تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه از اتخاذ تدابیر و تمهیداتی سخن گفت تا با بکارگیری آنها، بار افزایش قیمت ناشی از مبادله‌ای شدن ارز به مردم منتقل نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باور وزیربهداشت و نگرانی‌دستجردی


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه از اتخاذ تدابیر و تمهیداتی سخن گفت تا با بکارگیری آنها، بار افزایش قیمت ناشی از مبادله‌ای شدن ارز به مردم منتقل نشود.

باور وزیربهداشت و نگرانی دستجردی

وزیر بهداشت درباره وضعیت داروهایی که با ارز مرجع وارد شده‌اند و با نرخ مبادله‌ای قرار است ترخیص شوند اظهار کرد: این مسئله برای وارد کننده فرقی ندارد، به طوری که قبلا با نرخ مرجع برای آن قیمت‌گذاری می‌شد و هم اکنون با نرخ مبادله‌ای قرار است قیمت گذاری شود و این مسئله بیشتر موجب گرفتاری‌هایی است و گردش‌های مالی را بیشتر می‌کند.

وی افزود: اتفاق مقبولی که از زمان مبادله‌ای شدن ارز افتاده است افزایش شمار داوطلبانی است که حاضرند بدون انتقال ارز، دارو را با نرخ مبادلاتی وارد کشور کنند.  تنها چیزی که برای ورود آزاد است دارو و مواد غذایی است. بنابراین خیلی از افراد که می‌خواهند ارز وارد کشور کنند بهترین راه برای آنها داروست. بنابراین داوطلبانی که می‌خواهند بدون ریال و ارز دارو وارد کشور کنند مرتبا به تعدادشان افزوده می‌شود این افراد حاضرند با نرخ سازمان غذا و دارو، دارو را وارد بازار کنند.

طریقت‌ منفرد ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز شاید در ابتدا کار مقداری سخت باشد اما اگر کمک دولت را در این زمینه از طریق بیمه‌ها به مردم برسانیم، افزایش قیمت دارو نباید از حد متعارف بیشتر شود، هر چند نابسامانی جدی در روابط بیمه‌ها و خدماتشان و همچنین روابط بیمه‌ها با فراهم‌کننده خدمات وجود داشته، اما قرار است با اقدامات دولت، در این زمینه همدلی ایجاد شود. همچنین باید ورودی بیمه‌ها با خروجی‌شان متعادل باشد.

خیلی از افراد که می‌خواهند ارز وارد کشور کنند بهترین راه برای آنها داروست. بنابراین داوطلبانی که می‌خواهند بدون ریال و ارز دارو وارد کشور کنند مرتبا به تعدادشان افزوده می‌شود این افراد حاضرند با نرخ سازمان غذا و دارو، دارو را وارد بازار کنند.

دکتر محمد عبده‌زاده مدیر کل سابق نظارت و ارزیابی داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیرامون مبادله‌ای شدن نرخ ارز بر روی بازار دارویی کشور، دو مقوله "تامین و تخصیص ارز" و دیگری "تامین نقدینگی توسط کارخانه‌های داروسازی" بسیار جدی است و جا دارد که مسئولان ذیربط برای جلوگیری از تبعات احتمالی این موضوع تدابیر ویژه‌ای فراتر از تخصیص اعتبار بیاندیشند. وقتی پایه ارز از مرجع به مبادله‌ای می‌رود، تغییراتی به وجود می‌آید. سال گذشته که ارز مرجع به کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت، بسیاری از اقلام روی پایه ارز مبادله‌ای بودند، به همین خاطر حجم تقاضا برای ارز مبادله‌ای بسیار بالا بود. حال که در وضعیت کنونی، دارو و برخی کالاهای اساسی هم روی پایه ارز مبادله‌ای قرار گرفتند، حجم درخواست ارز مبادله‌ای و رقابت بین شرکت‌ها برای گرفتن ارز مبادله‌ای افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.وی با اشاره به اینکه علاوه بر موضوع تامین ارز، باید برای مشکل تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی نیز چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: با توجه به اینکه پایه ارز از 1226 تومان به حدود 2500 تومان افزایش داشته است، این امر تامین ریالی دو برابری را می‌طلبد. حال این پرسش اساسی مطرح می‌شود که این نقدینگی از کجا باید تامین شود؟ در حالی که شرکت‌های دارویی ما عمدتا به لحاظ نقدینگی ضعیف هستند.

عبده زاده افزود: شرکت‌های ما معمولا وابسته به تسهیلات بانکی هستند و در این شرایط، ناچار می‌شوند وام‌های بانکی با سود 27 درصد بگیرند که از حاشیه سود دارو بالاتر است.

مدیرکل سابق نظارت و ارزیابی داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وقتی چرخه ریالی شرکت‌ها دچار مشکل می شود، دیگر نمی‌توانند مواد اولیه را به خوبی تامین کنند، اظهار کرد: در این صورت کمبود دارو به وجود می‌آید، آن‌گاه وزارت بهداشت ناچار می‌شود واردات را افزایش دهد که آن هم ارز‌بری چند برابری به دنبال خواهد داشت.

دستجردی می گوید: اکنون بدون درنظرگرفتن حق بیمه‌ای که مردم می‌پردازند، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت 54.6 درصد است که با لحاظ حق بیمه‌ پرداختی از سوی مردم بابت بیمه‌های دولتی، پایه و تکمیلی، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به حدود 65 تا 70 درصد می‌رسد. در چنین شرایطی اگر ارز دارو مبادله‌ای شود، قیمت دارو حداقل 2 تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد

نگرانی‌های دستجردی از تبعات مبادله‌ای‌شدن ارز دارو

وزیر سابق بهداشت با اشاره به مشکلات بیماران در پرداخت هزینه‌های دارویی، از نمایندگان مجلس خواست که جلوی مبادله‌ای‌شدن ارز دارو را بگیرند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره تبعات احتمالی مبادله‌ای شدن ارز در بازار دارویی کشور و همچنین سهم مردم در پرداخت هزینه‌های دارویی، گفت: دارو استراتژیک‌ترین کالای مورد استفاده مردم است؛ چرا که با حیات و مرگ مردم درارتباط است. از طرف دیگر دارو غیرقابل جایگزین است و برای هر بیماری باید تنها همان داروی مربوطه مصرف شود.  لذا  قبل از مطرح شدن مباحث مربوط به مبادله‌ای شدن ارز دارو هم هزینه‌های دارویی مردم بسیار زیاد بود؛ به طوری که حدود 60 تا 70 درصد اعتراض‌ها و نامه‌هایی که مردم به دست ما می‌رساندند، به هزینه‌های دارو و درمان‌شان مربوط بود.

با مبادله‌ای شدن ارز، قیمت دارو حداقل 2.5 برابر و پرداخت از جیب مردم به بیش از 90 درصد می‌رسد

دستجردی می گوید: اکنون بدون درنظرگرفتن حق بیمه‌ای که مردم می‌پردازند، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت 54.6 درصد است که با لحاظ حق بیمه‌ پرداختی از سوی مردم بابت بیمه‌های دولتی، پایه و تکمیلی، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به حدود 65 تا 70 درصد می‌رسد. در چنین شرایطی اگر ارز دارو مبادله‌ای شود، قیمت دارو حداقل 2 تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد.  با این وجود‌ هزینه پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های دارویی به بیش از 90 درصد می‌رسد؛ این درحالیست که پیش از این هم بسیاری از بیماران استطاعت پرداخت هزینه‌های دارویی را نداشتند.

باور وزیربهداشت و نگرانی دستجردی

مجلس نگذارد با مبادله‌ای شدن ارز دارو به مردم اجحاف شود

وی تاکید کرد: دارو کالایی است که به سلامت مردم ارتباط دارد و دولت موظف است از طریق بیمه‌ها، هزینه‌های دارو و درمان را بپردازد. از طرف دیگر اینکه برخی از مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ما به التفاوت ارز مرجع با مبادله‌ای را با تخصیص اعتبار مربوطه جبران می‌کنیم، هم ادعای درستی نیست؛ چرا که اکنون هم بیمه‌ها با این اعتبارات و بودجه‌هایی که دارند، نمی‌توانند بدهی‌های خود به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بپردازند، با 2- 3 برابر شدن قیمت داروها، دیگر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. مجلس که قانون برنامه پنجم توسعه را تصویب کرده، نباید بگذارد چنین اجحافی به مردم شود.

دستجردی از مسئولان خواست که توضیح دهند مبادله‌ای شدن ارز دارو به خاطر مشکل ریالی است یا ارزی؟ اگر مشکل ارز دارند که نباید ریال آن را بالا ببرند، اگر هم مشکل ریال دارند چرا وصلش می‌کنند به ارز؟

وزیر سابق بهداشت همچنین تاکید کرد: سلامت مردم در گروی این است که تا حد امکان، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش یابد و به سمت "بهداشت و درمان همگانی" حرکت کنیم؛ برنامه «پزشک خانواده» و دیگر برنامه‌ها درجهت تقویت بودجه‌های دولتی و بیمه‌ای نیز در همین راستا بود.  مبادله‌ای شدن ارز دارو فشار بسیار بیشتری بر مردم وارد می‌کند. وقتی عنوان می‌شود که کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت می‌کنند، چطور برخی از مسئولان در وزارت بهداشت جرات می‌کنند بگویند دارو با ارز غیرمرجع تهیه خواهد شد. وظیفه وزارت بهداشت است به هر نحوی که شده دارو را با ارز مرجع تامین کرده و در اختیار مردم قرار دهد و دارو باید در دسترس بیماران باشد.

فرآوری: کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:

ایسنا

وب گاه تعاون گر

سایت الف