تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد كه در قالب ائتلاف 5 نفره اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور كرده، با حضور در موسسه اطلاع رسانی تبیان و بازدید از بخش‌های مختلف این موسسه، به سوالات خبرنگار تبیان درباره انتخابات پیش رو پاسخ داد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابوترابی در تبیان

به ایفای نقش جامعتین در وحدت اصولگرایان امیدواریم


حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی كه در قالب ائتلاف 5 نفره اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور كرده، با حضور در موسسه اطلاع رسانی تبیان و بازدید از بخش‌های مختلف این موسسه، به سوالاتی در خصوص آرایش سیاسی اصولگرایان، شانس پیروزی اصلاح طلبان و جریان حامی دولت و همچنین احتمال حضور هاشمی و خاتمی در انتخابات پاسخ داد.


ابوترابی

این روزها دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و ستادهای انتخاباتی رونق بیشتری گرفته‌اند؛ انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در راه است و كم هم نیستند كسانی كه قبای كاندیداتوری به تن كرده اند. در این میان اصولگرایان هم نقش پر رنگی در پویایی  صحنه انتخابات دارند. اگرچه تشكیل دو ائتلاف در این جریان این نوید را می دهد كه حداقل از بین 5 نفر ائتلاف "اكثریت اصولگرایان" و 3 نفر ائتلاف "1+2" تنها دو نفر تا پایان در عرصه رقابت‌ها باقی خواهند ماند.

ابوترابی

حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی كه در قالب ائتلاف 5 نفره اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور كرده، با حضور در موسسه اطلاع رسانی تبیان و بازدید از بخش‌های مختلف این موسسه، به سوالاتی در خصوص آرایش سیاسی اصولگرایان، شانس پیروزی اصلاح طلبان و جریان حامی دولت و همچنین احتمال حضور هاشمی و خاتمی در انتخابات پاسخ داد.

مشروح گفت و گوی تبیان با حجت‌الاسلام ابوترابی را در زیر می خوانید:

تحلیل شما از وضعیت اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو چیست و فكر می‌كنید با توجه به اینكه تعداد زیادی از كاندیداها با تابلوی اصولگرایی وارد میدان شدند این جریان چقدر در انتخابات پیش‌رو توفیق خواهد داشت؟

به گمانم كسانی كه در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافته‌اند باید نگاه خود را به فراهم كردن زمینه موفقیت گفتمان انقلاب اسلامی در انتخابات معطوف كنند. طبیعی است در این راستا باید با نگاه به عرصه پیش‌رو و با توجه به اهمیت رسیدن به یك نقشه قابل قبول در راستای گفتمان انقلاب حركت كرد. شخصا امیدوارم اصولگرایانی كه در عرصه ورود كرده‌اند با این نگاه حركت كنند و به نقشه راه قابل قبولی در راستای موفقیت گفتمان اصولگرایی دست یابند.

ابوترابی

نقش جامعتین را در ایجاد وحدت بین اصولگرایان چطور ارزیابی می‌كنید و فكر می‌كنید آیا كاندیداهای اصولگرا به نظر جامعتین تمكین خواهند كرد؟

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین دو نهاد سیاسی و علمی و دو مرجع كلیدی اصولگرایان هستند. طبیعی است با این جایگاه و با نگاهی كه اصولگرایان به این دو نهاد دارند می‌توان به ایفای نقش موثر این دو نهاد علمی و سیاسی برای رسیدن به راهكار قابل قبول امیدوار بود.

به نظر شما در نهایت چند كاندیدای اصولگرا در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری باقی خواهند ماند؟

این موضوع بستگی به صحنه‌ای دارد كه پیش‌روی ما تعریف می‌شود و باید با نگاه به صحنه‌ انتخابات به یك تصمیم منطقی در این رابطه دست پیدا كرد.

ظاهرا شما در قالب ائتلاف پنج نفره توافق كرده‌اید كه یك نفر از این ائتلاف تا پایان در عرصه باقی بماند، آیا فرد دیگری هست كه در صورت ورود به عرصه انتخابات، شما حاضر باشید به نفع او كنار بروید؟

در جلساتی كه داشتیم نگاه ما كاملا معطوف به این بوده كه با توجه به واقعیت‌های پیش‌رو و نظرسنجی‌ها این جمع پنج نفره از بین خودشان به یك نظر واحد برسند و بحث ما در این چارچوب است.

نمی‌توان اینطور نظر داد كه شورای نگهبان راجع به كدام فرد نگاه مثبت یا منفی دارد. شورای نگهبان مكلف است بر اساس قانون اساسی و نگاه به چارچوبی كه برای ریاست‌جمهوری در قانون اساسی تعریف شده اعلام نظر كند. در این چارچوب با دریافت نظر نهایی شورای نگهبان باید نقشه راه درستی تعریف كرد و در آن راه قدم برداشت

با توجه به اینكه انتخابات آینده سه ضلع اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و جریان حامی دولت را شامل می‌شود، شما اصلاح‌طلبان را رقیب جدی خود می‌دانید یا جریان حامی دولت را؟

اجازه بدهید با ورود به صحنه به تحلیل درستی در این رابطه دست پیدا كنیم.

وضعیت جریان حامی دولت را چطور می‌بینید و فكر می‌كنید آقای مشایی كه از ایشان به عنوان نامزد اصلی جریان دولت نام برده می‌شود امكان رای‌آوری دارد؟

در این حوزه تحلیل‌های گوناگون و گاهی كاملا متفاوت وجود دارد. به نظرم باید اجازه دهیم كه با رسیدن به نقشه عینی خارجی به تصمیم درستی برسیم. باید بعد از اعلام نظر شورای نگهبان در این مورد وارد گفت‌وگو شد.

ابوترابی

بحث‌هایی در مورد احتمال ردصلاحیت كاندیدای اصلی جریان دولت وجود دارد، نظر شما در این رابطه چیست؟

نمی‌توان اینطور نظر داد كه شورای نگهبان راجع به كدام فرد نگاه مثبت یا منفی دارد. شورای نگهبان مكلف است بر اساس قانون اساسی و نگاه به چارچوبی كه برای ریاست‌جمهوری در قانون اساسی تعریف شده اعلام نظر كند. در این چارچوب با دریافت نظر نهایی شورای نگهبان باید نقشه راه درستی تعریف كرد و در آن راه قدم برداشت.

وضعیت اصلاح‌طلبان را در این دوره از انتخابات چطور می‌بینید؟ آنها چقدر شانس پیروزی دارند؟

به هر حال یكی از سلایق سیاسی كه از پایگاه اجتماعی برخوردار است جریان موسوم به اصلاح‌طلبی است خصوصا نیروهای اصلاح‌طلبی كه در چارچوب اصول و مبانی انقلاب قدم برداشته‌اند. البته گفتنی است كسانی كه به تفكر انقلاب، اسلام، قانون اساسی، اندیشه امام و نظریات راهبردی رهبری باور و اعتقاد دارند و در كارنامه خودشان وفاداری به این گفتمان را ثبت كرده‌اند امروز در جامعه از پایگاه اجتماعی قوی‌تری برخوردارند. مردم به این باور رسیده‌اند كه برای دستیابی به اقتدار و عزت و تقویت اركان استقلال و مردم‌سالاری دینی در كشور ایران بایستی التزام به اسلام را در دستور كار خود قرار داد لذا آنها اسلام را رمز اقتدار و عزت می‌دانند و پایداری و استقامت به اصول و مبانی اسلام نابی كه در اندیشه امام و رهبری تعریف شده و برجسته نمودن ارزش‌های انقلابی و اسلامی و حركت در مسیر گفتمانی كه رهبری نظام بر آن تاكید دارند را راه دستیابی به اقتدار و عزت ملت ایران می‌دانند. به گمان كسانی كه به این راهبرد و گفتمان باور و اعتقاد دارند از یك پایگاه اجتماعی بسیار قوی و مستحكم برخوردار هستند.

بر این اعتقادم كه نباید در عرصه فرهنگ برای منابع مالی حد و مرزی قائل شد بلكه هر نهاد و موسسه‌ای كه فعالیت فرهنگی درست خود را مبتنی بر مبانی علمی و برنامه قابل قبول دارد باید تمام نیازهایش را تامین كرد. همچنین میزان تخصیص منابع فرهنگی باید با ظرفیت دقیق علمی و كارشناسی و میزان بهره‌وری از آن متناسب باشد

درباره آقایان هاشمی و خاتمی بحث‌های مختلفی مطرح شده، برخی می‌گویند ورود آنها به صحنه معادلات را بسیار تغییر می‌دهد، احتمال كاندیداتوری این دو چهره را چطور می‌بینید و فكر می‌كنید آنها در انتخابات چقدر شانس پیروزی دارند؟

گمانه‌زنی‌های گوناگونی مشاهده می‌شود اما من عمدتا به نقطه نظراتی استناد می‌كنم كه دكتر روحانی كه در نشست انتخاباتی خود و با حضور نیروهای وفادار به این دو تفكر مطرح كرد. ایشان صریحا گفتند كه این دو چهره سیاسی در عرصه انتخابات حضور نمی‌یابند. نگاه من هم معطوف به این تحلیل است البته گمانه‌زنی‌های دیگری هم هست كه باید دید با چه رویدادی روبرو خواهیم شد.

ابوترابی

آیا شما هم معتقدید حضور این افراد در صحنه معادلات را عوض می‌كند؟

طبیعتا حضور آنها در آرایش سیاسی تاثیر جدی در شكل‌گیری صحنه سیاسی و انتخاباتی كشور دارد.

شما با توجه به اینكه كاندیدای ریاست‌جمهوری هستید در مورد حوزه فرهنگ چه باورها و برنامه‌هایی دارید؟

من بر این اعتقادم كه نباید در عرصه فرهنگ برای منابع مالی حد و مرزی قائل شد بلكه هر نهاد و موسسه‌ای كه فعالیت فرهنگی درست خود را مبتنی بر مبانی علمی و برنامه قابل قبول دارد باید تمام نیازهایش را تامین كرد. همچنین میزان تخصیص منابع فرهنگی باید با ظرفیت دقیق علمی و كارشناسی و میزان بهره‌وری از آن متناسب باشد. در عین حال معتقدم هزینه تعداد قابل توجهی از مجموعه‌های فرهنگی كه منابعی دریافت می‌كنند باید قطع شود چرا كه كاركرد موسسات باید ملاك قرار گیرد و بدون هیچ مرزی نیازهای آنان تامین شد. ما در كشور این ظرفیت را داریم كه به این مهم بپردازیم. من معتقدم هزینه‌های جاری كشور باید با انضباط دقیق مالی و حداقل كاهش یابد. با این اعتقاد بر ضرورت برداشتن این گام مهم در عرصه فرهنگی می‌گویم كه ملاك حمایت باید میزان توانایی و كارآیی و نظارت درست بر چگونگی انجام فعالیت نهادهای فرهنگی باشد.

مصاحبه: سارا كیان

بخش سیاست تبیان