تبیان، دستیار زندگی
گوشی های هوشمند مزایای زیادی را برای ما به همراه دارند. نصب شدن نرم افزارهای مختلف یكی از بزرگترین مزایای این گوشی هاست كه به ما امكان می دهند تا نیازهای خود را در هر مكانی بر طرف كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت در اسمارت‌فون


گوشی های هوشمند مزایای زیادی را برای ما به همراه دارند. نصب شدن نرم افزارهای مختلف یكی از بزرگترین مزایای این گوشی هاست كه به ما امكان می دهند تا نیازهای خود را در هر مكانی بر طرف كنیم.

امنیت در اسمارت‌فون

به هنگام نصب این نرم افزارها و استفاده از اینترنت می بایست مراقب تهدیدها نیز باشیم چرا كه گوشی هوشمند شما می تواند توسط نرم افزاهای مخرب، تروجان ها، کرم ها یا دیگر تهدیدها آلوده شود. در صورتی كه محافظت كافی را از تلفن خود نداشته باشید می تواند برای شما دردسر ساز بوده و به نوعی تمامی اطلاعات شما را نابود كنند.

اگرچه بیشتر كاربرد تلفن های هوشمند استفاده از آن ها جهت ارسا و دریافت SMS است با این وجود از این طریق هم امكان آلوده شدن اطلاعات شما وجود دارد چرا كه هكرها با فرستادن پیام ها در قالب هرزنامه می توانند درصدد آلوده كردن تلفن شما برآیند.

با این كار اطلاعات شما در جایی نامعلوم ثبت خواهد شد. این عمل را در اصطلاح اسمیشینگ می نامند. این كار از طریق پیام برگشتی (return message) یا با واداشتن به تماس با یک شماره انجام می شود. پس از ثبت شدن اطلاعات مورد نظر، این اطلاعات را می توان با ایجاد یک حساب بانکی جعلی مورد سوء استفاده قرار داد.

گوشی های هوشمند یك سری از خطرات دیگر همچون وای- فای و بلوتوث را نیز به همراه دارند. زمانی كه شما از برخی از ارائه كنندگان وای فای رایگان مانند hotspot استفاده می كنید باید مراقب باشید چرا كه برخی از نرم افزارهای مخرب می توانند اطلاعات شخصی همچون گذرواژه ها، اطلاعات کارت اعتباری و دیگر اطلاعات شناسایی کاربر را به دست آورند. چنانچه وای- فای رایگانی در یک مکان عمومی یافتید که به وسیله یک شرکت معتبر ارائه نشده است، از آن اجتناب کنید.

امنیت در اسمارت‌فون

از جمله تهدیدات دیگر، پیام رسانی متنی جنگی است، که در خوردروهایی كاربرد دارد كه به گوشی های هوشمند متصل می شوند. با استفاده از این پیام رسان های متنی جنگی می توانند تمامی رمزهای شما را ردیابی كرده و در نهایت خودرو شما را بدون کلید به سرقت ببرند.

به این نكته توجه داشته باشید كه، اگر رمز عبوری که در گوشی تان استفاده می کنید، چه برای باز کردن قفل، دسترسی به پیامگیر صوتی یا تنظیم و راه اندازی بلوتوث باشد، در این حالت گوشی شما تنها به عنوان یك دستگاه تلقی نمی شود بلكه به عنوان یك منبع اطلاعاتی مطرح می شود.

در قسمت قبل به یك سری از مزایای GPS اشاره كردیم كه موجب می شود تا شما امکان استفاده از ابزارهای مبتنی بر مکان برای گوشی های هوشمند و تبلت ها  را در اختیار داشته باشید. این ابزارها با تمامی مزایای خود ممكن است تهدیدهای بسیار بزرگی برای شما باشند. دقت داشته باشید كه همواره در گوشی شما یک گزینه پیش فرض وجود دارد که چنانچه مایلید مکان کنونی تان مخفی بماند آن را غیر فعال سازید.

به هنگام دانلود و یا خرید اپلیكیشن برای اسمارت فون خود، به فروشگاه مورد نظر دقت كنید. همچنین باید آگاه باشید که نشانی های وب (URL) کوتاه شده در توییتر و ایمیل می توانند خطرناک باشند. این موضوع همان قدر كه بر روی رایانه های شخصی اهمیت دارد بر روی گوشی های هوشمند نیز دارای اهمیت است چرا كه لینک های به دست آمده می توانند به آسانی در خدمت کدهای مخرب مختلف باشند.

به این نكته توجه داشته باشید كه اگر رمز عبوری که در گوشی تان استفاده می کنید، چه برای باز کردن قفل، دسترسی به پیامگیر صوتی یا تنظیم و راه اندازی بلوتوث باشد، در این حالت گوشی شما تنها به عنوان یك دستگاه تلقی نمی شود بلكه به عنوان یك منبع اطلاعاتی مطرح می شود

در صورتی كه می خواهید گوشی شما به طعمه ای برای سرقت خودرو و یا یک دستگاه شنونده یا ردیاب یا وسیله ای برای فرستادن تمامی اطلاعات شخصی به یک گروه هكر تبدیل نشود بهتر است نكات زیر را به دقت انجام دهید.

** اگر از گوشی مانند اندروید استفاده می كنید و با قابلیتی همچون كشیدن بر روی صفحه كلید برای شروع كار استفاده می كنید با توجه به جالب بودن این قابلیت، بهتر است از رمز ورود برای صفحه نمایش خود استفاده كنید.

امنیت در اسمارت‌فون

** تا حد امكان آیفون را جیلبریک یا اندروید را روت نکنید. اگرچه شما با این كار می توانید برنامه های مختلفی را بر روی اسمارت فون خود نصب كنید اما این كار امکان دسترسی را برای مزاحمان، یا از طریق برنامه ها یا به طور مستقیم از طریق اینترنت فراهم می کند.

** از ابزارهای پشتیبان گیری و نرم افزار امنیتی استفاده كنید.

به طور كلی...

به طور كلی شما نمی توانید از هر تهدید خاصی آگاه شوید، اما با کمک نکات بالا می توانید از تهدیدها تا حدی جلوگیری کنید و اقدامات لازم را برای بین بردن خطرها به کار ببندید.

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Mobile phone security

4 Smartphone Security Risks To Be Aware Of "By Christian Cawley"

makeuseof