تبیان، دستیار زندگی
امیرعباس پیام نویسنده مجموعه تلویزیونی "مامور بدرقه" به کارگردانی سعید سلطانی شتابزدگی و عجله حاکم بر تولید مجموعه‌های مناسبتی را عامل ضعف این آثار دانست. وی درباره روند نگارش فیلمنامه "مامور بدرقه" به گفت: طرح اولیه درباره ماموری بود که دنبال متهمی می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شتابزدگی عامل اصلی ضعف مجموعه‌های مناسبتی است

سیروس گرجستانی ، مهرانه مهین ترابی و بهاره رهنمادر ماماور بدرقه

امیرعباس پیام نویسنده مجموعه تلویزیونی "مامور بدرقه" به کارگردانی سعید سلطانی شتابزدگی و عجله حاکم بر تولید مجموعه‌های مناسبتی را عامل ضعف این آثار دانست.

وی درباره روند نگارش فیلمنامه "مامور بدرقه" به  گفت: طرح اولیه درباره ماموری بود که دنبال متهمی می‌گردد و از طریق او وارد یک باند خلافکار می‌شود. به نظرم این طرح تکراری بود و قبلا نمونه‌های زیادی در سینمای ایران و جهان با این موضوع ساخته شده است.

این نویسنده افزود: ترجیح دادم از مایه‌های آشنا فاصله بگیرم و بخش‌هایی تازه به این قصه اضافه کنم. در گفتگو با اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده درباره قصه فکر کردیم و به ساختار نهایی رسیدیم. در حال بازنویسی 10 قسمت اول بودیم که تصویربرداری آغاز شد و در نگارش فیلمنامه سعی کردیم روی موقعیت‌های تازه فکر و برخی موقعیت‌ها را بر اساس بازی بازیگران تقویت کنیم.

نویسنده مجموعه‌های "مثل زندگی" و "صفر درجه" درباره انتخاب بازیگران گفت: با قطعی شدن حضور بهاره رهنما نقش مهشید پررنگتر شد و در بخش‌های بعد تاثیر مهشید در شکل‌گیری داستان بیشتر می‌شود. حضور بازیگران در شکل‌گیری شخصیت‌ها نقش داشت. جواد رضویان به نقش فرامرز حس و حال داد و افسانه هم با توجه به جنس بازی فرناز رهنما تغییر کرد.

طرح اولیه درباره ماموری بود که دنبال متهمی می‌گردد و از طریق او وارد یک باند خلافکار می‌شود. به نظرم این طرح تکراری بود و قبلا نمونه‌های زیادی در سینمای ایران و جهان با این موضوع ساخته شده است

پیام گفت: محسن تنابنده هم به نقش رنگ و بویی دیگر داد. نوشتن متن همزمان با تصویربرداری این امکان را به نویسنده می‌دهد تا از قابلیت‌های بازیگران برای بهتر شدن کار استفاده کند. قصد داشتم در کار از طنز شبانه و متداول تلویزیون فاصله بگیرم، اما با توجه به عادت مخاطب و رویکرد شبکه‌ها انجام کار متفاوت ساده نیست و اغلب ترجیح می‌دهند طبق پسند مخاطب پیش بروند.

نویسنده مجموعه "مامور بدرقه " گفت: البته خوشبختانه طنزی که مطلوب تهیه کنننده و کارگردان مجموعه بود سخیف و مبتذل نبود. ما تلاش نکردیم از هر طریق بیننده را به خنده بیندازیم و به این فکرکردیم که موقعیتهایی که خلق می کنیم تازه و خلاقانه باشد.مسیری که انتخاب کردیم طنز میانه بود.طنزی که شبیه کارهای دیگر نباشد و مجموعه های دیگر را تداعی نکند.

وی افزود: فکر می‌کنم تفاوت‌های طنزی که ما تجربه کردیم دیده شده و این نشان می‌دهد در مسیرمان موفق بوده‌ایم. بازیگرهای خوبی در "مامور بدرقه" حضور دارند و سعی کرده‌اند از نقش‌های قبلی فاصله بگیرند. گرجستانی، مهین‌ترابی، رضویان و رهنما در نقش‌هایشان قابل باور و دوست‌داشتنی‌اند و ناشناخته بودن چهره تنابنده طراوتی خاص به "مامور بدرقه" داده است.

این نویسنده درباره در حاشیه بودن شخصیت‌های زن در مجموعه گفت: قصه "مامور بدرقه" مردانه است و در آن جایی برای زنان نیست. در طرح اولیه حضور زن‌ها کمرنگتر از این بود، اما ما زن‌ها را به بطن قصه آوردیم. گرچه نقش افسانه و مهشید به اندازه مردهای قصه نیست، اما نمی‌شود گفت آنها در شکل‌گیری حوادث نقش ندارند.

نمی‌شود انتظار داشت وقتی فرصتی کوتاه برای انجام کار چند ماهه داریم به نتیجه عالی برسیم. همه گروههایی که تجربه تولید آثار مناسبتی دارند می‌دانند نمی‌توان در زمان محدود مجموعه فاخر تولید کرد.

پیام شتاب حاکم بر مجموعه‌های مناسبتی را دلیل کاستی‌های آنها دانست و گفت: نمی‌شود انتظار داشت وقتی فرصتی کوتاه برای انجام کار چند ماهه داریم به نتیجه عالی برسیم. همه گروههایی که تجربه تولید آثار مناسبتی دارند می‌دانند نمی‌توان در زمان محدود مجموعه فاخر تولید کرد. اگر زمان بیشتری برای نوشتن فیلمنامه "مامور بدرقه " داشتیم قطعا به نتایج بهتر می‌رسیدیم.

وی در پایان درباره محدودیت‌های انتخاب موضوع در رسانه ملی گفت: به سادگی نمی‌شود سراغ هر قصه و موضوعی رفت. اگر در اغلب مجموعه‌ها با قصه‌ها و شخصیت‌های مشابه رو به رو هستیم، به این دلیل است که نمی‌شود به بعضی موضوع‌ها و مناسبات نزدیک شد.

مجموعه تلویزیونی "مامور بدرقه" به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه با بازی سیروس گرجستانی، مهرانه مهین‌ترابی، جواد رضویان و محسن تنابنده در ماه رمضان از شبکه پنج پخش می‌شود.

منبع : مهر

مطالب مرتبط :

دانلود تیتراژ سریال مامور بدرقه     

گفت وگو یی صمیمی با بهاره رهنما                  

گفت و گو با کارگردان مامور بدرقه