تبیان، دستیار زندگی
شواهد موجود نشان می دهند که شکستگی مچ دست، شایع ترین شکستگی استخوان در جهان است و پوکی استخوان عاملی مهم در بروز این نوع آسیب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکستگی مچ دست؛ شایع‌ترین شکستگی


شواهد موجود نشان می دهند که شکستگی مچ دست، شایع ترین شکستگی استخوان در جهان است و پوکی استخوان عاملی مهم در بروز این نوع آسیب محسوب می شود.


شکستگی استخوان مچ دست

دکتر سید تقی نوربخش، رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران شکستگی مچ دست را جزو شایع‌ترین شکستگی‌ها دانست و گفت:

«این نوع شکستگی بیشتر در افراد مسن و افرادی که دارای پوکی استخوان هستند اتفاق می‌افتد.

شکستگی مچ دست اگر به نحو صحیح درمان نشود، ممکن است عوارض جدی در پیش داشته باشد.

اگر شکستگی در داخل مفصل گسترش پیدا کند عوارض بیشتری به همراه دارد. اما شکستگی در مچ دست چون در ناحیه فوقانی است، مقداری از تغییر شکل آن که در اثر عارضه درمانی ایجاد می‌شود توسط بدن قابل تحمل است و بیمار علی رغم عارضه، مشکل جدی پیدا نمی‌کند.»

هادی عبادی، متخصص و جراح ارتوپدی در این رابطه می گوید:

«بسیاری از آسیب های ارتوپدی در نتیجه تروما ایجاد می شوند و در صورتی که استخوان ها استحکام کافی نداشته باشد، احتمال بروز شکستگی یا تشدید آسیب افزایش می یابد.

پوکی استخوان عاملی تاثیر گذار در بروز آسیب های ارتوپدی است. شواهد موجود نشان می دهند که شکستگی مچ دست شایعترین شکستگی و آسیب استخوانی در جهان است و پوکی استخوان عاملی مهم در بروز این نوع آسیب محسوب می شود.

شکستگی استخوان اسکافویید، شایع ترین آسیب مچ دست به دنبال ضربه بوده و در جوان ها شایع است

پس از شکستگی مچ دست، شکستگی گردن، بالای ران، مهره ها، زانو، شانه، لگن و مچ پا نیز جزء آسیب ها و شکستگی های شایع استخوانی محسوب شده که به ویژه در افراد سالمند شیوع بسیار بالایی دارند.

عمده آسیب های فوق به علت پوکی استخوان ایجاد می شوند و در واقع در صورت بروز تصادفات، افتادن از بلندی و دیگر حوادث مشابه، فرد مبتلا به پوکی استخوان بیش از دیگران در معرض آسیب و شکستگی قرار دارد.»

شکستگی استخوان مچ دست

شکستگی استخوان اسکافویید در مچ دست 

شکستگی استخوان اسکافویید، شایع ترین آسیب مچ دست به دنبال ضربه بوده و در جوان ها شایع است، ولی در بچه ها و در افراد مسن کمتر دیده می شود.

مکانیسم ایجاد این شکستگی، افتادن روی کف دست در حین زمین خوردن است.

مچ دست انسان از هشت استخوانچه تشکیل شده است که یکی از آنها استخوان اسکافویید است.

از بین استخوانچه های مچ دست، استخوان اسکافوئید، شایع ترین استخوانی است که دچار شکستگی می شود. محل این استخوان، در محل اتصال مچ دست به ساعد و در قاعده شست دست است.

شایع ترین علت برای این شکستگی، زمین خوردن بر روی کف دست است، در حالی که مچ دست به سمت بالا خم شده باشد.

علائم شکستگی اسکافویید در مچ دست

بیمار از درد مچ دست شاکی است و این محل متورم می شود. حرکات مچ دست هم دچار محدودیت می شود.

شکستگی استخوان اسکافویید در بسیاری اوقات از نظر مخفی مانده و تشخیص داده نمی شود.

در بسیاری اوقات، درد مچ بیمار کم بوده و وی می تواند فعالیت های روزمره خود را با کمی درد ادامه دهد و درد را به حساب رگ به رگ شدن گذاشته و به پزشک مراجعه نمی کند.

هر فردی که به دنبال زمین خوردن با کف دست، دچار درد در مچ دست می شود باید به پزشک مراجعه کند تا از نظر وجود این شکستگی بررسی گردد

حتی در بسیاری اوقات بعد از رادیوگرافی هم ممکن است تشخیص شکستگی داده نشود و به نظر برسد استخوان سالم است.

علت این وضعیت، شکل خاص این استخوان است که تشخیص شکستگی را در آن مشکل می کند.

همچنین در بسیاری اوقات شکستگی کاملا بدون جابجایی است و بنابراین در رادیوگرافی ساده دیده نمی شود. بنابراین در هر بیماری که به دنبال ضربه، دچار درد در مچ دست گردد، باید رادیوگرافی مچ دست از زوایای مختلف تهیه شود.

شکستگی استخوان مچ دست

گاهی اوقات حتی با وجود شکسته بودن استخوان، این شکستگی در رادیوگرافی قابل مشاهده نیست. بنابراین در مواردی که پزشک معالج مشکوک به وجود این شکستگی بوده، ولی در رادیوگرافی نکته غیر طبیعی دیده نمی شود، دست بیمار از کف دست تا آرنج گچ گرفته می شود و پس از دو هفته گچ خارج شده و مجددا از ناحیه مچ دست عکس برداری می شود. اگر شکستگی واقعا وجود داشته، ولی در رادیوگرافی اولیه دیده نشود، در رادیوگرافی که بعد از دو هفته تهیه میشود قابل مشاهده است.

راه دیگر این است که در همان روز معاینه اولیه که رادیوگرافی ساده شکستگی را نشان نداده است از بیمار ام آر آی و یا اسکن رادیوایزوتوپ به عمل آید. این دو روش تصویربرداری می توانند با حساسیت بیشتری شکستگی را کشف کرده و نشان دهند.

هر فردی که به دنبال زمین خوردن با کف دست، دچار درد در مچ دست می شود باید به پزشک مراجعه کند تا از نظر وجود این شکستگی بررسی گردد.

کم بودن شدت درد دلیل بر این نیست که علت آن صرف یک رگ به رگ شدن ساده است.

بسیاری از شکستگی های استخوان اسکافوئید به علت همین کم و توجهی و سهل‌انگاری تشخیص داده نشده و بیمار تا آخر عمر گرفتار عوارض آن می شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

باشگاه خبرنگاران

ایران ارتوپد - دکتر مهرداد منصوری

مطالب مرتبط:

تسریع ترمیم شکستگی استخوان

وقتی دست یا پا را گچ می‌گیرند

بد جوش خوردن استخوان شکسته

شکستگی لگن در سالمندی شایع است

چگونه بفهمیم استخوان‌مان شکسته؟

با شکستگی های استخوانی چه کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.