تبیان، دستیار زندگی
حالا که همه جا بوی بهار می‌دهد چرا ما آن را به خانه خود نیاوریم؟ این روزها بهترین موقعیت برای همه ماست؛ چه خانه‌مان کوچک باشد و چه بزرگ.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده‌هایی برای دکوراسیون بهاری


حالا که همه جا بوی بهار می‌دهد چرا ما آن را به خانه خود نیاوریم؟ این روزها بهترین موقعیت برای همه ماست؛ چه خانه‌مان کوچک باشد و چه بزرگ.


نوروز و بهار در شعر قدیم ژاپن(2)

فصل بهار است و همه جای شهر، رنگ بهار به خود گرفته است. بوستان‌ها از همیشه روزهای سال سبزتر است و کوچه و خیابان هم زیباتر شده است. گاهی که از کوچه‌هایی عبور می‌کنیم و پنجره‌هایی را می‌بینیم که با چند جعبه پلاستیکی گل تزیین شده‌اند، شاید ناخودآگاه بایستیم و چند ثانیه‌ای به گل‌ها خیره شویم و در دل، صاحب‌خانه را تشویق کنیم؛ هر چند که نه ما او را می‌شناسیم و نه او ما را.

حالا که همه جا بوی بهار می‌دهد چرا ما آن را به خانه خود نیاوریم؟ این روزها بهترین موقعیت برای همه ماست؛ چه خانه‌مان کوچک باشد و چه بزرگ.

چند دقیقه‌ای از وقت خود را به این کار اختصاص دهید و با تهیه چند گلدان مناسب، تغییر جالبی در اتاق‌ها، سالن و حتی آشپزخانه ایجاد کنید. یادتان باشد که گل‌های ساختمانی زیبا، به گلدان‌های مناسب و خوش‌رنگ نیز احتیاج دارد. گلدان‌های پلاستیکی خوش آب و رنگی در مراکز فروش گل و گیاه وجود دارد که با قیمت مناسب می‌توان آن‏ها را تهیه کرد.

اگر فضای کافی در اختیار دارید و می‌توانید تعداد بیشتری گلدان در گوشه‌ای از سالن قرار دهید، با قدری ابتکار، فضای زیباتری به خانه خود بدهید. به عنوان مثال، با چند تکه چوب می‌توان یک سکوی چند طبقه ساخت و گلدان‌ها را در سطوح مختلف چید یا اگر امکانش را داشته باشید، تکه‌های قطع‌شده درختان که با رنگ مناسبی پوشش داده شده‌اند، می‌تواند جای مناسب و زیبایی برای قرار دادن چند گلدان باشد.

در هر نقطه شهر که زندگی کنیم، خیلی راحت می‌توان به یک باغ گل یا گل‌فروشی دسترسی داشت. اما یادتان نرود میزان نور مورد نیاز و دفعات آب دهی به گلدان‌ها در طول هفته را از فروشنده سوال کنید.

اجازه ندهید فضای خانه دلتنگ‌تان‌ کند

عده‌ای از مردم به مبلمان تیره علاقه دارند و با این تفکر که این مبل‌ها دیرتر کثیف می‌شوند، به خرید آن‏ها رغبت بیشتری نشان می‌دهند، اما باید یادمان باشد مبل با چوب، پارچه و چرم تیره، فضای خانه ما را دلگیر می‌کند و حضور طولانی‌مدت در چنین فضایی، افراد خانه را خسته خواهد کرد. با توجه به این‌که این روزها خرید یک دست مبل تازه هزینه زیادی در بر دارد و هزینه کردن چنین مبالغی از عهده بسیاری از مردم برنمی‌آید، باید به کمک راه‌حل‌های دیگر، نقش این رنگ تیره را در خانه کمرنگ‌تر کرد.

از رنگ‌ها کمک بگیرید

اولین قدم برای جلوگیری از دلگیری خانه، تغییر رنگ دیوارهاست. رنگ روشن دیوارهای خانه می‌تواند بهترین و موثرترین اقدام برای این منظور باشد. امروزه رنگ‌هایی در بازار وجود دارد که به راحتی و با کمک یک غلتک روی دیوارها می‌نشیند، بو ندارد و خیلی زود هم خشک می‌شود. توجه داشته باشید که تغییر رنگ دیوارها، تنها چاره کار شما نیست. شما می‌توانید موکت، قالیچه و سایر پوشش‌های سطحی را نیز از رنگ‌های روشن انتخاب کنید.

اقدام بعدی استفاده از رنگ‌های مختلف در سایر وسایل خانه است. مثلاً کوسن‌ها، ظروف تزئینی یا رومیزی‌های رنگی هم می‌تواند کمبود رنگ خانه شما را جبران کند و روح تازه‌ای به خانه ببخشد. این کار نیز هزینه زیادی را به اقتصاد خانواده تحمیل نمی‌کند.

گلدان

از آینه تا شمعدان و گلدان

استفاده از آینه (البته متناسب با فضای خانه) و همچنین شمعدان‌های براق و صیقلی نیز بسیار موثر خواهد بود و می‌تواند فضای دل‌نشینی برای شما و سایر افراد خانواده فراهم آورد.

یکی دیگر از راه‌حل‌ها هم قرار دادن چند گلدان گل طبیعی در گوشه و کنار خانه است. گل‌هایی که برگ‌هایی به رنگ‌های روشن داشته باشند، انتخاب‌های مناسب‌تری هستند. با انجام همین چند کار ساده می‌توانید مشکل تیرگی رنگ مبل‌ها را تا حدودی جبران کنید.

چند اشتباه رایج در چیدمان خانه

همه ما همیشه دوست داریم و در تلاش هستیم خانه خود را به بهترین و زیباترین شکل ممکن تزئین کنیم، اما گاهی پس از پایان کار، وقتی نتیجه را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنچه به‌دست آمده است، رضایت‌بخش نیست. تکرار این موضوع، ما را دل‌زده کرده و از تغییر دکوراسیون منصرف می‌شویم، اما مشکل اصلی جای دیگری است.

خیلی‌ها هنگام تغییر چیدمان یا خرید وسایل منزل، مرتکب اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه می‌شوند و چون به این موضوع دقت نمی‌کنند، راه‌حل رفع این مشکل را در تغییر چند باره چیدمان وسایل می‌بینند که همین مسئله، موجب خستگی آن‏ها خواهد شد، خستگی‌ای که ما را به نتیجه مطلوب هم نخواهد رساند؛ پس اصلاً دکوراسیون جدید را فراموش می‌کنیم و مدت‌ها خانه را در یک شکل واحد نگه می‌داریم. شاید این اتفاق برای خیلی از خانم‌های خانه‌دار هم که حالا این مطلب را می‌خوانند، افتاده باشد، پس بهتر است با اشتباهات رایجی که در دکوراسیون خانه انجام می‌دهیم، قدری آشنا شویم.

استفاده زیاد از رنگ‌های تیره هم یک اشتباه بزرگ در دکوراسیون خانه است. امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه به سراغ رنگ‌های تیره می‌روند. شاید تیره کردن یکی از دیوارها، به نظر شما زیبا بیاید، اما اگر بیش از آن خانه خود را تیره کنید، مطمئن باشید به مرور زمان این نوع رنگ، شما را عصبی و ناراحت خواهد کرد.

حواستان به مبل‌ها باشد

یکی از اشتباهاتی که این روزها بسیار به چشم می‌خورد استفاده از مبلمان و سرویس غذاخوری با اندازه‌های بزرگ در خانه‌های کوچک است. اگر قصد رفتن به خانه‌ای را دارید که از منزل فعلی شما کوچک‌تر است، بهتر است تعدادی از مبل‌ها را که ضروری نیستند، کنار بگذارید تا چیدن مبل‌های بزرگ و اغلب تیره، فضای خانه جدید را کوچک‌تر و دلگیر نکند.

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیار متداول است و بیشتر در خانه‌های کوچک به چشم می‌خورد، چسباندن همه مبل‌ها به دیوار است. اگر شما فضای کمی برای مبل‌هایتان دارید بهتر است یکی، دو مبل را با فاصله از دیوار قرار دهید. همین تغییر کوچک، نقش بسزایی در دکوراسیون خانه خواهد داشت.

رنگ‌ها را خوب بشناسید

استفاده زیاد از رنگ‌های تیره هم یک اشتباه بزرگ در دکوراسیون خانه است. امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه به سراغ رنگ‌های تیره می‌روند. شاید تیره کردن یکی از دیوارها، به نظر شما زیبا بیاید، اما اگر بیش از آن خانه خود را تیره کنید، مطمئن باشید به مرور زمان این نوع رنگ، شما را عصبی و ناراحت خواهد کرد.

چیدمان كتابخانه خانگی

همیشه دقت داشته باشید که در چیدمان خانه خود، باید از یک سبک خاص پیروی کنید. تلفیق چند سبک (مدرن، کلاسیک، اسپرت و...) نه تنها منظره و نمای کلی جالبی ایجاد نمی‌کند، بلکه خانه را نامنظم و شلوغ نشان می‌دهد. استفاده از رنگ‌های تند و شاد، به نظر عده‌ای بسیار زیبا بوده و محیطی گرم و صمیمی در خانه ایجاد می‌کند، اما اگر همین رنگ‌های شاد در تعداد زیاد و غیر کارشناسی کنار یکدیگر قرار بگیرد، زیبایی خود را از دست می‌دهد و فضایی شلوغ را ایجاد می‌کند.همچنین دکوراسیون‌های خیلی خلوت با تعداد کم اسباب و لوازم هم زیبا نخواهد بود و خانه را خالی و سرد نشان می‌دهد. پس همیشه سعی کنید تعداد اجزای دکوراسیون داخلی خانه را با توجه به مساحت اتاق‌ها و سالن انتخاب کنید.

زیاده‌روی نکنیم

عده‌ای از افراد به نوع خاصی از لوازم تزئینی علاقه دارند و به همین دلیل در دکوراسیون خانه از همان نوع خاص، بیش‌ازحد استفاده می‌کنند. برای مثال در تعدادی از خانه‌ها می‌بینیم که روی همه میزها و تمام سطوح، گلدان‌های تزئینی بلوری چیده شده یا همه جا وسایل مسی یا برنزی می‌بینیم. این ظرف‌ها و لوازم، هر قدر هم زیبا باشد، تعداد زیادشان نمای زیبای آن‏ها را از بین برده و ظاهر خانه را نیز زیبا نشان نخواهد داد. پس در چیدمان لوازم تزئینی هم نباید زیاده‌روی کرد.

نور را دریابید

نورپردازی واحد، نمای زیبایی در خانه ایجاد نخواهد کرد و بهتر است در قسمت‌های مختلف و به‌خصوص اتاق نشیمن، از چند منبع نور استفاده شود. این نکته به‌هیچ‌وجه به معنای زیاد هزینه کردن نیست، شما با همان تعداد منبع نور، اما با رنگ‌های متفاوت و زیبا، می‌توانید فضای دل‌نشین‌تری داشته باشید.

جام جم


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: pkamand

مطالب مرتبط:

ساده و زیبا بچینید (ویژه نامه)

ریزه کاری خانه داری (ویژه نامه)

چگونگی چیدمان وسایل دکوری

تنگی نفس در آشپزخانه کوچک!

تغییر دکوراسیون برای تغییر روحیه

راه پله، ویترین خانه است!

هنر چیدمان آشپزخانه كوچك

استفاده بهینه از فضای زیرپله

دور ریختنی‌های قابل استفاده!

اشیائی متفاوت برای قلاب لباس!

روش ساخت زیر لیوانی سنگی

آموزش ساخت جعبه‌های نمدی

کفش‌های کهنه را گلدان كنید!

آموزش سبزی کاری در تخم مرغ

آموزش دوخت روتختی زیبا

زیر لیوانی‌های رنگی درست کنید

تجربه هنر گونی دوزی + آموزش

آموزش دوخت جای حوله و دستمال

ایده‌هایی کوچک برای کارهای بزرگ