تبیان، دستیار زندگی
سرانجام بعد از مدت ها انتظار شورای رقابت که مرجع رسمی تعیین نرخ کالاهاست، نرخ برخی خودروها را اعلام کرد اما گویا این داستان سر دراز دارد و هیچ کس غیر از خود رقابتی ها این نوع قیمت گذاری را قبول ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت خودروسازان با شورای رقابت

قیمت های شورای رقابت اجرا نمی شود


سرانجام بعد از مدت ها انتظار شورای رقابت که مرجع رسمی تعیین نرخ کالاهاست، نرخ برخی خودروها را اعلام کرد اما گویا این داستان سر دراز دارد و هیچ کس غیر از خود رقابتی ها این نوع قیمت گذاری را قبول ندارد.

قیمت خودرو

با تدوین دستورالعمل نهایی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت و تعیین نرخ تورم بخشی خودرو و شاخص کیفیت خودروها توسط سازمان ملی استاندارد، قیمت جدید خودروهای پرتیراژ از سوی مرکز ملی رقابت اعلام شد.بر این اساس، قیمت جدید سایپا 131 مدل SX با فرمان هیدرولیک و بدون کیسه هوا 14 میلیون و 357 هزار و 456 تومان تعیین شده است.همچنین قیمت تیبا با فرموان هیدرولیک و کیسه هوا 16 میلیون و 201 هزار و 958 تومان، سمند ال ایکس بنزینی 20 میلیون و 869 هزار و 377 تومان و پژو 405 اس ال ایکس با موتور TU5 و ترمز ضد قفل و کیسه هوا معادل 20 میلیون و 415 هزار و 743 تومان تعیین شده است.بر این اساس، قیمت جدید پراید نسبت به نرخ قبلی آن حدود یک میلیون و 700 هزار تومان، قیمت سمند حدود 5.2 میلیون تومان، پژو 405 حدود 2 میلیون تومان و قیمت تیبا حدود 3 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافته است.

جدول قیمت این خودروها به شرح زیر است:

نام خودرو

تورم بخشی بانک مرکزی

شاخص کیفیت

قیمت سال پایه

قیمت نهایی خودرو

پراید 131 سایپا فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا (SX)

50.8

منفی 9.63

90624420
143574546

تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا

52.1

منفی 3.76

105303024

162019580

سمند ال ایکس بنزینی - مالتی با AIRBAGایمن خودرو زیمنس

54.3

منفی 1.03

136104879

208693773

بژو 405 اس.ال.ایکس TU5 با ترمز ضد قفل و کیسه هوای ایمن خودرو

59.7

منفی 3.22

126866424

204157434

در روز گذشته در پی اعلام نرخ تورم بخشی خودرو از سوی شورای رقابت، محاسبات قیمتی چهار خودرو را بدون احتساب شاخص کیفیت و نرخ پایه اعلامی از سوی خودروسازان انجام داد که قیمت‌های به دست آمده با نرخ‌های اعلامی از سوی مرکز ملی رقابت تفاوت قابل توجهی دارد.

با وجود اینکه پیش از این پژویان به عنوان رییس شورای رقابت تاکید کرده بود که این شورا قیمت خودرو را اعلام نمی‌کند، اما مرکزی که خود را وابسته به این شورا می‌داند قیمت‌های چهار خودرو را محاسبه و اعلام کرد.

تصمیم کبرای شورای رقابت

رییس شورای رقابت پس از برگزاری آخرین جلسه این شورا گفت: در جلسه‌ عصر یکشنبه شورا با توجه به این‌که بانک مرکزی تورم بخشی و سازمان استاندارد میزان کیفیت خودروها را به شورا اعلام کرد، این دو پارامتر بررسی شدند و بنا شد چهار خودروی پراید، پژو، سمند و تیبا به صورت جداگانه و دیگر خودروها که در بازار نقش کمتری دارند به صورت کلی محاسبه و اعلام شوند.

پژویان افزود: خودروهایی که نسبت به گذشته آپشن‌هایی به آنها اضافه شده نیز در جلسه‌ شورا مورد بررسی قرار گرفتند و بنا شد نسبت به آپشن‌های اضافه شده، قیمت این خودروها نیز تغییر کند.

رییس شورای رقابت با بیان این‌که این شورا هیچ‌گاه قیمت رسمی برای خودرو اعلام نخواهد کرد، گفت:طرحی که سال گذشته سازمان حمایت درباره خودروهای بالای 45 میلیون تومان داده بود از امروز و با توجه به دستورالعمل شورای رقابت قانونی نیست و تمامی خودروها با توجه به دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خواهند شد.

او ادامه داد: با توجه به طرحی که تصویب کردیم پنج خودروی پرتیراژ داخلی (پراید، پژو، سمند، تیبا و رانا) به صورت جداگانه و دیگر خودروها نیز به صورت جداگانه محاسبه خواهند شد به این ترتیب خودرویی مانند مگان که با توجه به طرح سازمان حمایت باید توسط خودروسازان تعیین قیمت می‌شد از این پس با دستورالعمل جدید شورای رقابت و با محاسبه تورم بخشی 53.26 درصدی محاسبه خواهد شد.

در روز گذشته در پی اعلام نرخ تورم بخشی خودرو از سوی شورای رقابت، محاسبات قیمتی چهار خودرو را بدون احتساب شاخص کیفیت و نرخ پایه اعلامی از سوی خودروسازان انجام داد که قیمت‌های به دست آمده با نرخ‌های اعلامی از سوی مرکز ملی رقابت تفاوت قابل توجهی دارد

نرخ‌های نهایی انواع خودرو بر اساس فرمول و محاسبات شورای رقابت

در حالی که رئیس شورای رقابت اعلام کرده که این شورا فقط فرمول ارائه می دهد و نرخ نمی دهد اما مرکز ملی رقابت به آدرس اینترنتی center.nicc.ir نرخ ها را اعمال کرده است. اگر سخنان پژویان را بپذیریم و خودمان محاسبه کنیم نرخ خودروها با توجه به فرمول قیمت‌گذاری خودرو که برابر است با:

(دو درصد - شاخص کیفیت + نرخ تورم) قیمت سال گذشته + قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

و با توجه به آنکه میزان شاخص کیفیت خودرو به طور میانگین عددی بین منفی پنج دهم درصد و مثبت یک درصد بوده و تاثیر این میزان در فرمول قیمت‌گذاری خودرو بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است، ساده شده این فرمول برابر است با:

(دو درصد - نرخ تورم) قیمت سال گذشته + قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

بنابراین با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی گذشته شورای رقابت، قیمت جدید برخی خودروهای داخلی به شرح زیر محاسبه شده است:

نوع خودرو

تورم بخشی

قیمت محاسبه شده

پراید اس‌ایکس

50.8 درصد

14 میلیون و 900 هزار تومان

تیبا

52.1 درصد

19 میلیون و 500 هزار تومان

پژو 405 اس‌ال‌ایکس

59.7 درصد

23 میلیون و 700 هزار تومان

سمند ال‌ایکس

54.3 درصد

25 میلیون و 550 هزار تومان

تندر 90 مدل ای دو

53.26 درصد

25 میلیون و 580 هزار تومان

پژو پارس سال

53.26 درصد

28 میلیون و 680 هزار تومان

مگان 2000 اتومات

53.26 درصد

55 میلیون و 815 هزار تومان

پژو 206 تیپ 2

53.26 درصد

24 میلیون تومان و 225 هزار تومان

مزدا 2 تیپ 2

53.26 درصد

53 میلیون و 830 هزار تومان

خودروسازان: اجرا نمی کنیم!

دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است که نرخ تورم اعلامی از سوی شورای رقابت با واقعیت‌های این صنعت تطابق نداشته و به همین دلیل قیمت‌های به دست آمده براساس آن قابل اجرا نخواهد بود.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: در شرایطی شورای رقابت نرخ تورم بخشی خودروهای کم تیراژ داخلی را 53.26 درصد اعلام کرده که تورم بخشی صنعت خودرو بسیار بیشتر از این مقدار بوده است.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی اوایل سال 91 نرخ تورم بخش صنعت را 54 درصد اعلام کرده بود، خاطرنشان کرد: حال چگونه می‌شود که از سال 91 تا 92 که نرخ ارز حدودا دو برابر شده و قیمت دیگر مواد اولیه نیز در حد زیادی افزایش یافته، تورم صنعت خودرو از 54 درصد ابتدای سال به 53.26 درصد کاهش یافته است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: تورم محاسبه شده برای بخش خودرو از سوی شورای رقابت باید اصلاح و با واقعیت منطبق شود.

نعمت‌بخش در پاسخ به این‌که آیا خودروسازان قیمت‌های اعلامی شورای رقابت را ‌می‌پذیرند؟ اظهار کرد: بحث پذیرش یا عدم پذیرش نیست بلکه موضوع اصلی غیر قابل اجرا بودن این قیمت‌ها است.

پس از انتشار نرخ های شورای رقابت شرکت سایپا واکنش نشان داد و محاسبات شورای رقابت را اشتباه اعلام کرد. وبسایت این شرکت خودروساز نوشت: در پی درج قیمت 2 خودروگروه خودروسازی سایپا در سایت مرکز ملی رقابت، بدلیل اشتباه محاسباتی در قیمت نهائی خودروهای این شرکت، قیمت این محصولات از سوی سایپا نادرست و فاقد ارزش قانونی قلمداد می شود

قیمت خودرو از سامانه 124 حذف شد

با نهایی شدن فرمول قیمتگذاری و ورود مرکز ملی رقابت به تعیین قیمت خودروها، قیمت رسمی انواع خودرو که تا پیش از این بر روی پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالاها و خدمات 124.ir برای اطلاع عموم مردم درج می شد، اکنون حذف شده است تا قیمتهای جدید براساس فرمول جدید محاسبه و بر روی این سامانه قرار گیرد.

اگرچه تا پیش از این و همزمان با تشکیل جلسات کمیته خودرو، همواره سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول رسیدگی به درخواستهای خودروسازان برای تغییر در قیمت انواع خودرو بود، اما با دستور رئیس جمهور مبنی بر ورود شورای رقابت به تعیین فرمول قیمتگذاری این کالا، عملا نقش کمیته خودرو در تعیین قیمت ها کمرنگ شده و هم اکنون مرکز ملی رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودرو را به عهده گرفته است.

این در حالی است که تا پیش از این، قیمت رسمی انواع خودروها بر روی سامانه قیمتگذاری کالا و خدمات موسوم به 124 قرار می گرفت؛ اما با نهایی شدن فرمول قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت، تمامی قیمتهای رسمی خودرو از روی این سامانه برداشته شده و به گفته مسئولان این سامانه، قرار است که قیمتهای جدید به ثبت رسد.

یک مقام مسئول در سامانه قیمگذاری کالا و خدمات ایران در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: شورای رقابت قیمت چند محصول محدود خودرو را اعلام کرده است و بنابراین قیمت سایر محصولات باید با توجه به فرمول جدید قیمتگذاری خودرو محاسبه و در سامانه به ثبت رسد.

وی می افزاید: برای اینکه مردم با تصمیمات جدید برای قیمت خودرو دچار سردرگمی نشوند، قیمتها به صورت موقت از روی سایت برداشته شده تا با نهایی شدن قیمتهای جدید برای انواع خودرو، قیمت های رسمی مجدد بر روی این سامانه قرار گیرد.

نرخ محصولات سایپا که با نرخ مصوب شورای رقابت تفاوت اساسی دارد

قیمت خودرو

سایپا:  مرکز ملی رقابت اشتباه کرده است!

پس از انتشار نرخ های شورای رقابت شرکت سایپا واکنش نشان داد و محاسبات شورای رقابت را اشتباه اعلام کرد. وبسایت این شرکت خودروساز نوشت: در پی درج قیمت 2 خودروگروه خودروسازی سایپا در سایت مرکز ملی رقابت، بدلیل اشتباه محاسباتی در قیمت نهائی خودروهای این شرکت، قیمت این محصولات از سوی سایپا نادرست و فاقد ارزش قانونی قلمداد می شود.

قیمت های اعلام شده در سایت مرکز ملی رقابت در فرآیند احتساب متغیرهای دستورالعمل تعیین شده توسط شورای رقابت،  در متغیر   p t-1  فرمول تعیین شده، قیمت نهائی منظورشده برای تیبا و پراید 131sx  با اشتباه محاسباتی در ستون قیمت سال پایه مواجه گردیده است.

بر این اساس طبق جدول منتشره توسط سایت مرکز ملی رقابت قیمت سال پایه برای خودروهای پراید 131 ارتقاء یافته(SX) 101.520.000 و برای خودرو تیبا با فرمان هیدرولیک با کیسه هوا(SX) 105.303.024 ریال در نظر گرفته شده است که این قیمت ها  در ابتدای سال پایه (91)  به ترتیب ، 99.400.000 ریال برای پراید و  128.580.000 ریال برای تیبا بوده است.

این محاسبه اشتباه در حالی صورت گرفته است که متغیر p t-1  نقش اساسی در تعیین قیمت  نهائی خودرو داشته است.

از این رو گروه خودروسازی سایپا اعلام می دارد قیمت های اعلام شده به عنوان قیمت پایه سال 91 به هیچ عنوان مورد تائید این شرکت نبوده و قیمت های نهائی تعیین شده که بر این اساس محاسبه شده صحیح نیست.

همچنین علاوه بر اشتباه شورای رقابت در خصوص اعلام نادرست قیمت خودوروها باید در نظر داشت طبق وظایف تببین شده و مواد قانونی موجود در سایت شورای رقابت ، این شورا حق اعلام قیمت را نداشته و این موضوع از سوی این مرکز درخور انتقاد است.

اضافه بر این اعلام این قیمت ها در حالی صورت می گیرد که بر اساس دستورالعمل تعیین شده شورای رقابت هزینه نصب آپشن های جدید در قیمت های اعلام شده لحاظ نگردیده است و در نتیجه قیمت های اعلام شده دستخوش تغییرات خواهد شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مرکز ملی رقابت، سایپانیوز، فارس، تسنیم، ایسنا