تبیان، دستیار زندگی
شاید این سوال برای شما پیش بیاید كه یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است و یا این كه چه كسانی توانایی استفاده از آن را دارند؟ کشور ما در چه جایگاهی قرار دارد ؟ چه موانع و مشکلات ما چیست؟ ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید كه یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است و یا این كه چه كسانی توانایی استفاده از آن را دارند؟ عدم رشد سریع یادگیری الكترونیكی در زمینه های گوناگون چه دلایلی دارد؟

در دو مطلب قبل در مورد نسل ها و ویژگی ها  و استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک صحبت کردیم هم چنین معایب آموزش الکترونیکی را بر شمردیم که شامل:

یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است؟

1. عدم تمركز یادگیرندگان

2. عدم مشاهده سایرین یا به عبارتی چهره به چهره

3. مشكلات روانی فراگیران

4. عدم وجد كار عملی

بود. در ادامه ....

توضیح 3 مورد اول را از اینجا بخوانید

4. مشكلات روانی فراگیران

از آن جایی كه در یادگیری الكترونیكی افراد در یك مكان نیستند و ممكن است شرایط روحی و اجتماعی افراد متفاوت باشد بر روی میزان یادگیری تاثیر به سزایی می گذارد. این موضوع باعث می شود برای افرادی كه تنها هستند مشكلات روانی ایجاد شود.

5. عدم وجد كار عملی

اگر چه در یادگیری الكترونیكی افراد به تولید دانش جدید می پردازند با این وجود به دلیل آن كه افراد در یك مكان نیستند به همین دلیل قادر به انجام كارهای گروهی و حضور در كارگاه ها و آزمایشگاه ها نیستند به همین خاطر آموزش تنها به صورت تئوری ارابه می شود.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید كه یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است و یا این كه چه كسانی توانایی استفاده از آن را دارند؟
یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است؟
علاوه بر افرادی كه در دانشگاه ها مشغول به آموزش هستند و یا كارمندان و ... افرادی كه در مناطق دور افتاده ای زندگی می کنند و دسترسی به امكانات آموزشی مناسب را ندارند می توانند از این روش برای آموزش استفاده كنند.

هم چنین در برخی مناطق پایین بودن فرهنگ موجب می شود كه زنان و دختران از آموزشی كافی عقب بمانند و این نوع آموزش موجب می شود تا آن ها بتوانند از آموزش های جدید بهره ببرند.

آموزش الكترونیكی به برگزاری در مكان خاصی نیاز ندارد به همین خاطر افرادی كه دارای نقص جسمانی هستند و یا در نوشتن و ... مشكل دارند می توانند با بهره گیری از یادگیری الكترونیكی از موارد آموزشی هم چون صوتی، تصویری و ... استفاده كنند.

در جهان امروزی كه در حال پیشرفت است تنها راه آسان زندگی كردن، آموزش به صورت مداوم است و این دلیلی است بر این موضوع كه نیروهای كار در هر زمینه ای به گسترش دانش خود بپردازند.

ایران نیز از جمله كشورهایی است كه در زمینه یادگیری الكترونیكی فعالیت های گسترده ای را انجام داده است و تلاش می کند تا به حد كافی این موضوع را بسط داده و در زمینه های مختلف از آن بهره ببرد

ایران نیز از جمله كشورهایی است كه در زمینه یادگیری الكترونیكی فعالیت های گسترده ای را انجام داده است و تلاش می کند تا به حد كافی این موضوع را بسط داده و در زمینه های مختلف از آن بهره ببرد. این موضوع نیازمند آن است تا تمامی جوانب و مسایل مانند منابع مالی، انسانی، فرهنگ، مدیریت و ... را در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد.

اما در گسترش آموزش الکترونیک مشکلاتی نیز در کشور ما وجود دارد كه موجب عدم رشد سریع یادگیری الكترونیكی در زمینه های گوناگون می شود که در زیر نظرات برخی از تحلیل گران در آموزش کشور را آورده ایم:

1. نبودن هدفی مشخص در چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات
2. اجرا كنندگان یادگیری الكترونیكی
3. تعدد مراكز، تعدد تصمیم گیری
4. نبودن مدیریت و هماهنگی در جهت بیان مفهوم یادگیری الكترونیكی
5. نبود زیرساخت ها و سرمایه كافی
یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است؟

1. نبودن هدفی مشخص در چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات

در حال حاضر در كشور ما هدف مشخصی برای چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) وجود ندارد و هنوز مشخص نیست كه چرا قصد گسترش فناوری اطلاعات را دارند. آیا به منظور گسترش منابع انسانی است؟

آیا توسعه آموزشی مدنظر بوده است؟

توسعه فرهنگی و اقتصادی منجر به توسعه فناوری اطلاعات شده است؟

نبودن جوابی درست برای تمامی این سوال ها موجب می شود تا جلوی پیشرفت در زمینه های مختلف گرفته شود.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان