تبیان، دستیار زندگی
مهاجم آذری سالهای نه چندان دور تیم‌های تراكتورسازی تبریز، پاس تهران، هامبورگ آلمان، استقلال تهران و سپاهان اصفهان پس از پایان رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان پیشنهاد مسئولان باشگاه الشارجه امارات را پذیرفت و به صف 8 بازیكن حا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسول خطیبی: آقای گل لیگ امارات ایرانی خواهد بود


مهاجم آذری سالهای نه چندان دور تیم‌های تراكتورسازی تبریز، پاس تهران، هامبورگ آلمان، استقلال تهران و سپاهان اصفهان پس از پایان رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان پیشنهاد مسئولان باشگاه الشارجه امارات را پذیرفت و به صف 8 بازیكن حاضر ایرانی در این كشور پیوست.

رسول خطیبی در خصوص مسائل مختلف به صحبت پرداخت كه از نظر می گذرد:


شنیده‌ای كه سپاهان در دیدار رفت فینال جام حذفی توانسته از پرسپولیس تساوی بگیرد و در بازی برگشت برای به دست آوردن جام قهرمانی امیدوارانه‌تر از حریف خود به میدان خواهد رفت؟

بله، تیم فوتبال سپاهان علی‌رغم از دست دادن مهره های ارزشمندی همچون ادموند بزیك، عباس آقایی و حتی تاوارز سرمربی فصل گذشته خود توانست در یك دیدار حساب شده پرسپولیس را در خانه متوقف كند و برای برگزاری دیدار برگشت در اصفهان و به دست آوردن جام قهرمانی پیكارها آرام و قرار نداشته باشد.


یعنی در این دیدار كه قرار است جمعه هفته جاری برگزار شود پرسپولیس را یك حریف دست و پا بسته‌ای می‌دانی؟

به هیچ وجه، پرسپولیس جزو معدود تیم‌هایی است كه در تمام ورزشگاه‌های ایران میزبان بوده و از حمایت تماشاچیان پرشور خود نهایت استفاده را می‌برد، در این دیدار شانس قهرمانی هر دو تیم یكسان است و نمی‌شود نتیجه آن را از پیش تعیین كرد.


كار لوكا بوناچیچ و ادسون تاوارز سرمربیان فصل جدید و گذشته سپاهان را چطور ارزیابی می‌كنی؟

تاوارز به دلیل عدم شناختی كه از فرهنگ ایران و مردم علاقمند به فوتبال ما داشت خیلی دیر توانست نتیجه بگیرد و بیشتر از یكسال در سپاهان دوام نیاورد، ولی لوكابوناچیچ تجربه كار در فولاد و استقلال اهواز را با خود یدك می‌كشد و بهتر می‌تواند بازدهی داشته باشد. منتهای مراتب شخصیت منضبط وی به شدت مخالف بی‌نظمی است و از هرج و مرج تاكتیكی تیم یا بازیكنان عصبانی می‌شود.


برند كراس سرمربی تیم تنه ریف اسپانیا كه مدتی را هم در پگاه گیلان سابقه مربیگری دارد به شدت خواهان به خدمت گرفتن تو بود، ولی به یكباره سر از الشارجه درآوردی و همه را متعجب كردی؟

متاسفانه این تیم اسپانیایی در حال حاضر در دسته دوم رقابت‌های لالیگا قرار دارد و نمی‌توانستم خودم را راضی كنم كه در این سطح بازی كنم. ولی در عوض الشارجه از یك مربی با دانش معتبر اروپایی برخوردار است و سكوی پرتاب بهتری برای حضورم در لیگ‌های معتبر اروپایی خواهد بود. این نكته را هم اضافه كنم كه اگر تنه ریف به رقابتهای لالیگا وارد شود چندان بی‌تمایل هم نیستم در این تیم توپ بزنم.


بیشتر به خاطر شرایط مالی پیشنهاد الشارجه‌ای ها را ارجح تر دانستی؟

آنها به مدت دو سال خواهان به خدمت گرفتن من بودند و تمامی بازیهایم در لیگ ایران را زیر نظر داشتند. در اینجا الشارجه یا هر باشگاه دیگر اماراتی عاشق بازیكنی نیست كه بی‌جهت پولش را به پایش بریزد، بلكه با این دید كه این بازیكنان یك سروگردن از بازیكنان عرب خودشان بالاتر هستند، آنها را استخدام می‌كنند.


فكر نمی‌كنی سطح كمی و كیفی این رقابتها نسبت به لیگ حرفه‌ای ایران بسیار پایین تر باشد؟

بیشتر نباشد، كمتر هم نیست، زیرا كه در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا همیشه نمایندگان پر قدرتی را روانه مسابقات كرده و با جذب بازیكنان و مربیان صاحب سبك فوتبال جهان جذابیت مسابقات خود را بیشتر از فوتبال كشورهایی همچون ایران كرده است.


برای الشارجه امسال چه جایگاهی را در لیگ امارات پیش‌بینی می‌كنی؟

این رقابت‌ها از پنجشنبه هفته جاری آغاز می‌شود و با توجه به پشت سر گذاشتن دوران بدنسازی مناسب و بازیكنان خوبی كه جذب كردیم می‌توانیم جزو تیم‌های بالای جدول باشیم.


در ایران اكثر نشریات حضور الشارجه در رقابت‌های جام خلیج را تحریم كرده بودند و این رقابتها را برخلاف موازین ایران می‌دانستند؟

این پیكارها به هیچ وجه نام خلیج عرب را به همراه نداشت و رقابتها در چارچوب همبستگی بیشتر كشورهای عربی حوزه خلیج فارس برگزار می‌شود،علاوه بر این در كل جهان، خلیج مكزیك و خلیج‌های مختلفی وجود دارد كه كشورهای زیرمجموعه یا حوزه قرار گیری آن، چنین رقابتهایی را برگزار می‌كنند. در بندهای قراردادم با الشارجه قید شده كه تنها از بازی مقابل تیم‌های رژیم اشغالگر قدس پرهیز كنم و در سایر مسابقات باید تحت نظر سیاستهای باشگاه عمل نمایم.


با توجه به حضور علی سامره، رضا عنایتی، جواد كاظمیان، فرهاد مجیدی و آرش برهانی چند درصد شانس به دست آوردن عنوان آقای گلی لیگ امارات را با توجه به پست تخصصی‌ات كه یك مهاجم است پیش‌بینی كرده‌ای؟

كار بسیار مشكلی است ولی تمام سعی خودم را می‌كنم كه بتوانم این عنوان را به دست آورم. این را مطمئن باشید آقای گل رقابتهای لیگ امارات یك ایرانی خواهد بود و اجازه عرض اندام به مهاجمان خارجی دیگر كشورها كه در اینجا بازی می‌كنند را نخواهیم داد.


در تیم ملی رسول خطیبی كمتر به میدان فراخوانده می‌شود، این در حالی است كه با توجه به عدم دعوت از علی دایی با وجود وحید هاشمیان، فرهاد مجیدی، رضا عنایتی، سیاوش اكبرپور و حتی آرش برهانی كار مشكلی را پیش روی خواهی داشت؟

همیشه سعی كردم از كوچك‌ترین فرصتهایی كه در تیم ملی كشورم برایم فراهم شده كمال استفاده را ببرم و با گلزنی بتوانم دل مردم را شاد كنم، ولی تمامی این قضایا بسته به نظر مربیان تیم ملی است و من به عنوان یك بازیكن وظیفه‌ای به غیر از اطاعت كردن نخواهم داشت.


آیا ایران در دو دیدار باقیمانده از رقابتهای مقدماتی جام ملتهای آسیا می‌تواند امتیازات لازم را به دست آورد؟

چرا كه نه، تیم ملی بازیهای دشوار خود را پشت سر گذاشته و در دیدار مقابل چین تایپه و دیدار خانگی با كره جنوبی می‌تواند حداكثر امتیازات لازم را به دست آورد و به عنوان تیم نخست راهی رقابتهای جام ملتهای آسیا بشود.


یعنی از حالا ایران را با وجود كره جنوبی 10 امتیازی، بخت اول صعود به دور بعدی رقابتها می‌دانی؟

تا پیش از دیدار آخرمان مقابل كره جنوبی، بله. ولی این دیدار نبرد دو قدرت فوتبال در آسیا خواهد بود و هر تیمی كه حرفه‌ای تر عمل كند می‌تواند صدرنشین گروه لقب بگیرد.


آیا برای شركت در رقابتهای تورنمنت سه جانبه اردن و دیدار مقابل چین تایپه می‌توانی به تیم ملی بپیوندی؟

در رقابت با چین تایپه كه در تقویم سالانه فیفا و كنفدراسیون فوتبال آسیا گنجانده شده می‌توانم 72 ساعت پیش از آن به تیم ملی اضافه شویم، ولی تورنمنت سه جانبه اردن چون جنبه تشریفاتی و دوستانه دارد را از دست خواهم داد.