تبیان، دستیار زندگی
مسئولان ایران خودرو و سایپا اعلام کردند قیمت محصولاتشان از امروز با قیمت‌های مصوب شورای رقابت عرضه و فروخته خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودرو ارزان شد

اخبار گرانی‌ها و ارزانی‌ها


مسئولان ایران خودرو و سایپا اعلام کردند قیمت محصولاتشان از امروز با قیمت‌های مصوب شورای رقابت عرضه و فروخته خواهد شد.

در همین حال، از شورای رقابت خبر می‌رسد کاهش قیمت خودروها براساس فرمول این شورا بین 10 تا 20 درصد خواهد بود، البته خودروسازان قول داده‌اند مابه‌التفاوت قیمت جدید و قدیم را به مشتریان خود بازگردانند.

پول

بازار خودرو پس از گذشت بیش از دوماه بلاتکلیفی، می‌رود  تا رونق گذشته خود را بازیابد؛ بازاری که در این دوران با توقف نسبی خرید و فروش، خودروسازان را در وضعیت نامناسبی قرار داده است.

پس از جار و جنجال‌های فراوان و فراز و نشیب‌های بسیار و با تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، مدیران ایران خودرو و سایپا وعده دادند که با محاسبه نرخ‌های جدید بر اساس فرمول شورای رقابت ، فروش محصولات‌شان از شنبه 14 اردیبهشت بر اساس قیمت‌های جدید انجام خواهد شد.

در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا از فروش محصولات این شرکت از روز شنبه با قیمتهای شورای رقابت خبر داد و گفت: با محاسبه نرخهای جدید براساس فرمول شورای رقابت ، فروش محصولات این شرکت از شنبه 14 اردیبهشت بر اساس قیمتهای جدید انجام خواهد شد.

محمد علی قادری خاطر نشان کرد: مشتریان می توانند از روز شنبه با مراجعه به نمایندگی های فروش سایپا در سراسر کشور و یا سایت فروش اینترنتی سایپا، خودروهای انتخابی خود را براساس قیمتهای جدید خریداری کنند.

همچنین مدیر فروش گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: فروش محصولات این گروه از امروز براساس مصوبات شورای رقابت آغاز می شود. عبدالله بابایی افزود: مردم می توانند به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری در نمایندگیهای مجاز گروه خودروسازی ایران خودرو، خودرو مورد نیاز خود را با قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده است، خریداری کنند.

وی افزود: قیمت خودروهای خریدارانی که از 17 بهمن اقدام به خرید خودرو از نمایندگی های مجاز ایران خودرو کرده اند هم بر اساس مصوباتی که از شنبه ارائه خواهیم داد، تعیین خواهد شد و چنانچه افزایش دریافت وجود داشته باشد به مشتریان بازگردانده می شود.

مردم می توانند به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری در نمایندگیهای مجاز گروه خودروسازی ایران خودرو، خودرو مورد نیاز خود را با قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده است، خریداری کنند

بابایی با عذرخواهی از شهروندان گفت: با مصوبات دولت و مستنداتی که به پلیس راهور دادیم از امروز مجوز شماره گذاری ارائه می شود و این دسته از مشتریان که حدود 70 هزار نفر هستند ، می توانند شماره و پلاکهای خود را دریافت کنند.

پیش از این، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت از تعیین شاخص‌های فرمول قیمت خودرو براساس متوسط تورم 53.26 درصدی این صنعت خبر داده و گفته بود: تورم بخشی خودروهای کم‌تیراژ (به جز پراید، پژو، سمند و تیبا) معادل 53.26 درصد در نظر گرفته شده، ضمن اینکه برای چهار مدل خودروی پرتیراژ به طور مشخص تورم بخشی مشخص شده که در همین حدود است.

در همین حال، تورم بخشی پراید 131 با فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا 50.8 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 52.1 درصد، سمند ال ایکس EF7 بنزینی با کیسه هوا 53.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 52.1 درصد، پژو 405 با ترمز ضدقفل و کیسه هوا 59.7 درصد و رانا 49.4 درصد اعلام شده است.

از شورای رقابت خبر می رسد قیمت خودروها براساس فرمول شورای رقابت بین 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت.

پسته

پسته پر غصه

در چند ماه اخیر یکی از موضوعاتی که نقل محافل شد افزایش یکباره قیمت آجیل به‌ویژه پسته بود. پیش از عید نوروز گمان می شد این افزایش قیمت به سبب نزدیکی به ایام عید و افزایش تقاضا برای این محصولات است اما با گذشت عید و رفع نیاز مردم بر خلاف پیش بینی ها تغییر آنچنانی در قیمت این محصولات ایجاد نشد. درباره نوسانات قیمت آجیل صحبت هایی صورت گرفته که از میان آنها می توان به اظهارات اسدالله عسگراولادی که گفته بود مردم آجیل نخرند تا ارزان شود در کنار صحبت های رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار که گفته بود با شعارهای "نمی‌خریم، نمی‌خریم" حجم خرید کاهش یافت و تولید ملی به حاشیه رفت، اشاره کرد.

همچنین کمپین‌هایی در فضای مجازی و در میان مردم در پی افزایش قیمت آجیل و پسته شکل گرفته بود تا نوروز 1392 را بدون آجیل و پسته سرکنند. البته در شبهای منتهی به سال نو آجیل و شرینی فروشی ها که عرضه کننده آجیل هستند مشتری های خود را داشتند اما حجم خرید مردم به گفته دست اندرکاران بازار نسبت به سال گذشته کمی کاهش پیدا کرد.

قیمت اقلام آجیل و خشکبار در حدود 20 درصد کاهش یافته است اما همچنان قیمت آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته فاصله دارد و اگر بخواهیم بنابر افزایش قیمت هرساله برای پسته قیمتی در نظر بگیریم پسته باید قیمتی در حدود کیلویی 35 هزار تومان داشته باشد. قیمت پسته درجه یک در فروردین سال گذشته کیلویی 28 تا 30زار تومان بود که با نزدیکی به اعیاد قربان و غدیر قیمت پسته درجه یک برپایه 30 هزار تومان ثابت شد.

فروش خودرو با کاهش 10 تا 20 درصدی

روغن نباتی پس از گرانی 35 درصدی، 10درصد ارازن شد

انجمن صنایع روغن نباتی که پیش از این با حذف ارز مرجع روغن نبانی از افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت این محصول خبر داده بود، پس از تکذیب حذف ارز مرجع اعلام کرد که روغن 10درصد ارازن می شود.

روغن

روابط عمومی انجمن صنایع روغن نباتی اعلام کرد، با رایزنی های صورت گرفته ازسوی انجمن روغن نباتی وهماهنگی های بعمل آمده با وزارت صنعت،معدن وتجارت به منظورحمایت ازمصرف کنندگان قیمت روغن نباتی کاهش 10 درصدی را تجربه کرد.

قاسم فلاحتی ،دبیرانجمن صنفی روغن نباتی ایران، با اشاره به روند کاهش قیمت روغن نباتی ،گفت: به لحاظ  تخصیص روغن های خام از شرکت بازرگانی دولتی به صورت تلفیقی قیمت روغن نباتی کاهش یافت.

وی، تاکید کرد: به منظورحمایت از مصرف کنندگان مقررگردید عمده محصولات شرکت های روغن نباتی تولیدی از تاریخ دوازهم اردیبهشت ماه  با 10 درصد کاهش نسبت به نرخ های اعلامی قبلی مورخ اول اردیبهشت ماه تولید وعرضه گردد.

پیش از این، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با عنایت به صورتجلسه ستاد تنظیم بازار مورخ 26/01/92 و هماهنگی فی مابین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لیستی از عمده ترین تولیدات کارخانجات روغن نباتی را با احتساب افزایش 30 تا 35 درصدی اعلام کرده بود.

قاسم فلاحتی ،دبیر انجمن روغن نباتی ایران با اشاره به اعلام لیست جدید قیمت احجام مختلف روغن نباتی،گفته بود: با توجه به جلوگیری از وقفه در تولید و عرضه کالای استراتژیک روغن نباتی لیست قیمت محصولات عمده تولیدی شرکتهای روغن نباتی با 30 تا 35 درصد تعدیل اعلام شد.

وی با اشاره به این که قیمت های جدید در سامانه 124 ثبت خواهد شد، افزود:این قیمت ها ازاول اردیبهشت ماه توسط شرکت های روغن نباتی در سطح کشور اعمال شده است.

به گفته وی، برای سایر احجام و بسته بندی‌های خاص نیز براساس توافق حداکثر 35 درصد افزایش قیمت عمل خواهد شد.

قیمت های جدید روغن با کاهش 10 درصدی به شرح زیر خواهد بود:

بطری 675 گرمی سویا 24600 ریال

بطری 810گرمی سویا 31600 ریال

حلب 4 کیلوگرمی نیمه جامد 176000 ریال

حلب 5/4 کیلوگرمی نیمه جامد 191000 ریال

حلب 5 کیلوگرمی نیمه جامد 215700 ریال

حلب 16 کیلوگرمی نیمه جامد 583000 ریال

روغن فله 32170 ریال

به منظورحمایت از مصرف کنندگان مقررگردید عمده محصولات شرکت های روغن نباتی تولیدی از تاریخ دوازهم اردیبهشت ماه  با 10 درصد کاهش نسبت به نرخ های اعلامی قبلی مورخ اول اردیبهشت ماه تولید وعرضه گردد

قیمت نفت و طلا در بازار جهانی افزایش یافت

قیمت جهانی نفت برای دومین روز متوالی افزایش یافت و این در حالی است که انتظار می رود آمارهای رسمی از بهبود وضعیت اشتغال در آمریکا طی ماه آوریل خبر دهد.هر بشکه نفت سبک آمریکا در این روز با 52 سنت افزایش در برابر 94.51 دلار معامله شد. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با 60 سنت افزایش به 103.45 دلار در هر بشکه رسید. نفت نیز با افزایش حدود 2 دلاری مواجه شده بود.کاهش ارزش دلار از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت عنوان شده است به طوری که هر یورو در معاملات دیروز در برابر 1.3119 دلار معامله شد. ارزش دلار در این روز 0.53 سنت در برابر یورو کاهش داشته است.افزایش تقاضای فیزیکی و کاهش ارزش دلار بر قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت به طوری که قیمت این فلز گرانبها با 14 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به 1481 دلار در هر اونس رسید.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 12 درصد کاهش یافته است و کارشناسان سال پر رونقی را برای این فلز پیش بینی نمی کنند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: تسنیم، ایسنا، مهر