تبیان، دستیار زندگی
این روزها پدر و مادرها توجه زیادی به آموزش بچه‌ها نشان می‌دهند و آن‌ها را در کلاس‌های مختلفی از کلاس زبان گرفته تا ژیمناستیک و موسیقی و نقاشی و غیره ثبت نام می‌کنند. اما در این میان توجهی ندارند که غذا خوردن و داشتن تغذیه‌ی سالم نیز آموختنی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ترفند ساده برای آموزش تغذیه‌ی درست به بچه‌ها


این روزها پدر و مادرها توجه زیادی به آموزش بچه‌ها نشان می‌دهند و آن‌ها را در کلاس‌های مختلفی از کلاس زبان گرفته تا ژیمناستیک  و غیره ثبت نام می‌کنند. اما در این میان توجهی ندارند که غذا خوردن و داشتن تغذیه‌ی سالم نیز آموختنی است.

کودک

غذا خوردن هم مانند حرف زدن است باید به بچه‌ها یاد داده شود. این روزها پدر و مادرها توجه زیادی به آموزش بچه‌ها نشان می‌دهند و آن‌ها را در کلاس‌های مختلفی از کلاس زبان گرفته تا ژیمناستیک و نقاشی و غیره ثبت نام می‌کنند. اما در این میان توجهی ندارند که غذا خوردن و داشتن تغذیه‌ی سالم نیز آموختنی است. یعنی باید به بچه‌ها یاد دهیم تغذیه چیست و چه نقشی در سلامتی بدن دارد. در این مقاله چند ترفند ارائه می‌دهیم که لذت غذا خوردن و توجه به بدن و سلامتی را به بچه‌ها یاد می‌دهد. با ما همراه باشید.

شازده کوچولوها را به خرید ببرید

می‌دانیم که کار راحتی نیست دست یکی از این وروجک‌ها را بگیرید و به خرید ببرید. اما باید سعی‌تان را بکنید. بچه‌ها از همان اول باید بدانند ماهی تازه چیست؟ میوه‌ی ارگانیک یعنی چه؟ فرق مواد غذایی محلی با مواد غذایی صنعتی چیست؟ و کلی اطلاعات دیگر که در این رفت و آمدها و خریدها به مرور در ذهن بچه‌ها رسوب می‌کند. زمانی که بچه‌ها در بازار میوه و تره بار یا بین قفسه‌های سوپرمارکت‌ها قدم می‌زنند علاوه بر این که با کلی ماده‌ی غذایی آشنا می‌شوند بلکه اولین درس‌های مربوط به تغذیه‌ی سالم را هم یاد می‌گیرند. زمانی که اصرار می‌کنند به شما در حمل سبد خرید کمک کنند و با دست‌های کوچکشان میوه داخل پاکت می‌ریزند کم کم خواص میوه‌ها و سبزیجات را هم یاد می‌گیرند. از زمان خرید و انتخاب مواد غذایی استفاده کنید و میوه‌های فصل را معرفی کنید. توضیحات ساده ای در مورد خواص مواد غذایی بدهید. مسئله را پیچیده نکنید اما همان توضیحات کوتاه و ساده‌ی شما اطلاعات زیادی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

ورود به آشپزخانه را آزاد کنید

خیلی از بچه‌ها در منزل حق دارند هر کاری انجام دهند الا وارد شدن به آشپزخانه! ورود به آشپزخانه را برای بچه‌ها قدغن نکنید. بچه‌ها دوست دارند خمیر ورز بدهند، اندازه بگیرند، بشکنند، بریزند و بپاشند. آن‌ها دوست دارند آشپزی کنند. درست است که اولش خرابکاری و بریز و بشکن است اما آن‌ها را از کسب این لذت محروم نکنید. به آن‌ها کمک کنید تا در غذا پختن کمکتان کنند و یا اگر دوست دارند غذای ساده ای برای کل خانواده تهیه کنند. می‌دانیم که بچه‌ها آشپزخانه‌ی نازنینتان را تبدیل به میدان جنگ می‌کنند اما با این کارهاست که کنجکاوی و علاقه آن‌ها به تغذیه و مواد غذایی تحریک می‌شود. حسن آن این است که دیگر غذا به دست دنبال بچه‌ها نمی‌دوید و قسم و آیه نمی‌آورید که کمی غذا بخورند.

حواستان به میزان غذایی که برای بچه‌ها می‌خورند باشد. جلوی پرخوری آن‌ها

را بگیرید. اگر گرسنه نیستند اصرار نکنید. اگر شام کمی می‌خورد او را سرزنش

نکنید. اما سعی کنید حتماً صبحانه‌ی کامل و زیادی بخورد

تنوع ایجاد کنید

یکنواختی محتویات بشقاب بچه‌ها جدی‌ترین مانع یادگیری تغذیه‌ی درست است. انتخاب مواد غذایی متنوع و ایجاد تنوع غذایی نقش مهمی در آموزش تغذیه‌ی درست و تست مزه های جدید است. لزومی ندارد یک غذای جدید درست کنید و او را وادار کنید تا همه‌ی آن را بخورد. به او پیشنهاد دهید که آن را بچشد و نظر بدهد. این‌گونه می‌توانید به تدریج مواد غذایی جدید و متنوع را با ذائقه‌ی او وفق دهید؛ و به این ترتیب اولین گام تغذیه‌ی سالم و متنوع را بردارید.

نوشابه و شیرینی‌جات: به اندازه!

شیرینی‌جات و نوشابه بخشی از دنیای کودکانه است. بچه‌ها عاشق این قبیل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین هستند. اما از همان ابتدای کودکی این قبیل خوراکی‌ها را آزادانه در اختیار آن‌ها قرار ندهید. به عنوان مثال همراه غذا نوشابه یا شربت به بچه‌ها ندهید. تا جایی که می‌توانید او را عادت دهید آب بنوشد. خوردن مداوم آب نبات و کیک و غیره جزو عادت‌های بد غذایی هستند که تعادل غذایی بچه‌ها را به هم می‌زنند و آن‌ها را بد عادت می‌کنند. خوردن نوشابه و شیرینی‌جات باید در موارد خاص مانند جشن تولد و مهمانی‌ها باشد.

به قانون 4 وعده‌ی غذایی احترام بگذارید

این یک قانون اساسی است. تا زمانی که بچه‌ها بزرگ شود و به سن نوجوانی برسند نیازها بیولوژیکی بدنشان با چهار وعده در روز تأمین می‌شود: یعنی صبحانه، ناهار، عصرانه و شام.

بر حسب سبک زندگی و عادت‌های غذایی خانواده سعی کنید که وعده های غذایی‌تان در ساعات ثابت و منظم میل کنید. حواستان به میزان غذایی که برای بچه‌ها می‌خورند باشد. جلوی پرخوری آن‌ها را بگیرید. اگر گرسنه نیستند اصرار نکنید. اگر شام کمی می‌خورد او را سرزنش نکنید. اما سعی کنید حتماً صبحانه‌ی کامل و زیادی بخورد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

4 ترفند ساده برای تهیه‌ی ناهار مورد علاقه‌ی فرزندتان

15 راهکار مناسب تغذیه‌ای برای کودکان

10 تا از بهترین غذاها برای کودکان

10 توصیه برای کوچولوها تا خوب غذا خوردن 

بچه‌ها را به منبع ویتامین‌ها وصل کنید 

آیا کوچولوهای توپولو هم باید رژیم بگیرند؟

لجبازی‌های کودکانه در نخوردن

فرزندتان را ماست خور کنید 

نتایج شگفت‌انگیز باانگشت غذاخوردن 

آنچه باید بخورند تا سالم و پرانرژی باشند 

یه‌دنده‌های بدغذا را پرخور کنید 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.