تبیان، دستیار زندگی
ما هر روز به شیوه های مختلفی با سایرین ارتباط برقرار کرده و اندیشه ها، احساسات و دانسته های خود را به یکدیگر منتقل می کنیم. در عصری كه هر لحظه‌اش در گرو تغییرات شگفت انگیز است،‌ ارتباطات حرف اول را می‌زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباطات در قرن بیست و یکم


ما هر روز به شیوه های مختلفی با سایرین ارتباط برقرار کرده و اندیشه ها، احساسات و دانسته های خود را به یکدیگر  منتقل می کنیم. در عصری كه هر لحظه‌اش در گرو تغییرات شگفت انگیز است،‌ ارتباطات حرف اول را می‌زند.

ارتباطات در قرن بیست و یکم

روابط و چگونگی ارتباط با دیگران، بخش مهمی از شخصیت و زندگی ما را تشکیل می دهند.تحقیقات نشان می‌دهد كه حدود هفتاد و پنج درصد از اوقات روزانه ما به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران می‌گذرد. به همین دلیل كیفیت زندگی هركس بستگی به كیفیت ارتباطات او با دیگران دارد. تجربه نشان داده است که انسانها زمانیکه از هرگونه ارتباط محروم می شوند ، بسرعت افسرده شده و به سرگشتگی و دیوانگی نزدیک تر می شوند.

واژه ارتباط ( C0mmunication ) از ریشه لاتین (C0mmunis ) به معنای اشتراك گرفته شده است . این كلمه در زبان فارسی به صورت مصدر عربی باب افتعال به كار می‌رود كه در لغت به معنای پیوند دادن و ربط دادن و بصورت اسم مصدر به معنای بستگی ، پیوند، پیوستگی و رابطه كاربرد دارد.

ارتباط مۆثر رابطه ای است کلامی و غیرکلامی بین دو یا چندنفر که در طی آن، افراد می توانند عقاید، خواسته ها، نیازها و هیجانات خود را بیان نموده و به نوعی احساس رضایت دست یابند. بی تردید ارتباط موثر در زندگی شما معجزه می کند. ارتباط موثر به پیشرفت، رشد توانایی ها، شکوفایی استعدادها، پیدا کردن دوست، موفقیت در گفتگو، تفاهم و ... می انجامد. این توانایی به فرد کمک می کند تا بتواند کلامی و غیر کلامی و مناسب با فرهنگ ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواندنظرها ، عقاید ، خواسته ها ، نیازها و هیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. در چنین فضایی افراد بر این باورند که تنها نیستند و متعلق به گروهی از انسان ها می باشند که در مواقع ضروری میتوان از آنها کمک گرفت. یک رابطه خوب با مردم، رابطه ای است که شما در آن موفق هستید. آنچه را که می خواهید می گویید و آنچه را که نیاز دارید دریافت می کنید و این باعث شادکامی و خشنودی همیشگی شما می شود.

گام های اساسی در ارتباط موثر:

گوش دادن: ما از زمانی كه متولد می‌شویم می‌شنویم اما شنیدن بعنوان مهارت از زمانی آغاز می‌شود كه فرد تصمیم می‌گیرد و با اراده انجام می‌دهد.

سرچشمه بسیاری از مشكلات روزمره، عدم توجه به سخنان دیگران است. چرا كه بسیاری اوقات بدون اینكه بدانیم دیگری درباره چه چیزی سخن خواهد گفت فكر می‌كنیم همه چیز را می‌دانیم. تحقیقات نشان می‌دهد حدود 60% از سوء تفاهم‌ها و اختلافات محیط كار و خانه ناشی از خوب گوش نكردن است.

اگر هنر برقراری ارتباط صحیح را بیاموزید، نگرش منفی، عدم اعتماد به نفس، نگرانی از تماس با مردم و کلیه احساسات منفی از شما دور می شوند. چرا که می توانید با هر کسی که می خواهید دوست شوید و هرگز خود را در جمع تنها نمی بینید

گوش دادن تعهدی برای فهمیدن و رسیدن به درک همدلانه است. به این معنا که از علایق، نیازها و تعصبات خود بکاهید و با چشمان فرد مقایل به مسابل نگاه کنید. گوش دادن در ضمن نشانه ی مهر و محبت شماست. مثلاً هنگام گوش دادن به طرف مقابل در واقع می گویید:به تو علاقمندم و تو برای من اهمیت داری. می خواهم بدانم به چه فکر می کنی و چه احساس و چه نیازی داری؟ همه مردم دوست دارند درباره خودشان صحبت کنند و دربه در دنبال یک گوش شنوا می گردند. اگر شما آن گوش شنوا باشید، ارتباطی قوی و موثر با آنها برقرار کرده اید. عواملی همانند مقایسه کردن، خواندن ذهن، رویا پردازی، پند دادن از موانع گوش دادن به شمار می آیند.

صریح و صادق بودن:  اگر ارتباطی فاقد صراحت و صداقت باشد، بدون شك، یا قطع خواهد شد و یا به شكل مخدوش، مبهم و ناسالم ادامه می یابد. اگر نتوانیم یا نخواهیم منظور خود را با صراحت بیان نماییم طرف مقابل به اشتباه می افتد و به حدس و گمان متوسل می شود و از واقعیت دور می گردد.

توجه به زبان بدن(رفتارهای غیر کلامی): زبان گفتاری تنها وسیله ارتباطی انسان نیست زیرا پیامهای انسانی چنان پیچیده‌اند که هیچ کلامی گویای آن نیست. زبان بدن کانال ارتباطی غیر کلامی و منحصر به فردی است که توسط آن اطلاعاتی را منتقل می کنیم.

ارتباطات در قرن بیست و یکم

به همین دلیل، یک نگاه، لحن صدا یا یک حرکت سر و دست، حامل پیامی است که از عمق درون سرچشمه می‌گیرد و معنای ارتباط را مشخص می‌سازد. این ابزار ارتباطی می تواند جایگزینی عمدی برای حرف های ما باشد، آنها را تقویت کند، یا انعکاس، یا پنهان کننده خلقیات ما باشد. تغییرات فیزیولوژیکی مهمی که می‌تواند توجه و احترام دیگران را به سوی ما جلب کند، عبارتند از: حرکت آرام دو دست، صاف و شق ایستادن، صاف نشستن (قوز نکردن)، سر را بالا نگاه داشتن، نگاهی ثابت و نافذ داشتن (اما به فرد خیره نشویم)، آرواره سست و نرم (اما نه شل و ول)، حالت چهره‌ای که نمایانگر احساسات درونی باشد.

وقتی افراد از نگاه کردن به یکدیگر خودداری می‏کنند، گویی می‏خواهند از چیزی طفره رفته یا مطلبی را پنهان کنند. تماس چشمی، بخش مهمی از ارتباط شمرده می‏شود.

تماس چشمی خوب، به معنی زل زدن و خیره شدن به چشمان کسی نیست. بعضی از کارشناسان علوم ارتباطات، توصیه می‏کنند زمان تماس چشمی، باید بین 4 تا 5 ثانیه باشد.

اگر هنر برقراری ارتباط صحیح را بیاموزید، نگرش منفی، عدم اعتماد به نفس، نگرانی از تماس با مردم و کلیه احساسات منفی از شما دور می شوند. چرا که می توانید با هر کسی که می خواهید دوست شوید و هرگز خود را در جمع تنها نمی بینید.

فرآوری :آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1. سایت گفتگوی دینی

2.سایت فرهنگ دفاع

3. روزنامه شرق- شمتره 707

4.سایت شارا

5. ماهنامه شادکامی و موفقیت-شماره 64

6.مهارت روابط بین فردی- جلال مرادی

7. 12 گام تا ارتباط موثر- محمد سیدا

مطالب مرتبط:

از روی تعارف، بله نگویید

موثر و صمیمانه برای زندگی امروز

چرا عذرخواهی‌ا‌م را قبول نکرد؟

ارتباط مناسب در کوچه‌های عمودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.