تبیان، دستیار زندگی
محمد خاتمی21 و محمود احمدی نژاد 24 میلیون رای آوردند برخی از سیاسیون بیش از انتخابات میزان رای رئیس جمهور بعدی را حدس می زنند که تقریبا درست هم از آب در آمده است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس جمهور بعدی چقدر رای دارد؟


محمد خاتمی 21 و محمود احمدی نژاد 24 میلیون رای آوردند برخی از سیاسیون بیش از انتخابات میزان رای رئیس جمهور بعدی را حدس می زنند که تقریبا درست هم از آب در آمده است!


انتخابات

میزان رای یک رئیس جمهور می تواند پشتوانه خوبی برای خدمتگذاری بهتر باشد. طبق قانون کسی که  اکثریت مطلق آرا را کسب کند پیروز انتخابات خواهد بود ، تا به حال روسای جمهور چه در دور اول و چه دور دوم توانستهاند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهند. البته میزان رای یک رئیس جمهور از شناخته بودن،، حمایت های اشخاص، تبلیغات ریاست جمهوری، برنامه و دیدگاه ها، شرایط سیاسی اجتماعی و.... متاثر می باشد.

مردم ایران بعد از انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال یکبار در انتخابات شرکت کرده اند البته همیشه انتخابات ریاست جمهوری اهمیت و شور و حال خاص خود را داشته است. در انتخابات اول حدود 68 درصد از مردم شرکت کردند که در این رای گیری بنی با 11 میلیون رای انتخاب شد. در انتخابات سال 60 نیز 64.24 درصد شرکت کردند و شهید رجایی با کسب 90 درصد آرا به عنوان دومین رئیس جمهور انتخاب شد. در دور بعدی ریاست جمهوری  به ترتیب 74.26درصد و54.78درصد میزان مشارکت داشتند که در هر دو دوره با رای قاطع مردم آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس دولت های سوم و چهارم انتخاب شدند که در دور دوم با 21میلیون و 205  هزار رأی ،85درصد آراء را به خود اختصاص دادند.

انتخابات-رای گیری

در سال 68 هنوز چند ماهی از ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای باقی مانده بود که با ارتحال امام خمینی ایشان به عنوان رهبر توسط مجلس خبرگان تعیین شدند و این هاشمی رفسنجانی بود که توانست دو دولت پنجم و ششم را تحت مدیریت خود بگیرد؛ در دور اول 15میلیون و 550هزار و528 رای (94 درصد) با شرکت 54.59درصدی مردم و در دور دوم 15میلیون566 هزارو499 رأی (63درصد) با شرکت 50.66درصدی مردم وی 8 سال رئیس جمهور دولت های سازندگی بود. اما بعد از این دوره، سید محمد خاتمی با شعارهایی چون توسعه سیاسی و جامعه مدنی وارد عرصه شد و کرسی دولت هفتم را با مشارکت 79.92درصدی و رای 20میلیون و 138 هزارو784 رأی (69درصد) به دست آورد و دولت هشتم را نیز با مشارکت 67.77درصدی و 21میلیون و659 هزار و53 رأی (77درصد) به نام خود کرد.

اما ششمین رئیس جمهور که با  گفتمان انقلاب و شعارهای عدالت طلبانه روی کار آمد محمود احمدی نژاد بود. وی توانست کرسی دولت نهم را در مرحله دوم انتخابات دهم در رقابت با هاشمی رفسنجانی بااکثریت آرا به خود اختصاص دهد اما در آخرین دولت تا کنون و دور دوم ریاست جمهوری اش،  وی با شرکت 85 درصدی مردم، توانست بیش از 24 میلیون رای کسب کند.

فاطمه رهبر در انتخابات پیشین اینگونه پیش بینی کرده بود که احمدی نژاد 24 میلیون رای می آورد

اما آنچه در این انتخابات همیشه مطرح بوده است شرکت پرشور و حماسه مردم بوده است. مردمی که شور و شعور سیاسی را به هم آمیخته و در صحنه انتخابات منتخب خود را با رای بالایی به  جایگاه خود نشانده اند اما فارغ از این مسئله همیشه قبل از هر انتخابات گمانه های بسیاری درباره میزان مشارکت مردم و میزان رای آوری کاندیداها مطرح می شود، گمانه هایی که برخی بر بال خیال سوار شده و از یاد رفته اند و برخی نیز به تحقق پیوسته اند.

انتخابات

فاطمه رهبر از این جمله افراد است. وی در انتخابات پیشین اینگونه پیش بینی کرده بود که احمدی نژاد 24 میلیون رای می آورد. از دیگر افرادی که در سال 88 در اینباره اظهار نظر کرده، محمد علی نجفی بود. وی در اینباره گفته بود " من پیش بینی می کنم آرای آقای احمدی نژاد حدود 10 تا 12 میلیون باشد"

هر چند که هنوز تا انتخابات روزهایی مانده و موعد ثبت نام فرا نرسیده اما پیش بینی ها در حال گفته شدن است. پیش بینی هایی که هر چه به روز انتخابات نزدیک می شویم بیشتر می شود و  ممکن است تغییرات بسیاری با توجه به نظر سنجی ها و تغییرات آرایش های سیاسی در آن به وجود آید.

در این انتخابات خود رئیس جمهور هم دست به کار شده است، احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفته" آنچه که در ته ذهن دولت است یک انتخابات پرشکوه و با حضور حداکثری است؛ اگر در انتخابات قبلی حضور 40 میلیون بود در انتخابات بعدی این حضور به 46 یا 47 میلیون برسد. هدف ما این است که همه بیایند و حضور حداکثری باشد و این برای ما مطلوب است و رئیس جمهور با حداکثر رای ممکن سرکار بیاید"

صفارهرندی در اینباره با اشاره به افزایش آمادگی مردم برای حضور در انتخابات مطابق برخی نظرسنجی می گوید: طبق چهار نظر سنجی که در پنج ماه گذشته در خصوص انتخابات صورت گرفته اعلام آمادگی مردم برای مشارکت در انتخابات نزدیک به 50 درصد است. وی می گوید پیش بینی می شود با در نظر گرفتن همه احتمالات حضور مردم در انتخابات آینده به بالای 70 درصد برسد .

انتخابات

اما درباره میزان رای افراد در ائتلاف سه گانه حداد عادل گفته بود هر کس در لیست ما قرار بگیرد باید حداقل کف رای یعنی 10 درصد رای داشته باشد وی همچنین گفته بود طبق نظر سنجی ها ما سه نفر تا الان 60 درصد آرا را داریم و طبق این وارد ائتلاف شده ایم. وی همچنین در جدیدترین اظهار نظر خود در همایشی انتخاباتی در دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه طبق نظرسنجی بسیج، صدا و سیما و نیروی انتظامی من و آقای قالیباف هر کدام نزدیک 18 درصد رای داشتیم و مجموعه رای ما سه نفر الان حدود 50 درصد است.بر اساس این سخنان حداد عادل، به نظر می‌رسد او معتقد است رای علی اکبر ولایتی بر اساس این نظرسنجی‌ها 14 درصد بوده است. وی اما پیش بینی خاصی از آینده نکرده است.

اما پزشکیان گفته است که اگر هاشمی بیاید رای بالایی خواهد آورد اما لنکرانی درباره هاشمی می گوید برداشت من این است که هر کسی امکان دارد در انتخابات 92 رأی بیاورد جز هاشمی رفسنجانی. وی همچنین درباره خاتمی می گوید آنها حتی در نشست های خود نیز به این موضوع اشاره می کنند که نمی خواهند رای 20میلیون نفری آنها به 5میلیون تنزل پیدا کند. باهنر نیز می گوید رای بالای 20 میلیون برای خاتمی توهم است و اشاره می کند که تحلیل های اصلاح طلبان  برای میزان رای شان در مرحله اول رای 7 تا 8 میلیونی است.

با اینکه رای پشتوانه بسیار خوبی است مهم این است که هر فرد رای آورد با هر میزان که بود کمر به خدمت مردم بسته و در جهت پیشرفت نظام اسلامی تلاش کند

اما زیبا کلام که گوی میزان پیش بینی ها را ربوده است نیز درباره این دو نفر می گوید هر دو نفر و به خصوص آقای خاتمی شانس اول برای برنده شدن در انتخابات هستند. وی همچنین برای  روحانی در صورت کاندیداتوری حداکثر 2 میلیون رای  و برای کواکبیان حداکثر یک میلیون رای قائل است.زیباکلام همچنین درباره مشایی می گوید در صورت تایید مشایی و عدم حضور اصلاح طلبان، مشایی خواهد توانست با رای 2 حتی 3 برابر هر نامزد مورد نظر اصولگرایان آنان را براحتی شکست دهد. زیباکلام  چندی قبل گفته بود اگر خاتمی نامزد شود، 20 میلیون رأی می‌آورد. وی همچنین رای بالایی را در صورت آمدن ناطق نوری و حمایت هاشمی از وی محتمل می داند. بیش تر زیبا کلام در اردیبهشت 91 در مصاحبه ای گفته بود: اصولگرایان حتی در صورت متحد شدن نیز بیش از 6 الی 10 میلیون رای در برابر عارف نخواهند داشت. جدی‌ترین و اصلی‌ترین رقیب برای اصلاح‌طلبان محمدباقر قالیباف است. اما مشایی هم از دایره پیش بینی ها دور نبوده دبیر‌كل تشكل هفتاد و دو تن ایران اسلامی كه از مجموعه‌های حامی رئیس جمهور است  در اینباره اینگونه می گوید: با توجه به ظرفیت‌هائی كه اسفندیار رحیم مشائی از آن برخوردار است در صورت كاندیدا شدن در دوره بعد بیشتر از احمدی‌نژاد رای خواهد آورد .همینطور حیدر پور نماینده مردم شهرضا  اصولگرایان را پیروز انتخابات آینده عنوان می کند.

انتخابات

آخر کلام

آنچه مشخص است نظر سنجی ها در پیش بینی ها بسیار تاثیر گذار است همانطور که فاطمه رهبر در سال 88 پیش بینی درست خود را مبتنی بر نظر سنجی ها اعلام کرد. یقینا هر چه به انتخابات نزدیک تر شویم پیش بینی ها بیشتر می شود و همینطور نظر سنجی های بیشتر و با نتایج متقن تری آماده خواهد شد که در این موج اثر گذار خواهد بود. و یقینا با ثبت نام افراد ممکن است پازل انتخابات و پیش بینی ها، تغییرات بسیاری داشته باشد.

اما با اینکه رای پشتوانه بسیار خوبی برای یک نامزد است، مهم این است که هر فردی که رای می آورد با هر میزان هم که باشد کمر به خدمت مردم بسته و در جهت پیشرفت نظام اسلامی تلاش کند. و مورد بسیار مهم دیگر پیش از هر چیز این است که حماسه سیاسی با مشارکت و بصیرت حداکثری مردم و مسئولان شکل بگیرد.

با این حال؛ با توجه به فضای کنونی انتخابات و تحلیل های انجام گرفته پیش بینی شما از شخص رئیس جمهور آینده؟ میزان رای او و میزان مشارکت مردمی چیست؟

عطاالله باباپور

بخش سیاست تبیان