تبیان، دستیار زندگی
کلر موجود در آب استخرها موجب بروز و تشدید علائم بیماری های آسم و آلرژی می شود. کلر موجود در آب استخرهای سرپوشیده به شکل بخار درآمده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلر آب استخر، علائم آسم و آلرژی را تشدید می‌کند


کلر موجود در آب استخرها موجب بروز و تشدید علائم بیماری های آسم و آلرژی می شود. کلر موجود در آب استخرهای سرپوشیده به شکل بخار درآمده و حتی اگر شناگران به داخل آب هم نروند، محیط استخر موجب بروز و تشدید علائم آسم خواهد شد.


استخر شنا

کلر گازی است دارای بوی تند و زننده و به رنگ سبز متمایل به زرد. موارد استفاده کلر در صنعت زیاد بوده و عبارتند از: تولید پودرهای سفید کننده، در صنایع کاغذ سازی و نساجی، ماده ضد عفونی کننده جهت ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، استخرها و مواد زائد، تهیه ترکیب‏های کلر دار آلی و معدنی و کلرید فلزی، تولید حلالها و حشره کش‏ها، پلیمرها و ماده خنک کننده.

کلر و مواد ضدعفونی کننده که عموما در استخرها برای حفظ بهداشت آب و جلوگیری از بیماری های مسری به کار می رود، پس از واکنش با مواد موجود یا بدن افراد شناگر، به گازهایی تبدیل می شود که برای مجاری تنفسی سمی است و در فضای استخرهای سرپوشیده به شدت تجمع می کند که تنفس این مواد، عاملی برای بروز بیماری های تنفسی خواهد بود.

بسیاری از استخرها از میزان زیادی کلر برای پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند که خطرات زیادی برای سلامتی دارد. حتی برخی استخرها از وایتکس استفاده می کنند که محرک شدیدی برای بیماران تنفسی است و منجر به بروز علائم آسم و آلرژی در افرادی که دارای مشکلات تنفسی نیستند نیز می‌شود به طوری که عوارض آن بسیار شدیدتر از کلر است.

کلر در آب استخرهای سرپوشیده به شکل بخار در می آید و حتی اگر شناگران به داخل آب هم نروند فضای آن موجب بروز و تشدید علایم آسم خواهد شد.

کودکان مبتلا به بیماری آسم باید از شنا کردن خودداری کرده و یا از مکان‌های روباز برای شنا کردن استفاده کنند

مردان این امکان را دارند که از استخرهای روباز استفاده کنند و کمتر در معرض مشکلات تنفسی قرار گیرند.

میزان مصرف کلر از نظر بهداشتی استانداردهای مشخصی را دارد. مصرف کم کلر در آب استخرها باعث ازدیاد میکروب و قارچ می شود. از سوی دیگر استفاده زیاد آن عامل تشدید کننده و بروز آلرژی نظیر عطسه، آبریزش بینی، خارش و گرفتگی بینی و در بیماران آسم موجب خس خس، تنگی نفس و سرفه است.

افراد داری بیماری های تنفسی نباید به استخر بروند و در صورت استفاده از آن از استخرهای روباز استفاده کنند.

اگر شدت حساسیت افراد به آب استخرها کم باشد، به طوری که به سرعت برطرف شود و بیمار را آزار ندهد موضوع مهمی نیست، اما اگر میزان حساسیت تنفسی زیاد باشد، باید از این ورزش اجتناب کنند تا دچار مشکل نشوند.

پزشکان متخصص طب ورزش و مسئولین باید نظارت بیشتر بر روی بهداشت استخرها داشته باشند.

شنای کودک در استخر

کودکان مبتلا به بیماری آسم باید از شنا کردن خودداری کرده و یا از مکان‌های روباز برای شنا کردن استفاده کنند.

نتایج یک تحقیق در دانشگاه لووین بروکسل نشان داد که شنا کردن در استخرهایی که با کلر ضدعفونی می‌شوند، کودکان را در معرض ابتلا به آسم و انواع آلرژی‌ها قرار می‌دهد.

محققین تری‌کلرید نیتروژن را علت افزایش شیوع آسم در استخرهای سرپوشیده می‌دانند.

تری کلرید نیتروژن یک ماده محرک گازی است که به راحتی وارد ریه‌ها می‌شود. این ماده شیمیایی که تری کلرامین نیز خوانده می‌شود، زمانی آزاد می‌شود که آب کلردار با ادرار، عرق و یا سایر مواد آلی بدن شناگران واکنش انجام می‌دهد.

البته اگر از کلر به مقدار و روش صحیح برای این منظور استفاده شود، بی‌خطر و موثر است، اما چون اغلب مقدار بسیار زیادی کلر برای ضد عفونی آب یا فضای استخرهای سرپوشیده استفاده می‌شود، باعث تحریک‌پذیری اعضای بدن می‌شود که در تماس با آب و هوای محیط استخر هستند و در نتیجه شناگران دائمی مستعد ابتلا به آلرژی‌ها و آسم می‌شوند.

کلر موجود در استخر مخصوصا اگر زیاد باشد (بخصوص در افراد مستعد) می‌تواند موجب تحریک، خارش، سوزش و التهاب چشم‌ها شود

همان طور که کلر با پروتئین‌های باکتری‌ها و دیگر موجودات ترکیب شده و آنها را نابود می‌کند، قادر است که با پروتئین‌های پوست نیز واکنش دهد. این واکنش موجب می‌شود که سلول‌های لایه شاخی پیوستگی خود را از دست داده و در نتیجه کارایی خود را از دست بدهد. این امر اساس آسیب به پوست در اثر کلر می‌باشد.

افرادی که پوست خشک و حساس دارند در اثر تماس با کلر آب دچار قرمزی، خشکی و در موارد شدیدتر خارش بدن می‌شوند.

شنا کردن در استخر

کلر موجود در استخر مخصوصا اگر زیاد باشد (بخصوص در افراد مستعد) می‌تواند موجب تحریک، خارش، سوزش و التهاب چشم‌ها شود. علائم حساسیت به صورت سرخی، سوزش، خارش و جوش‌های زیر پلک خود را نشان می‌دهد.

افراد مستعد باید از عینک‌های مخصوص شنا که آب به داخل آنها نفوذ نمی‌کند، استفاده کنند.

کلر همچنین می‌تواند موجب ریزش موها شود. موهای رنگ شده به کلر بسیار حساس می‌باشند و در اثر تماس با کلر رنگ خود را از دست می‌دهند.

استنشاق کلر از آب استخر در درازمدت به ریه‌ها (بخصوص در مبتلایان به ناراحتی‌های تنفسی و آسم) آسیب می‌رساند، اگر غلظت کلر به ‌درستی کنترل نشود، در درازمدت حتی ممکن است باعث برونشیت شود.

گاز کلر محرک قوی پوست، مخاط و دستگاه تنفسی است. این گاز با رطوبت بدن ترکیب شده و تولید اسید می‏نماید و یک ماده خفه کننده نیز به شمار می‏رود، زیرا سبب انقباض شدید ماهیچه‏های حنجره و تورم مخاط آن می‏شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا - دکتر مریم محلوجی راد، فوق تخصص آسم و آلرژی

پزشکان بدون مرز

مطالب مرتبط:

نباید آب استخر شنا آلوده باشد

کودک را هنگام شنا تنها نگذارید

جلوگیری از بیماری در شناگران

خطرات و بیماری‌های ناشی از شنا

هشدارهایی درباره شنای کودکان

بهداشت استخرها مهم است

در محوطه استخرها پابرهنه راه نروید

مشكلات پوستی در شناگران

حتما از عینك شنا استفاده کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.