تبیان، دستیار زندگی
وب گردی و یا استفاده از اینترنت علاوه بر مزایایی كه دارد ممكن است خطرات امنیتی را نیز در پی داشته باشد كه بهتر از خود و اطلاعات و سیستمتان محافظت كنید. آشنا شدن با یك سری از موارد كاربردی تا حدودی می تواند این امنیت را ایجاد كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند پیشنهاد ساده‌ی امنیتی


وب گردی و یا استفاده از اینترنت علاوه بر مزایایی كه دارد ممكن است خطرات امنیتی را نیز در پی داشته باشد كه بهتر از خود و اطلاعات و سیستمتان محافظت كنید. آشنا شدن با یك سری از موارد كاربردی تا حدودی می تواند این امنیت را ایجاد كنید.

چند پیشنهاد ساده‌ی امنیتی

در قدم اول....

1. استفاده از رمز عبور بسیار می تواند موثر باشد در صورتی كه گزینه حفاظت رمز عبور روی کامپیوترتان فعال باشد اگر شما بخواهید لحظاتی کامپیوترتان را ترک کنید، برای دسترسی دوباره به آن، می بایست دوباره رمز عبور را وارد کنید. این کمک می کند از اطلاعاتی که روی کامپیوترتان است در برابر افراد دیگری که نباید به آنها دسترسی داشته باشند، محافظت کنید.

2.به طور منظم رمز عبور خود را تغییر دهید، علاوه بر رمز وارد شدن و دسترسی به کامپیوتر همچنین رمز وارد شدن به هر کدام از حساب‌های كاربریتان را نیز تغییر دهید.  با تغییر رمز عبور حساب های كاربریتان، اگر به طور اتفاقی یک نفر رمز عبورتان را ببیند، نمی تواند به حساب‌های كابری شما دسترسی داشته باشد.

3. از یک رمز عبور برای دو حساب مجزا استفاده نکنید. همانطور که ذکر کردیم، ایجاد تغییر مداوم برای رمز عبورتان به محافظت از تمامی حساب‌هایتان کمک می کند. وقتی یک نفر یکی از رمزهایتان را بداند، آخر دنیا نیست. اما اگر آن رمزعبور را برای حساب‌های دیگرتان هم استفاده کرده باشید، دیگر دچار مشکل شده‌اید.

رمز عبور می تواند راه خوبی برای محافظت از کامپیوترتان باشد، اما نباید تنها به این روش اكتفا كنید. راه های بسیاری از سوی هكرها وجود دارد كه می توانند رمز عبور شما را به دست آورده و از آن و رایانه شما سوء استفاده كنند.

4.در انتخاب مرورگر خود دقت لازم را به خرج دهید. برای انتخاب مرورگر اینترنت گزینه های مختلفی وجود دارد. مَک، مرورگر سافاری را در خود دارد، ویندوز، اینترنت اکسپلورر را و گوگل، مرورگر کروم را و در نهایت موزیلا، فایرفاکس را دارد.

چند پیشنهاد ساده‌ی امنیتی

استفاده از مرورگرهای متفاوت برای اهداف متفاوت ایده بدی برای محافظت از اطلاعاتتان نیست. برای هر كاری از مرورگرهای متفاوت استفاده كنید. این كار می تواند در افزایش امنیت شما نقش موثری را داشته باشد.

در این میان اینترنت اکسپلورر برای امنیت کامپیوترتان تا حدی تهدید محسوب می شود. اگر ویروسی از طریق اینترنت اکسپلورر وارد کامپیوترتان شود، ممکن است تخریب عمومی برای کل سیستم تان به همراه داشته باشد. با استفاده از سایر مرورگرها، اطلاعاتتان را امن ‌تر نگه خواهید داشت.

5. آنتی ویروس را جدی بگیرید. فایروال همان آنتی ویروس نیست، پس تنها به آن اكتفا نكنید. نصب آنتی ویروس را باید به محض خرید کامپیوترتان انجام دهید. سعی کنید ایمن ‌ترین نرم‌افزار آنتی ویروس موجود را تهیه کرده و آن را روی سیستم تان نصب کنید.

6. نرم‌افزار آنتی‌ویروس را باید به ‌روز نگه داشت. در صورتی كه جدیدترین نسخه نرم‌افزار را داشته باشید، بهترین محافظت از حافظه کامپیوتر و ایمیلتان انجام خواهد گرفت. ویروس ها راحت‌ تر به این دو قسمت وارد می‌شوند.

ویروس هر چیزی است که برای خراب کردن عملکردهای طبیعی کامپیوتر تان وجود دارد، یا این كه كاری كنند تا هکرها به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. ویروس ها هر کاری از خاموش کردن کامپیوتر تا از بین بردن کامل حافظه کامپیوتر تان را می ‌توانند انجام دهند تا به همه اطلاعات شخصی و مالی که در کامپیوتر تان ذخیره شده است، دسترسی پیدا کنند.

7. قبل از باز کردن هر ایمیل، حتماً بگذارید آنتی ویروس آن را چک کند. قبل از باز کردن یا دانلود هر ایمیل بگذارید آنتی ویروس محتوای آن را چک کند.

8. بعد از نصب نرم افزار آنتی ویروس نوبت به نصب فایروال می رسد.

استفاده از مرورگرهای متفاوت برای اهداف متفاوت ایده بدی برای محافظت از اطلاعاتتان نیست. برای هر كاری از مرورگرهای متفاوت استفاده كنید. این كار می تواند در افزایش امنیت شما نقش موثری را داشته باشد

فایروال به عنوان یک سد عمل می کند تا هر نیروی مخرب مانند ویروسها را از کامپیوتر تان دور کند. وقتی ویروسی وارد کامپیوتر تان می شود، فایروال از انتشار آن جلوگیری کرده و نمی گذارند صدمه‌ ای به دیگر بخش‌ های سیستم وارد کنند.

زمانی كه شما در اینترنت هستید، فایروال هر محتوا و یا فایلی كه وارد سیستم شما می شود را فیلتر می كند و به هر محتوایی كه مخرب آن را فرض كند اجازه ورود نمی دهد. همچنین محتوای ایمیل هایی که به شما داده می شود را نیز بلاک می کند.

چند پیشنهاد ساده‌ی امنیتی

9.اگر اطلاعات مهمی را روی کامپیوتر تان ذخیره می کنید، به طور مرتب از آن پشتیبان بگیرید.

بسیاری از سیستم‌ عاملها، برنامه های داخلی برای پشتیبانی اطلاعات دارند که از اطلاعات تان به طور روزانه پشتیبان می گیرند. برای گرفتن پشتیبان یک ابزار ایمن انتخاب کنید.

همواره برای یك حمله بزرگ از سمت ویروس ها و .. آماده باشید. لیستی از خدمات پشتیبان، متخصصین فناوری اطلاعات و برنامه های ریکاوری اطلاعات و ... را برای خود به صورت آماده در دست داشته باشید تا اگر اتفاق بدی افتاد از آنها استفاده کنید.

اینکه بدانید چطور اطلاعات تان را امن نگه دارید اولین قدم در امنیت تکنولوژی و یک ترفند شبکه‌ ای کوچک است.

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

8 tips for working securely

8 tips for the security-conscious internet user"by Sasha"

techradar