تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از مشكلات زناشویی ناشی از احترام نگذاشتن به حریم خصوصی یكدیگر و خدشه‌دار كردن آن است.ما برای كامل‌تر شدن ازدواج می‌كنیم نه عوض شدن و تبدیل شدن به موجودی كه همسرمان می‌خواهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود ممنوع، حتی شما همسر عزیز


بسیاری از مشكلات زناشویی ناشی از احترام نگذاشتن به حریم خصوصی یكدیگر و خدشه‌دار كردن آن است.ما برای كامل‌تر شدن ازدواج می‌كنیم نه عوض شدن و تبدیل شدن به موجودی كه همسرمان می‌خواهد.

ورود ممنوع؛ حتی شما همسر عزیز

هر انسانی در هر مقام، موقعیت، جنسیت و نسبتی دارای یک حریم خصوصی است که خودش آن را تعریف می‌کند؛ یعنی برای دیگران مشخص می‌کند که تا کجا اجازه دارند در حریم او وارد شوند.

یک آدم متشخص به حریم خصوصی همسرش احترام می گذارد.هر انسانی در هر مقام، موقعیت، جنسیت و نسبتی دارای یک حریم خصوصی است که خودش آن را تعریف می کند؛ یعنی برای دیگران مشخص می کند که تا کجا اجازه دارند در حریم او وارد شوند.

در یک جامعه متمدن همواره در ارتباط اولیه تمام حریم ها را بسته تلقی می کنند تا جایی که شخص اجازه ورود بدهد.

بدین معنا که وقتی به ما گفتند سوار خودروی ما بشوید ما سوار خودروی دیگران می شویم. وقتی گفتند «لطفاً تلفن را جواب دهید» ما تلفن دیگران را جواب می دهیم و پس از عذرخواهی می گوییم «فعلاً خودشان امکان صحبت ندارند.» تلفن همراه، کمد شخصی، دفترچه خاطرات و... همه و همه حریم خصوصی محسوب می شود و نباید هیچ گاه بدون اجازه دیگران به آن ها ورود کرد. درباره وسیله ای مانند تلفن همراه حتی به شماره ای که روی گوشی افتاده و در حال زنگ زدن است نیز نباید نگاه کرد.

یک آدم متشخص تمام این حریم های شخصی و خصوصی را برای همسرش نیز قائل است. هیچ گاه نباید گفت بین زن و شوهر این حرف ها وجود ندارد. البته تذکر این نکته لازم است که از سویی نباید در خانه هیچ دری اعم از در اتاق یا در کمد به روی زن یا شوهر قفل باشد و از سوی دیگر نباید هیچ گاه سراغ وسایل شخصی و حریم خصوصی یکدیگر رفت. به دیگر سخن، خانه خوب، خانه ای است که بیش از هر چیز اعتماد متقابل در آن موج بزند. ( محمد امین تاجور-مشاور خانواده)

مثال:

مرد خطاب به همسرش که در حال شستن ظرف های شام است می گوید: ببخشید خانم تلفنت زنگ می خوره، می تونی جواب بدی.

-لطف می کنی تلفن رو برداری ببینی کی داره تماس می گیره

-بله چند لحظه اجازه بده... دوستت ناهید خانم داره زنگ می زنه

-لطفاً تلفن رو جواب بده بگو خودم چند دقیقه دیگه باهاش تماس می گیرم، ممنون!

در خانه هیچ دری اعم از در اتاق یا در کمد به روی زن یا شوهر قفل باشد و از سوی دیگر نباید هیچ گاه سراغ وسایل شخصی و حریم خصوصی یکدیگر رفت

زندگی مشترك به معنی به شراكت گذاشتن همه چیز با همسرمان است، اما در این بین نمی‌توان انكار كرد كه هر انسانی مستقل از دیگران است، همان‌طور كه كودك از والدینش یا حتی خواهر یا برادر دو قلویش مستقل است. این استقلال به معنی آن است كه هر یك از ما به‌تنهایی برای خود قلمرویی داریم كه مخصوص خود ماست؛ مثل افكاری كه در ذهنمان می‌پرورانیم و اهداف شخصی‌مان و مجموعه رفتاری كه از شخصیت ما سر می‌زند و تمام چیزهایی كه ما را به خودمان می‌شناساند، در واقع خود واقعی ما كه مستقل از تمام جهان اطراف ماست.

فواید یك حریم خصوصی

انسانی كه به حریم خصوصی‌اش احترام گذاشته می‌شود، عزت نفس و اعتماد به‌نفس كافی برای زندگی دارد.

داشتن حریم خصوصی به انسان انگیزه پیشرفت در زندگی و مقابله با مشكلات آن را می‌دهد.

انسان در حریم خصوصی‌اش به خودش اهمیت می‌دهد و به خودش می‌اندیشد. این فرصتی است كه با خود روبه‌رو شود و رفتار و اعمال خود را مورد قضاوت قرار دهد و به اصلاح آنها بپردازد.انسان در خلوت خود بدون ریا و تظاهر و بدون اثر گرفتن از هیچ چیز و هیچ كس به تفكر می‌پردازد و نتایج بهتر و دقیق‌تری خواهد گرفت.

كسی كه حریم خصوصی‌اش را محترم بشمارد، به حریم خصوصی دیگران نیز احترام خواهد گذاشت و همین در ایجاد ارتباطش با دیگران و بخصوص همسرش تاثیر مثبت دارد.

چگونه به حریم خصوصی خود احترام بگذاریم

توجه به علایق خود و در نظر گرفتن عقاید و افكار شخصی‌مان، به معنی احترام به حریم خصوصی‌مان است؛ اما این اهمیت دادن باید بدون افراط و تفریط باشد تا تاثیر آن در زندگی مثبت باشد. احترام به حریم خصوصی در زندگی مشترك به معنی اهمیت دادن به جسم و روحمان است؛ بدون این‌كه بخواهیم از وظایفمان در زندگی كم بگذاریم.

حریم خصوصی شما یعنی زمانی در روز مختص شماست كه به كارها و علایق شخصی‌تان در چارچوب خانواده برسید. حریم خصوصی یعنی شما می‌توانید زمانی را با خود خلوت كنید و كسی مزاحم شما نباشد. حریم خصوصی یعنی شخصیت ناب شما كه در رفتارتان جلوه گر خواهد شد و روز به روز در حال پیشرفت و تكامل خواهید بود.

اگر بتوانید بدون پیش داوری به این راهكارها عمل كنید و حریم خصوصی خود و همسرتان را در نظر بگیرید، زندگی مشتركتان زیبا تر خواهد شد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : خانواده مسلمان/بیتوته

مطالب مرتبط :

پنج راز ارتباط زن و شوهری

لذت ، آرامش و عشق زیر یک سقف

یارگرمابه و گلستان هم باشید

همسرتان جایزالخطا ست!

همسرانی با اختلاف سنی نامتعارف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.