تبیان، دستیار زندگی
آمار سازمان بهداشت جهانی نشانگر این است که یک زن از هر 55 زن در جهان مبتلا به سرطان تخمدان در مقطعی از زندگی‌اش می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائم سرطان تخمدان چیست؟


آمار سازمان بهداشت جهانی نشانگر این است که یک زن از هر 55 زن در جهان مبتلا به سرطان تخمدان در مقطعی از زندگی‌اش می‌شود. به طور معمول این سرطان بیماری‌ای است که زنان بالای 50 سال را درگیر می‌کند.


بیماری زنان

چندین نوع از سرطان‌های تخمدان وجود دارد؛ از جمله سرطان اپی‌تلیال، سرطان بوردرلاین و سرطان سلول‌های زاینده.

شایع‌ترین نوع، سرطان سلول‌های اپی‌تلیال یا سلول‌های پوشش‌دهنده تخمدان‌هاست و حدود 80 تا 90 درصد سرطان‌های تخمدان از این نوع هستند.

سرطان‌های بوردرلاین یا سرطان سلول‌های بنیادین، سرطان‌های نسبتا خوش‌خیم‌تر و کم‌خطرتری هستند که با یک جراحی کوچک قابل درمانند.

سرطان سلول‌های زاینده یا جرم سل تخمدان هم بین 5 تا 10 درصد سرطان‌های تخمدان را تشکیل می دهد و در سلول‌هایی که در آینده به تخمک تبدیل می‌شوند، رخ می‌دهد.

8 عامل خطر سرطان تخمدان

عواملی که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان بالاتر ببرد چیست؟

1- نداشتن فرزند و باردار نشدن: دخترانی که ازدواج نمی‌کنند یا پس از ازدواج باردار نمی‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

2-  هر چقدر سن بالاتر برود، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود. عموما این سرطان زنان بالای 50 سال را به‌خود درگیر می‌کند و بیشترین افراد مبتلا بین 55 تا 60 سال را دارند.

برخی تحقیقات نشان داده است، داروهای تحریک‌‌کننده تخمدان‌ها که برای درمان ناباروری تجویز می‌شود، احتمال بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را افزایش می‌دهد

3- داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان در یکی از افراد نزدیک خانواده از مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری است. مطالعات همچنین نشان داده است، ابتلای نزدیکان فرد به سرطان‌‌های روده بزرگ، مقعد، رحم یا سرطان سینه هم احتمال ابتلای فرد به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

4- زنانی که برای برطرف کردن علائم دوران یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می‌گیرند و برای آنها داروهای هورمونی صرفا استروژنی تجویز می‌شود، اگر برای 10 سال این هورمون‌ها را دریافت کنند، احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

5- برخی تحقیقات نشان داده است، داروهای تحریک‌‌کننده تخمدان‌ها که برای درمان ناباروری تجویز می‌شود، احتمال بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را افزایش می‌دهد.

6- زنانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

7- زنان با اضافه‌وزن زیاد و دارای BMI بالای 30 هم احتمال ابتلای بیشتری دارند.

8- زنان پاکستانی، نروژی، ایسلندی، لهستانی و هلندی بالاترین درصد مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند.

سرطان تخمدان

7 علامت سرطان تخمدان

در مورد همه سرطان‌ها باید نشانه‌های اولیه بیماری را شناخت تا بتوان در صورت ابتلا به آن سرطان، تشخیص زودرس و درمان کامل‌تری داشت.

در مورد سرطان تخمدان هم علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که باید آنها را بشناسید:

1- افزایش ناگهانی سایز شکم و علائم شبیه به نفخ شکم

2- درد دائمی و گنگ در ناحیه شکم و زیر شکم

3- سیر شدن پس از خوردن بسیار کم غذا

4- مشکل در بلع غذا

5- علائم ادراری از جمله احساس نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار

6- تغییر در شیوه معمول اجابت مزاج

7- درد پشت به همراه خستگی عمومی

نکته‌

علائمی که مشابه علائم بیماری سندرم روده تحریک پذیر هستند اگر  ناشی از سرطان تخمدان باشند همیشه حاضر و پایدارند، در حالی که علائم سندرم روده تحریک پذیر به صورت مقطعی ظاهر می‌شوند.

درمان سرطان تخمدان

درمان اصلی سرطان تخمدان، جراحی است. البته جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها ممکن است با درمان تکمیلی به صورت رادیوتراپی همراه شود.

اگر پزشکان به باقی ماندن سلول‌های سرطانی در محل یا مجاورت آن شک داشته باشند، برای بیمار درخواست رادیوتراپی می‌کنند.

گاهی هم ممکن است پزشکان برای بیمار درخواست شیمی‌درمانی کنند که شیمی‌درمانی یا از راه تجویز دهانی یا به‌وسیله تزریق وریدی یا از راه گذاشتن لوله کوچکی در شکم فرد بیمار انجام می‌شود.

یکی از نکات اصلی در انتخاب شیوه درمان تمایل بیمار به داشتن فرزند پس از بیماری است.

در صورتی که فرد بخواهد صاحب فرزند شود، پزشکان باید به احتمال درمان او بدون برداشتن تخمدان‌هایش فکر کنند. البته عامل اصلی در تصمیم‌گیری در این مورد، مرحله و میزان پیشرفت سرطان است.

در واقع در زنان جوانی که در مرحله ابتدایی سرطانشان تشخیص داده شده‌ است می‌توان با حفظ تخمدان به خارج کردن سرطان فکر کرد.

پس از جراحی برداشتن سرطان تخمدان فرد ممکن است همچنان احساس درد شکمی داشته باشد که برای او به مدت چند هفته داروهای مسکن تجویز می‌شود.

احساس برگشتن به حالت طبیعی و وضعیت طبیعی بدن ممکن است تا چند هفته پس از انجام این جراحی وجود نداشته باشد.

بخش سلامت تبیان


منبع: سیب سبز

مطالب مرتبط:

سرطان تخمدان دیر معلوم می‌شود

سرطان تخمدان، قاتل خاموش است!

سرطانی کشنده در خانم ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.