تبیان، دستیار زندگی
دو ائتلاف «بزرگ اصولگرایان» و «پیشرفت» امیدوارند تا نهایتا یک کاندیدا را به عنوان نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معرفی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزینه نهایی ائتلاف‌های اصولگرایان چه زمانی اعلام می‌شود؟


دو ائتلاف «بزرگ اصولگرایان» و «پیشرفت» امیدوارند تا نهایتا یک کاندیدا را به عنوان نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معرفی کنند.

گزینه نهایی ائتلاف‌های اصولگرایان چه زمانی اعلام می‌شود؟

به گزارش تبیان به نقل از خبر آتلاین، یک هفته مانده به آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و ثبت نام کاندیداها، ائتلاف سه نفره از ثبت نام هر سه عضو خود سخن می گوید. در نقطه مقابل ائتلاف پنج گانه نه تنها بر به اجماع رسیدن در زمانی پیش از ثبت نام معتقد است که به رقیب انتخاباتی هم طیف خود نیز پیشنهاد می دهد تا قبل از ثبت نام رسمی کاندیداها بر روی یک نفر اجماع کنند.

در این میان اما سخنان شب گذشته عسگراولادی که از احتمال نزدیک شدن این دو ائتلاف به یکدیگر و تشکیل ائتلافی 10 نفره و اجماع بر روی یک نفر سخن می گفت، حرف جدیدی از اردوگاه ائتلافی اصولگرایان بود.

در همین راستا دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان نیز برخلاف قبل که از قطعیت ثبت نام یک کاندیدا سخن می گفت امروز اعلام کرد «در حال حاضر» تصمیم‌مان این است که در زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری از بین اعضای ائتلاف «حتی‌المقدور» یک نفر ثبت‌نام کند.

موسی پور که با ایسنا گفت و گو کرده، با تاکید بر این‌که هدف ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان کاهش تعداد کاندیداهای اصول‌گرا است، افزود: ائتلاف اکثریت اصولگرایان در جهت استفاده از همه ظرفیت اصول‌گرایان و انسجام بیشتر بین اجزای مختلف اصول‌گرایی و تحقق شعار حماسه سیاسی همچنین ایجاد شور و نشاط شکل گرفته است.وی افزود: تصمیم ائتلاف اکثریت در حال حاضر این است که از بین اعضای ائتلاف (حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی، ابوترابی‌فرد، محمدرضا باهنر، متکی، آل‌اسحاق) در هنگام زمان ثبت‌نام یک نفر ثبت نام کند. براساس سنجش مقبولیت کاندیداها و پایگاه اجتماعی‌شان سعی‌مان این است که کاندیداها را به حداقل برسانیم و به یک نظر واحد برسیم.

در حال حاضر کسی به اعضای ائتلاف اضافه نشده، ولی به هرترتیب اگر کسی شرایط ائتلاف را بپذیرد، می‌تواند وارد ائتلاف شود

موسی‌پور همچنین از برگزاری نشست کاندیداهای ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در روز چهارشنبه هفته جاری اظهار کرد: تحلیل شرایط انتخاباتی براساس نظرسنجی‌ها از جمله موارد مورد توجه در این نشست خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر کسی به اعضای ائتلاف اضافه نشده، ولی به هرترتیب اگر کسی شرایط ائتلاف را بپذیرد، می‌تواند وارد ائتلاف شود.

روز گذشته نیز حجت الاسلام پورمحمدی برخلاف اعلام نظرهای قبلی اعضای این ائتلاف مبنی بر مشخص شدن خروجی ائتلاف پنج گانه تا 15 اردیبهشت، تاریخ جدیدی را اعلام کرد و گفت« قرار ما بر این است تا پایان مهلت قانونی ثبت نام به گزینه نهایی برسیم. انشاء‌الله بتوانیم این قرار را عملی کنیم. حدودا 24 اردیبهشت گزینه نهایی ائتلاف پنجگانه مشخص می‌شود.»

وی تاکید کرد: «دوستان ما در ائتلاف‌های دیگر تاریخ‌های زودتر داده بودند اما بعد از مدتی قرار گذاشتند که آنان هم تا پایان ثبت نام به نظر واحد برسند اما امروزه صحبت‌هایی می‌شنویم مبنی بر این که قرار است هر سه نفر ثبت نام کنند. در کل اصولگرایان به دنبال آن هستند که ائتلاف‌ها یک گزینه را معرفی کنند و اگر آرایش رقیب به شکلی باشد که باید با یک گزینه برسیم به آن عمل می‌کنیم ولی اگر رقیب قوی وارد نشود هر ائتلاف یک گزینه وارد انتخابات می‌کند.»

اعضای ائتلاف پیشرفت نیز اعلام کرده اند که هر سه نفرشان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند اما پس از ثبت نام به اجماع روی یک نفر می رسند. تصمیمی که باهنر از ائتلاف مقابل، آن را دیر هنگام می داند و توصیه کرده است که قبل از ثبت نام به اجماع برسند.

بخش سیاست تبیان