.

 

چگونه نوزاد را در گهواره بخوابانید؟

معمولا خواباندن نوزاد، کار مشکلی است که والدین به خصوص مادر، در طی شبانه روز با  آن دست به گریبان هستند و کودک ممکن است به هر علتی از خوابیدن امتناع کند.

 

معمولا نوزادان و کودکان تمایل دارند که برای خوابیدن در آغوش گرفته شوند، اما در آغوش گرفتن و خواباندن نوزادان به طور مداوم و همیشگی برای والدین امکانپذیر نیست. به همین جهت استفاده از گهواره می‌تواند روشی مناسب به جای آغوش مادر محسوب شود، زیرا گهواره با حرکت دورانی خود، آغوش مادر را تا حدی تداعی می‌کند.

اگر نوزاد را عادت دهید که بر روی دستان شما و یا در آغوش شما به خواب برود، برای شما مشکل آفرین خواهد شد

 

به والدین عزیز توصیه می‌شود برای استفاده بهتر از گهواره، به نکات زیر توجه کنند:

- همیشه وقت مشخصی را برای خواباندن کودک خود قرار دهید. پس از انجام مواردی مانند حمام دادن، تعویض پوشک، نوازش کردن، تکان دادن و لالایی خواندن برای کودک، او را برای خوابیدن آماده کنید.

 

پس از تکرار و هم زمان شدن این کارها با خوابیدن، کودک یاد می گیرد که بین این دو عمل ارتباط برقرار کند و به آن عادت می‌کند و پس از مدتی به طور ناخودآگاه، پس از مثلا حمام کردن یا تکان دادن، به خواب می‌رود.

 

- کودک خود را عادت دهید که برای خوابیدن داخل تخت و یا گهواره خود قرار داشته باشد. اگر او را عادت دهید که بر روی دستان شما و یا در آغوش شما به خواب برود، برای شما مشکل آفرین خواهد شد.

 

- کودک خود را عادت دهید که بر روی پشت خود بخوابد و از خواباندن او بر روی شکم خودداری کنید، زیرا علاوه بر فشار آمدن به شکم او و ایجاد مشکلات کمر و گردن در آینده، احتمال خفگی کودک به خصوص در وسایلی مانند گهواره افزایش می یابد.

 

- در سنین نوزادی، گهواره باید در اتاق والدین قرار داشته باشد تا هر موقع از شب که نوزاد احساس گرسنگی کرد، مادر به او شیر دهد.

 

لذا توصیه می‌شود موقع خواب شب، یک چراغ خواب در اتاق روشن باشد تا مادر بتواند حرکات نوزاد خود را در داخل گهواره کنترل کند و موقع شیردادن هم، متوجه مکیدن او باشد تا خدای نکرده نوزاد دچار خفگی نشود.

 

- اگر کودکی دارید که در طی شب، در تختخواب خود دچار بی‌خوابی می‌شود و گریه می‌کند، کاری کنید که طی روز ساعات بیشتری با مادر خود باشد و کمتر در گهواره قرار بگیرد، تا خوابیدن درون گهواره در طی شب برایش تکراری و خسته کننده نشود.

 

- استفاده از تختخواب نوزاد کنار تخت مادر، نوزاد را تا حدی از مادر جدا می‌کند.

این جدا بودن دو مزیت دارد: یکی کاهش خطر له شدن کودک زیر بدن مادر و دومی کمتر بیدار شدن نوزاد در طول شب است. نوزادی که کاملا چسبیده به مادر می خوابد، بیشتر از نوزادی که کمی با مادر فاصله دارد، در طی شب از خواب بیدار می‌شود.


مطالب مرتبط:

الگوی خواب نوزاد چگونه است؟

نوزاد چقدر باید بخوابد؟

تاثیر خواب بر رشد سالم کودک (1)

تاثیر خواب بر رشد سالم کودک (2)

چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟

موقعی که نوزاد خواب است، مراقب او باشید

نوزادان را طاقباز بخوابانید

تحقیقاتی جالب درباره مادر و کودک

چگونه کودک را راحت بخوابانید؟

8 باور غلط درباره خواب کودکان

مرگ ناگهانی نوزادان

پهن شدن سر نوزاد در اثر خواباندن به پشت

اشاره به برخی از مشکلات نوزادان

شکل سر نوزاد مهم است

مراقبت از نوزادان در تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.