تبیان، دستیار زندگی
شاید بهترین بهانه برای دست بوسی و سپاسگزاری از یك عمر زحمتی كه مادر به پای فرزندش می‌كشد، روز میلاد پر بركت حضرت زهرا (س) باشد. اما بی‌تردید یك روز برای پرداختن به بانوان به عنوان نیمه مؤثر و فعال جامعه و افرادی كه مسئولیت بقا و پرورش نسل را بر عهده دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک دگردیسی درهویت زن ایرانی


شاید بهترین بهانه برای دست بوسی و سپاسگزاری از یك عمر زحمتی كه مادر به پای فرزندش می‌كشد، روز میلاد پر بركت حضرت زهرا (س) باشد. اما بی‌تردید یك روز برای پرداختن به بانوان به عنوان نیمه مۆثر و فعال جامعه و افرادی كه مسئولیت بقا و پرورش نسل را بر عهده دارند، چندان منصفانه نیست به ویژه آنكه این روزها ارزش والای مادری مورد هجمه قرار می‌گیرد و برخی ضعف‌ها در جامعه سبب شده تا برای به لرزه درآوردن ستون خانواده ایرانی برنامه‌ریزی شود.


«موج سوم تهاجم فرهنگی زن مسلمان ایرانی را هدف گرفته است»‌؛ زنی كه وقتی از فردیت زن بودنش فاصله می‌گیرد و او را در كانون «خانواده» بررسی می‌كنید می‌بینید در نقش مادر ستون خانواده و خانواده هم بنیان یك جامعه است. بنابراین اگر هویت اصلی این ستون استحاله شود نه یك فرد بلكه یك جامعه آسیب می‌بیند. حتی نگاهی گذرا به برنامه‌های غرب برای دگردیسی هویت زن ایرانی به ما گوشزد می‌كند؛ این نبرد نرم می‌خواهد ارزش مادری را از چشم زنان ایرانی بیندازد.

چرا در مسئله زن از غرب طلبكاریم؟

مادر و کودک

یكی از بهترین راهكارها برای نفوذ و تسلط بر هر جامعه‌ای تغییر هویت و سبك زندگی زنان آن جامعه است. این نكته‌ای است كه غرب درباره جامعه خودش تجربه كرده و هم اكنون بهای سنگین بحران و فروپاشی نظام خانواده را پیش‌رو دارد و می‌كوشد از راه‌های گوناگون نهاد خانواده را احیا كند.

زنان و مادران جامعه امروز ما اما با عنایت به نقاط ضعف داخلی و تهاجم نرم گسترده‌ای كه از آن سوی مرزها در قالب برنامه‌های ماهواره‌ای یا كالاهای وارداتی و از هزار توی فضای مجازی آنها را هدف گرفته است در خطر از دست رفتن ارزش و جایگاه اصلی خود به عنوان مادر و همسر هستند. بی‌تردید از همین روست كه رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند« ما در مسئله زن از غرب طلبكاریم.»

مادر؛‌ستون خیمه خانواده

سعید كریمی، كارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با «جوان» در رابطه با نقش و جایگاه مادری می‌گوید: مادری با فردیت زن موضوعیت پیدا نمی‌كند بلكه نقش مادری در فضایی تحت عنوان خانواده شكل می‌یابد و در اسلام نیز روی نهاد خانواده تأكید ویژه شده است. به باور وی از همین روست كه دشمن نیز برای به هم ریختن قالب خانواده برنامه‌ریزی می‌كند.

خانواده با بودن زن برپاست و اگر مادر در خانواده نباشد، ‌آن خانواده از هم می‌پاشد در صورتی كه غیبت پدر در خانواده به شرط حضور مادر این نهاد را منحل نمی‌كند.

اگر زن از مادر بودن جدا شود

این كارشناس مسائل فرهنگی تصریح می‌كند: از آن رو كه خانواده تولید سرمایه اجتماعی می‌كند، بنابراین دشمنان برنامه بلند مدتی را برای دگردیسی هویت زن مسلمان یعنی ستون و خانواده طرح‌ریزی‌كرده‌اند.

بنا به تأكید وی، نقش مادری با حس فداكاری و ایثارگری و یك محبت بی‌شائبه مادر به فرزند و همسرش همراه است اما غرب با تفكراتی همچون فمنیسم درصدد تغییر این نگاه به نگاهی فردگرایانه است تا بدین ترتیب آنچه را كه موجب حفظ كیان خانواده است از زن بگیرد و وجود بانوان را به وجودی فردگر او خودخواه تبدیل كنند.

‌در جنگ نرم فرهنگی اگر هویت زن مسلمان ایرانی را بگیرند میدان این عرصه از دست رفته است پس مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شده و با عنایت به آمار و ارقامی نظیر رشد روز افزون آمار طلاق برنامه‌های خود را روی مبحث خانواده و جایگاه زن در این نهاد متمركز كنند تا مبادا در این زمینه به بحران برسیم

این كارشناس در بیان چگونگی ارتباط بین نقش و جایگاه مادری با قوام ساختار اجتماعی جامعه، ‌نظام زندگی موریانه را مثال می‌زند؛ ساختار اجتماعی بسیار سازمان یافته و قوی كه لازمه تداومش حضور ملكه است و اگر ملكه موریانه را از بین ببرید این ساختار منسجم از هم می‌پاشد. به باور وی در جوامع انسانی نیز زن عامل بقای نسل و بقای فرد است و این بقا الزاماً به معنای فیزیولوژیكی نیست بلكه به معنای بقای فرهنگی، ‌تاریخی و اجتماعی است. از همین رو در تهاجم فرهنگی و جنگ نرمی كه علیه جمهوری اسلامی ایران شكل گرفته در بحث زن و خانواده سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گرفته است. حتی با مطالعه‌ای در سیر تحولات تاریخی در می‌یابیم گسترده‌ترین، ‌ماندگارترین و وسیع‌ترین برنامه‌های سیاسی، ‌اجتماعی و اقتصادی هر جامعه‌ای به دست زنان رقم خورده است.

مادر و کودک

دگردیسی هویت زن ایرانی یعنی شكست در جنگ نرم

اگر به محتوای فرهنگی موجود ارائه شده در شبكه‌های ماهواره‌ای یا اینترنت نگاهی انداخته باشید، بی‌شك شما هم تصدیق می‌كنید كه مخاطب اصلی این برنامه‌ها زنان هستند؛ ‌زنانی كه دیگر نقش مادری فداكار را بازی نمی‌كنند بلكه با دگردیسی هویتی به جای یك مادر و همسر خوب به موجودی خودخواه و خودمحور بدل شده‌اند؛‌كریمی تأكید می‌كند: اگر در جامعه ما هم این دگردیسی روی زن ایرانی صورت بگیرد باید بپذیریم كه جنگ فرهنگی را باخته‌ایم.

اما ببینیم نقاط ضعف و به عبارت بهتر نقطه نفوذ دشمنان در جامعه ایرانی و برنامه‌ریزی برای زنان ما چه بوده است؟

كریمی معتقد است ما به موازات دشمنان خارجی دشمن داخلی هم داریم؛ ‌افراد و تفكراتی كه بقایایی از جریانات اسلام زدای پیش از انقلاب هستند. به باور وی، كافی است به سیر تولیدات فرهنگی جامعه به خصوص در حوزه سینما و تلویزیون توجهی داشته باشیم تا دستمان بیاید بسیاری از این تولیدات خواسته یا ناخواسته پازل دشمن را تكمیل كرده‌اند.

این در حالی است كه در جامعه ما هیچ سرمایه‌گذاری مناسبی برای ارائه و تعمیق الگوهای اصیل ایرانی و اسلامی و الگوهایی همانند حضرت زهرا(س)، ‌حضرت خدیجه(س) و حضرت معصومه(س) صورت نگرفته، اما برای موارد دیگر میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری می‌شود. این كارشناس مسائل فرهنگی تأكید می‌كند: ‌زن مسلمان ایرانی باید برای تمام زنان دنیا الگو تعریف كند.

یكی از بهترین راهكارها برای نفوذ و تسلط بر هر جامعه‌ای تغییر هویت و سبك زندگی زنان آن جامعه است. این نكته‌ای است كه غرب درباره جامعه خودش تجربه كرده و هم اكنون بهای سنگین بحران و فروپاشی نظام خانواده را پیش‌رو دارد و می‌كوشد از راه‌های گوناگون نهاد خانواده را احیا كند

كریمی با مخاطب قرار دادن مسئولان خاطرنشان می‌كند: ‌در جنگ نرم فرهنگی اگر هویت زن مسلمان ایرانی را بگیرند میدان این عرصه از دست رفته است پس مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شده و با عنایت به آمار و ارقامی نظیر رشد روز افزون آمار طلاق برنامه‌های خود را روی مبحث خانواده و جایگاه زن در این نهاد متمركز كنند تا مبادا در این زمینه به بحران برسیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع :جوان آنلاین